Κυριακή, 15 Ιουνίου 2014 08:52

Τα καλύτερα παγωτά

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Χρήσιμες πληροφορίες για τα παγωτά

Το παγωτό είναι το πιο αγαπημένο επιδόρπιο του καλοκαιριού.

Είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες και λίπος και συνήθως, η διατροφική του αξία είναι υψηλή. Παρέχει στον οργανισμό ενέργεια, σημαντικά θρεπτικά συστατικά (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη), βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

Τα 100 gr παγωτού μπορεί να αποδώσουν από 75 έως 240 θερμίδες, Μία μπάλα παγωτό με απλή γεύση (βανίλια, γεύσεις φρούτων) έχει σαφώς λιγότερες θερμίδες από μία μπάλα παγωτό με περισσότερα υλικά (παρφέ, εκμέκ κλπ.).

Οι πρωτεΐνες του παγωτού είναι υψηλής βιολογικής αξίας καθώς προέρχονται, κυρίως, από το γάλα.

Οι υδατάνθρακες που περιέχονται στο παγωτό προέρχονται κυρίως από τη λακτόζη του γάλακτος και τις γλυκαντικές ύλες που έχουν προστεθεί.

Τέλος, τα λίπη του παγωτού προέρχονται κυρίως από τα λιπαρά του γάλακτος και από κάποια άλλα συστατικά που πιθανώς προστίθενται κατά την παρασκευή του όπως η κρέμα γάλακτος, η σοκολάτα, το βούτυρο και τα αυγά. Το λίπος του γάλακτος προσφέρει λιπαρά οξέα και λιποδιαλυτές βιταμίνες. Το παγωτό πολλές φορές περιέχει κρέμα γάλακτος ή σοκολάτα, που έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά οξέα τα οποία φυσικά έχουν επιζήμια δράση στον οργανισμό.

Το πιο σημαντικό μέταλλο που βρίσκεται στο παγωτό είναι το ασβέστιο. Επίσης, είναι καλή πηγή φωσφόρου, ο οποίος είναι απαραίτητος στο μεταβολισμό και την απορρόφηση του ασβεστίου. Ακόμη περιέχει ψευδάργυρο, κάλιο, μαγνήσιο και σίδηρο, βιταμίνες A, D, E, C και βιταμίνες του συμπλέγματος B (B1, B2, B6,B12) απαραίτητες για την ανάπτυξη και την ομαλή λειτουργία του οργανισμού.

Θερμίδες που περιέχουν τα περισσότερα παγωτά

200-250 θερμίδες, 8-10 γραμμάρια κορ. λίπους ανά 1/2 φλιτζάνι βανίλια.


Τα είδη των παγωτών

  • Σπιτικό παγωτό

Tο σπιτικό παγωτό που είναι πιο αγνό καθώς στην παρασκευή του δεν χρησιμοποιούνται συντηρητικά γι' αυτό και έχει μικρότερη διάρκεια ζωής. Υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης των θερμίδων, ανάλογα με τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν, οπότε οι διακυμάνσεις στις θερμίδες και τα λιπαρά είναι μεγάλες.

  • Gelato παγωτό

Oνομάζεται το ντελικάτο παγωτό της Σικελίας, το οποίο προσφέρει μεγάλη απόλαυση χάρη στην πλούσια κρεμώδη γεύση του, είτε σαν παγωτό του δρόμου σε χωνάκι είτε στο μπολ, και δικαίως θεωρείται ο βασιλιάς των παγωτών. Συνήθως, είναι γάλα ανακατεμένο με φρούτα ή σοκολάτα.

Έχει σαν βάση το γάλα κάθε είδους ακόμα και το ζαχαρούχο ή το βουβαλίσιο και την πλούσια σε λιπαρά κρέμα γάλακτος. Είναι παραδοσιακά φτιαγμένο σαν κρέμα με πλήρες γάλα και κρόκους αυγών.

170-220 θερμίδες, 2-7 g κορ. λίπους ανά 1/2 φλιτζάνι βανίλια.

  • Τυποποιημένο Παγωτό

Η κρέμα αντικαθίσταται με εβαπορέ συμπυκνωμένο ή γάλα σε σκόνη.

130-150 θερμίδες, 4-5 g κορ. λίπους ανά 1/2 φλιτζάνι βανίλια.

  • Παρφέ παγωτό

Το παρφέ, με το χαρακτηριστικό σερβίρισμα στο ψηλό ποτήρι, είναι πλούσιο σε κορεσμένο λίπος και χοληστερόλη λόγω της περιεκτικότητάς του σε κρέμα και αβγά, αποδίδει πολλές θερμίδες. Συχνά έχει καβουρδισμένους ξηρούς καρπούς, φρούτα γλασέ, κομματάκια σοκολάτας ή τριμμένο μπισκότο.

2 μπάλες παγωτό παρφέ έχουν 220-260 θερμίδες, ανάλογα και την περιεκτικότητα τους σε ξηρούς καρπούς, σιρόπι ή τριμμένη σοκολάτα, μπισκότο.

  • Παγωτά χωρίς γάλα

Παρασκευάζονται από γάλα ρυζιού, γάλα σόγιας, γάλα καρύδας και τόφου. Οι θερμίδες και τα κορεσμένα λιπαρά ποικίλουν ανάλογα με τη βάση (τα παγωτά με γάλα καρύδας πιο πολύ λίπος από της σόγιας).

130-210 θερμίδες, 0-7 g κορ. λίπους ανά 1/2 φλιτζάνι βανίλια.

  • Γρανίτα παγωτό

Η γρανίτα είναι παγωμένος φρουτοχυμός. Σιρόπια και χυμοί φρούτων ανακατεύονται συνεχώς σε ειδικές παγωτομηχανές μέχρι να παγώσουν. Η υφή τους μοιάζει με θρυμματισμένο πάγο. Αποτελούν σίγουρα μια πολύ καλή επιλογή και μας παρέχουν τις λιγότερες θερμίδες σε σχέση με τα άλλα είδη παγωτών. Περιέχουν ελάχιστα ή καθόλου λιπαρά εφόσον δεν περιέχουν γάλα, κρέμα γάλακτος ή αβγό, παρά μόνο χυμό ή πουρέ φρούτων και ενίοτε κάποιο γλυκαντικό.

Περιέχει περίπου 100-120 θερμίδες/100γρ.

  • Παγωτό μηχανής 

Παρασκευάζεται στην στιγμή και περιέχει γάλα, κρέμα γάλακτος, η ανάδευσή του όμως στις ειδικές μηχανές το κάνει να ενσωματώνει περισσότερο αέρα στην σύσταση του και να μην δημιουργεί κρυστάλλους. Περισσότερος αέρας έχει ενσωματωθεί στην ανάδευση του παγωτού, και γι 'αυτό έχει το μισό λίπος και ένα τρίτο λιγότερες θερμίδες. Η διαδικασία αυτή το καθιστά πιο μαλακό στην υφή (soft).

100-110 θερμίδες, 2 g κορ. λίπους ανά 1/2 φλιτζάνι βανίλια.

  • Σορμπέ παγωτό

Διαφέρει από τη γρανίτα στην υφή του πάγου, καθώς στη γρανίτα διατηρούνται μεγάλοι κρύσταλλοι, ενώ στο σορμπέ χτυπιέται το μίγμα ενώ παγώνει. Δεν περιέχει γάλα, λίπος ή αβγό, παρά μόνο χυμό ή πουρέ φρούτων και ενίοτε κάποιο γλυκαντικό, γι' αυτό και θεωρείται μια ολιγοθερμιδική πρόταση σε σχέση με άλλα είδη παγωτών, όπως για παράδειγμα το παρφέ. Προσέξτε για τυχόν πρόσθετα σάκχαρα.

120-140 θερμίδες, 0 g κορ. λίπους ανά 1/2 φλιτζάνι για διάφορες γεύσεις φρούτων.

  • Frozen Yogurt

Η πιο υγιεινή επιλογή. Άπαχο με προβιοτικά. Είναι γευστικό, δροσιστικό και περιέχει λίγες θερμίδες και λιπαρά. Τα συστατικά παρασκευής του είναι το γάλα και το γιαούρτι και ενίοτε κάποιο γλυκαντικό και κάποιο είδος σταθεροποιητή. Αποτελεί πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, ασβεστίου, και προβιοτικών. Υπάρχουν διάφορες γεύσεις και μπορούν να συνδυαστούν με μία τεράστια ποικιλία από toppings, που μπορούν να μεταβάλλουν τη θερμιδική αξία του εδέσματος. Σίγουρα στις πιο υγιεινές επιλογές συγκαταλέγονται τα φρούτα, τα δημητριακά και οι ξηροί καρποί, ενώ στις πιο ¨ύπουλες¨ η σοκολάτα και το μπισκότο. Η προσεκτική επιλογή των toppings μπορεί να σας προσφέρει ένα γλυκό σνακ, χαμηλό σε θερμίδες, αλλά υψηλό σε γεύση και θρεπτική αξία.

Τυπικά δεν πρόκειται για παγωτό, αλλά για παγωμένο γιαούρτι.

Σκέτο, χωρίς topping έχει από 100-125 θερμίδες. Χρειάζεται προσοχή λοιπόν ως προς το τι και το πόσο υλικό θα βάλουμε από πάνω.

90-100 θερμίδες, 0 g κορ. λίπους (άπαχο) ανά 1/2 φλιτζάνι βανίλια

120-180 θερμίδες, 1-1,5 g κορ. λίπους (με χαμηλά λιπαρά) ανά 1/2 φλιτζάνι βανίλια.


Τι πρέπει να προσέχετε με τα τυποποιημένα παγωτά

Πωλούνται από supermarkets, περίπτερα, ψιλικατζίδικα κλπ.

Φυλάσσονται σε ειδικούς καταψύκτες, που δεν είναι εκτεθειμένοι στον ήλιο, δεν είναι υπερβολικά γεμάτοι και δεν περιέχουν άλλα προϊόντα, εκτός από παγωτά. Πρέπει να είναι σχολαστικά καθαροί και να έχουν θερμοκρασία κάτω από -18οC.

Πότε είναι ακατάλληλα τα τυποποιημένα παγωτά

  • Όταν δεν έχουν την απαιτούμενη σκληρότητα ή υπάρχουν προβλήματα στη λειτουργία του καταψύκτη.
  • Όταν το χαρτί της συσκευασίας είναι υγρό ή κολλημένο πάνω στο παγωτό ή σχισμένο ή η συσκευασία έχει σχήμα διαφορετικό από αυτό που φαίνεται στα διαφημιστικά της παρασκευάστριας εταιρίας.
  • Όταν τα κύπελλα παρουσιάζουν υπερχείλιση στο καπάκι.
  • Όταν είναι μαλακά, υδαρή, η υφή τους μοιάζει με αυτή του γιαουρτιού ή του βουτύρου ή με κόκκους άμμου.
  • Όταν εμφανίζουν ίζημα ή θρυμματίζονται σε μικρά κομματάκια ή περιέχουν μικροκρυστάλλους ή έχουν σχήμα παραμορφωμένο. Αυτά τα χαρακτηριστικά δείχνουν ότι το παγωτό αποψύχθηκε και ξανακαταψύχθηκε.
  • Όταν έχουν γεύση πικρή, ξινή ή αλμυρή και η οσμή τους δεν είναι ευχάριστη.

Γιατί πρέπει να προσέχετε με την κατανάλωση τυποποιημένων παγωτών

Έχουν χημικές χρωστικές ουσίες. Η μεταφορά σε μεγάλες αποστάσεις πρέπει να γίνεται σε ισοθερμικές συσκευασίες.

Τα παγωτά "light", που αναγράφουν ότι περιέχουν 0% λιπαρά και 0% ζάχαρη, δίνουν μέχρι και 200 θερμίδες, γιατί περιέχουν γλυκαντικές ουσίες. Αν έχουν επικάλυψη, οι θερμίδες αυξάνονται, γιατί περιέχουν και λιπαρά.


Τι πρέπει να προσέχετε με τα χύμα παγωτά

  • Πωλούνται από ζαχαροπλαστεία και εργαστήρια παρασκευής παγωτών. Το προσωπικό, τα σκεύη και τα μηχανήματα, που έρχονται σε επαφή με παγωτό, πρέπει να είναι σχολαστικά καθαρά.
  • Το παγωτό χύμα φυλάσσεται σε ειδικές βιτρίνες που πρέπει να είναι καθαρές, χωρίς υπολείμματα παγωτού ή γάλακτος στα τοιχώματά τους. Η θερμοκρασία τους πρέπει να είναι κάτω από τους -10οC, γιατί δεν πρέπει να είναι ιδιαίτερα σκληρό για να μπορεί να σερβιριστεί.
  • Οι ειδικές βιτρίνες πρέπει να είναι τοποθετημένες σε απόσταση ενός μέτρου από την είσοδο του καταστήματος, ώστε να αποφεύγονται σκόνη και καυσαέρια και δεν πρέπει να τις χτυπάει ο ήλιος.
  • Το ειδικό κουτάλι σερβιρίσματος πρέπει να βρίσκεται μέσα σε διαφανές δοχείο με νερό συνεχούς ροής. Αν το νερό δεν είναι συνεχούς ροής, τότε πρέπει να αλλάζεται κάθε μία ώρα για να αποφεύγεται η δημιουργία βακτηρίων.
  • Τα σκεύη, όπου φυλάσσεται το χύμα παγωτό, δεν πρέπει να έχουν υπολείμματα παγωτού ή γάλακτος στα τοιχώματά τους, λίγο πάνω από την επιφάνεια του παγωτού. Αυτό δείχνει ότι το παγωτό έλιωσε και ξαναπάγωσε και είναι αλλοιωμένα.

Διαβάστε, επίσης,

Σορμπέ φρούτων

Τα ιδανικά σνακ για όταν έχετε λιγούρα

Διατηρήστε τη σιλουέτα σας το καλοκαίρι

Δίαιτα κατά της κυτταρίτιδας

www.emedi.gr

 

Διαβάστηκε 2585 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 15 Ιουνίου 2014 10:14
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.