Δευτέρα, 25 Αυγούστου 2014 11:15

Βλαστοί φασολιών

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Τα οφέλη από τα φύτρα και πώς καλλιεργούνται

Οι βλαστοί είναι οι βλαστικές μορφές καρπών και φασολιών. Δεν χρειάζονται χώμα για να αναπτυχθούν, παρά μόνο νερό και δροσερό περιβάλλον, γεγονός που κάνει την παραγωγή τους πολύ εύκολη.

Ένας βλαστός παράγεται από τον καρπό σε δύο ως εφτά μέρες, ανάλογα με το είδος του.

Οι πιο συνηθισμένοι βλαστοί στον κόσμο είναι των πράσινων φασολιών (mung bean) και των σβόλων τριφυλλιού. Άλλοι βλαστοί περιλαμβάνουν τριφύλλι, ηλιοτρόπια, μπρόκολο, μουστάρδα, σκόρδο, κολοκύθα, άνηθο, ραπανάκι και άλλα όπως φασόλια σόγιας.

Οι βλαστοί είναι φτωχοί σε θερμίδες και λιπαρά και παρέχουν σημαντικά ποσά από απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, όπως βιταμίνη C, βιταμίνη B και διαιτητικές ίνες, με τις περιεκτικότητες τους να εξαρτώνται από το είδος και την ηλικία του βλαστού.

Μπορείτε να καλλιεργήσετε εύκολα βλαστούς φασολιών.

Η διαδικασία της εκβλάστησης απελευθερώνει ένζυμα που κάνουν τα φασόλια πιο εύπεπτα και σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη πιο θρεπτικά.

Τα φύτρα είναι νεαροί βλαστοί που βγαίνουν από διάφορους καρπούς και σπόρους και εμπλουτίζουν τη διατροφή σας με πολλά θρεπτικά συστατικά σε επαρκείς ποσότητες. Κάποια είναι κατάλληλα για τη σαλάτα, κάποια άλλα για σούπα, για σάντουιτς, για ροφήματα, όλα όμως είναι ιδιαίτερα ωφέλημα.


Που μας ωφελούν τα φύτρα

Τα φύτρα των σπόρων είναι εξαιρετική πολύτιμη τροφή, και αυτό γιατί κατά τη διαδικασία του φυτρώματος βελτιώνεται η ποιότητα των πρωτεϊνών, αυξάνεται η ποσότητα των βιταμινών ενώ τα μεταλλικά άλατα γίνονται πιο αφομοιώσιμα από τον οργανισμό.

Για παράδειγμα, τα φύτρα σιταριού έχουν τετραπλάσια ποσότητα βιταμίνης B12 σε σχέση με τον καρπό του σιταριού, και 3 με 4 φορές περισσότερες φυτικές ίνες απ' ό,τι το ψωμί ολικής άλεσης. Περιέχουν λίγες θερμίδες και λιπαρά, αλλά είναι έξοχη πηγή φυτικών ινών, αντιοξειδωτικών και βιταμινών, ειδικά  το χειμώνα, που τα φρούτα και τα λαχανικά είναι περιορισμένα. Βοηθούν στην ανανέωση των κυττάρων και καθυστερούν τη γήρανση.

Σπόροι για φύτρα μπορούν να φυτευτούν όλο το χρόνο. Μεγαλώνουν σε κάθε κλίμα και δεν χρειάζονται ούτε χώμα ούτε ήλιο.


Είδη σπόρων που γίνονται φύτρα

-Alfalfa: ασιατικής καταγωγής με 35% πρωτεΐνη. Βοηθάνε στην πέψη, ενισχύουν τα οστά και τις αρθρώσεις, έχουν θεραπευτικές ιδιότητες για το έλκος και την αναιμία. Tα φύτρα αλφάλφα είναι από τις πλουσιότερες πηγές σαπωνίνων, οι οποίες βοηθούν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης, χωρίς να επηρεάζουν την «καλή». Έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Φυτρώνουν σε 4 ημέρες και τα φύτρα έχουν διάρκεια ζωής σχεδόν μια εβδομάδα

-Ατζούκι: μικρά φασόλια κινέζικης καταγωγής σε σκούρο κόκκινο χρώμα με λευκή γραμμή στο πλάι. Φυτρώνουν σε 6 ημέρες.

-Τριγωνέλλα ή μοσχοσίταρο: Μοιάζει με τον σπόρο του σταριού, και βοηθάει στον εμπλουτισμό του μητρικού γάλακτος με θρεπτικά συστατικά. Φυτρώνει σε 4 ημέρες.

-Φακές: Αποτελούν πολύ πλούσια πηγή πρωτεΐνης (τα φύτρα από φακές έχουν 26% και το κρέας 28%). Περιέχουν αρκετή ποσότητα βιταμίνης C και φυλλικού οξέος. Φυτρώνουν σε 6 ημέρες.

Άλλοι σπόροι που μπορούν να χρησιμοποιηθούν είναι: σιτάρι, μπιζέλια, σέλινο, σέλερυ, ραπανάκι, ηλιόσπορος, αρακάς, βασιλικός, κινόα κ.α.


Πώς θα τα καλλιεργήσετε

  • Θα χρειαστείτε ένα γυάλινο δοχείο με φαρδύ στόμιο, ώστε όταν αναπτυχθούν τα φύτρα, να μπορείτε να τα βγάλετε με ευκολία και ένα κομμάτι βαμβακερό ύφασμα.
  • Αρχικά πλένετε καλά τους καρπούς ή τους σπόρους που έχετε επιλέξει.
  • Έπειτα τους βάζετε σε ένα γυάλινο δοχείο με νερό, και τους σκεπάζετε με το βαμβακερό ύφασμα να μουλιάσουν για μια μέρα σε σκοτεινό ντουλάπι.
  • Την επόμενη μέρα ξεπλένετε τους σπόρους, στραγγίζετε καλά και τους ξαναβάζετε στο γυάλινο δοχείο, φροντίζοντας 2 με 3 φορές την ημέρα να τους ραντίζετε με νερό και να αναδύετε το δοχείο, ώστε οι νεαροί βλαστοί να αναπτυχθούν ομοιόμορφα.
  • Την τρίτη μέρα ξεπλένετε τους σπόρους κάθε 12 ώρες , τους στραγγίζετε καλά, τους σκεπάζετε και τους βάζετε στο σκοτεινό ντουλάπι και επαναλαμβάνετε.
  • Μετά από 3 ημέρες που θα έχουν φυτρώσει, βγάλτε τους σπόρους και εκθέστε τους για λίγες ώρες στο φως του ηλίου, αλλά όχι άμεσο.
  • Επαναλάβετε για άλλη μια ημέρα και έπειτα είναι έτοιμα προς κατανάλωση.
  • Για να επωφεληθείτε στο έπακρο από τα θρεπτικά τους συστατικά, το ιδανικό θα ήταν να τα καταναλώσετε αμέσως μόλις τα συγκεντρώσετε. Εναλλακτικά, μπορείτε, αφού τα βγάλετε από το δοχείο, να τα διατηρήσετε στο ψυγείο για τρεις με τέσσερις ημέρες σ' άλλο γυάλινο δοχείο που σκεπάζει ή στις ειδικές σακούλες που χρησιμοποιούνται για το ψυγείο γιατί αν εκτεθούν στην ζέστη αλλοιώνονται εύκολα και γίνονται εστίες βακτηρίων.

Κονσέρβες φύτρων

Η κονσερβαρισμένη ποικιλία φύτρων στερείται βιταμινών A, D, E και καροτίνης. Αποτελεί φτωχή πηγή βιταμινών Β, με επίπεδα (σε χλγρ ανά 100γρ) θειαμίνης 0,02, ριβοφλαβίνης 0,03, νικοτινικού οξέος 0,5, πυριδοξίνης 0,03. Παντοθενικό οξύ δεν υπάρχει. Υπάρχουν ίχνη φυλλικού οξέος (12 μγρ ανά 100 γρ) και βιοτίνης. Επίσης τα κονσερβοποιημένα φύτρα προσφέρουν μόνο 1 χλγρ βιταμίνης C ανά 100 γρ, ενώ όταν είναι φρέσκα το επίπεδο της βιταμίνης C φτάνει τα 30 χλγρ.
 Είναι χρήσιμη πηγή σιδήρου και νατρίου, αλλά το περιεχόμενό τους σε νάτριο εισάγεται την ώρα που κονσερβοποιούνται. Μέταλλα που υπάρχουν σε κονσερβαρισμένα φύτρα είναι: νάτριο 80, κάλιο 36, ασβέστιο 13, μαγνήσιο 10, φώσφορος 20, σίδηρος 1, χαλκός 0,09, ψευδάργυρος 0,8 και χλώριο 120.

www.emedi.gr

 

Διαβάστηκε 1950 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 25 Αυγούστου 2014 12:02
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Νηστειοθεραπεία Βατόμουρα »