Δευτέρα, 24 Σεπτεμβρίου 2018 14:49

Επωφεληθείτε από το στρες

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Μάθετε να αντιδράτε καλά στο στρες

Η κακή αντίδραση στο στρες σας καθιστά επιρρεπείς στη γήρανση και στον καρκίνο.

Το στρες είναι πολύ ανθυγιεινό για το σώμα μας και μας γερνά.

Τι είναι το στρες;

Το στρες παρουσιάζεται σε διάφορα επίπεδα έντασης, διάφορες μορφές και μεγέθη.

Κάποιοι άνθρωποι, σίγουρα, ανησυχούν περισσότερο από άλλους.

Όσο μεγαλώνουμε το στρες αυξάνεται και είναι βασικός παράγοντας δημιουργίας προβλημάτων υγείας.

Το στρες καταπονεί το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Το στρες διαταράσσει την ποικιλότητα των καρδιακών μας παλμών και προκαλεί αρρυθμίες και πολλά άλλα καρδιακά προβλήματα.

agxos 7

Τα είδη του στρες:

-Συνεχιζόμενο, Χαμηλού Επιπέδου Στρες: 

Δουλεύετε, έχετε οικογένεια και η ζωή σας είναι γεμάτη από ένα συνεχές στρες, λόγω των πολλών ευθυνών. Το στρες αυτό φθείρει και κουράζει, αλλά δεν είναι τόσο επιζήμιο για την υγεία μας.

-Ενοχλητικό Στρες από Εκκρεμότητες:

Οι βασανιστικές δουλειές που παραμένουν σε εκκρεμότητα είναι πολύ στρεσογόνες. Είναι στρες που προκαλεί ζημιά.

-Βαρυσήμαντα Γεγονότα της Ζωής:

Ένα διαζύγιο, μια μετακόμιση, μια αλλαγή εργασίας, ένας θάνατος, μια ξαφνική αρρώστια ή μια χρεωκοπία προκαλούν σοβαρού βαθμού στρες. Τρία σημαντικά γεγονότα μέσα σε διάστημα ενός έτους, θα κάνουν το σώμα σας να γεράσει τριάντα χρόνια την επόμενη χρονιά, γι΄αυτό πρέπει να αναπτύξετε στρατηγικές αντιμετώπισης και υποστηρικτικά συστήματα, για να σταθείτε όρθιοι σε περιόδους κρίσης.  Είναι στρες που προκαλεί τη μεγαλύτερη ζημιά.

agxos 2

Σε κάποιες περιπτώσεις το στρες είναι ωφέλιμο:

Το στρες τονώνει όλα τα συστήματα του οργανισμού μας, έτσι ώστε να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε μια επικείμενη απειλή, όπως έναν εχθρό, μια φυσική καταστροφή ή να ξεπεράσουμε κάποιο εμπόδιο.

Μέσα στο σώμα μας λαμβάνουν χώρα αλλαγές, οι οποίες μας προσδίδουν τη δύναμη ή τη διάθεση να πολεμήσουμε. Όταν νιώθουμε έντονο στρες η συγκέντρωσή μας αποκτά ισχυρότερη εστίαση, ο χρόνος αντίδρασης μειώνεται και η δύναμη πολλαπλασιάζεται. Αν αντέξετε το στρες θα καταφέρετε να επιβιώσετε.

Όμως, το υπερβολικό στρες μπορεί να οδηγήσει σε εμφράγματα, καρκίνο, ατυχήματα και άλλες ασθένειες. Ακόμη, το στρες προκαλεί αϋπνία και οδηγεί σε υπερκατανάλωση φαγητού ή αλκοόλ. Οι χημικές ουσίες του στρες που παράγονται στον εγκέφαλο, ταξιδεύουν μέσα στο αίμα και επηρεάζουν όλα τα συστήματα του σώματός σας.

Αυτό ονομάζεται κλειστό κύκλωμα του στρες.

Είναι η αλληλεπίδραση μεταξύ του νευρικού συστήματος και του ενδοκρινικού συστήματος με τις ορμόνες του στρες. 

Άξονας υποθάλαμος-υπόφυση, επινεφρίδια ή Άξονας ΥΥΕ

Οι ορμόνες του στρες εκτελούν μια κυκλική διαδρομή μεταξύ αυτών των 3 αδένων με μια ανατροφοδοτούμενη πορεία. Σε έντονο στρες, ο υποθάλαμος που έχει σχήμα κώνου και βρίσκεται στη βάση του εγκεφάλου, απελευθερώνει κορτικοτροπίνη CRH, η οποία στη συνέχεια διεγείρει την υπόφυση, η οποία απελευθερώνει τη φλοιοεπινεφριδιοτρόπο ορμόνη ACTH. Η ACTH δίνει σήμα στα επινεφρίδια να απελευθερώσουν υδροκορτιζόνη και διευκολύνει την παραγωγή και κατόπιν την έκλυση νορεπινεφρίνης ή αδρεναλίνης που είναι η χημική ουσία που προκαλεί την αντίδραση πάλης ή φυγής. Αυτές οι 4 χημικές ουσίες ανταποκρίνονται σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης. Η αδρεναλίνη αυξάνει την αρτηριακή πίεση και τους καρδιακούς παλμούς, ενώ η υδροκορτιζόνη απελευθερώνει σάκχαρο σε μορφή γλυκόζης, για να τροφοδοτήσει τους μυς και το μυαλό σας. Τέλος, η υδροκορτιζόνη επιστρέφει στον υποθάλαμο για να σταματήσει η παραγωγή της CRH. Η επινεφρίνη κάνει το αίμα σας να τρέχει γρήγορα και η υδροκορτιζόνη απενεργοποιεί το ανοσοποιητικό σας σύστημα. Το στρες τελειώνει, οι ορμόνες έχουν απελευθερωθεί και το σώμα επανέρχεται στη φυσιολογική του κατάσταση, μόνο όταν σταματήσει το στρες.

Οι ορμόνες του στρες δρουν και σε περιοχές του εγκεφάλου κι επηρεάζουν τη διάθεση και τον φόβο, τη μνήμη και την όρεξη.

Επίσης, αλληλεπιδρούν με τα ορμονικά συστήματα που ελέγχουν την αναπαραγωγή, το μεταβολισμό και την ανοσία στις διάφορες ασθένειες.

agxos 5

Αν οι ορμόνες του άξονα ΥΥΕ υπερλειτουργούν συνέχεια η κατάσταση της υγείας επηρεάζεται, δυσμενώς:

-Ο υπερδραστήριος άξονας ΥΥΕ προκαλεί μόνιμο άγχος και κατάθλιψη, χαμηλή επιθυμία για σεξ, υψηλή αρτηριακή πίεση και πρόωρη γήρανση.

-Η αύξηση των ορμονών και η υπερδραστηριότητά τους οδηγεί σε αύξηση της κακής χοληστερόλης, αύξηση των τριγλυκεριδίων και μείωση της καλής χοληστερόλης.

-Η υδροκορτιζόνη παρεμποδίζει την έκλυση χημικών ουσιών που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα κι έτσι ο οργανισμός αρρωσταίνει εύκολα. Η υπερβολική υδροκορτιζόνη καταστέλλει το ανοσοποιητικό σύστημα και μειώνει την ικανότητα καταπολέμησης των μολύνσεων. Το στρες, επίσης, κάνει τον οργανισμό πιο επιρρεπή σε ασθένειες, όπως ο καρκίνος, για την εξάλειψη και την απομάκρυνση του οποίου απαιτείται δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα. Οι άνδρες επανέρχονται σε φυσιολογική κατάσταση, μετά την παρατεταμένη επίδραση της υδροκορτιζόνης, πιο γρήγορα, από ότι οι γυναίκες.

-Η CRH-κορτικοτροπίνη παρεμποδίζει την απελευθέρωση μιας ορμόνης, που ελέγχει όλες τις ορμόνες, που είναι υπεύθυνες για την αναπαραγωγή και τη σεξουαλική συμπεριφορά, την ωορρηξία και την απελευθέρωση του σπέρματος. Το στρες μειώνει τη γονιμότητα.

-Αν ο άξονας ΥΥΕ είναι ενεργοποιημένος για μεγάλο χρονικό διάστημα, παρεμποδίζεται και η απελευθέρωση της αυξητικής ορμόνης, με την οποία καταπολεμούνται ασθένειες που σχετίζονται με την γήρανση, αλλά και άλλες ασθένειες και είναι υπεύθυνη και για την άπαχη μυϊκή μάζα.

-Αν ο άξονας ΥΥΕ είναι ενεργοποιημένος για μεγάλο χρονικό διάστημα, επέρχεται εξάντληση και εξουθένωση. 

agxos 3

Οι αναγγενητικές ιδιότητες των στελεχιαίων κυττάρων είναι καίριας σημασίας για την προστασία από τις βλάβες που προκαλεί το στρες. Όταν οι ορμόνες του στρες προκαλούν βλάβες σε ιστούς, κύτταρα και όργανα, τα στελεχιαία κύτταρα αντικαθιστούν τα κύτταρα που έχουν υποστεί βλάβες και κάνουν τις αναγκαίες επισκευές. 

Επιπλέον το στρες κονταίνει τα τελομερή και μειώνει την τελομεράση, με αποτέλεσμα, να δυσκολεύονται, ιδιαίτερα τα κύτταρα που παράγονται πιο γρήγορα, από όλα τα στελεχιαία κύτταρα, να διατηρήσουν τους ρυθμούς τους.

Τα ενισχυτικά στελεχιαία κύτταρα προσλαμβάνονται από τον μυελό των οστών και αυτά αναζωογονούν τα όργανα του σώματος.

Το στρες αυξάνει την γήρανση των αρτηριών, βλάπτει το ανοσοποιητικό σύστημα, προκαλεί ατυχήματα και καίει τον εγκέφαλο. Το στρες απελευθερώνει στερεοειδή, που σε μεγάλες  δόσεις κρατάνε τον οργανισμό, μονίμως, σε οργισμένη αντίδραση.

Η αντίδραση στο στρες είναι ως ένα βαθμό και κληρονομική και υπάρχουν διαφορές στα γονίδια που ελέγχουν τον άξονα ΥΥΕ, πράγμα που σημαίνει πως άλλοι αντιδρούν έντονα στο στρες και άλλοι όχι. Η εμπειρία στο στρες έχει, επίσης, σημασία. Αν κάποιος έχει στρες από μικρή ηλικία αυξάνεται η ικανότητα χειρισμού μελλοντικών καταστάσεων που προκαλούν στρες, γιατί ο οργανισμός προσαρμόζεται.

Δηλαδή, ότι δε σε σκοτώνει σε κάνει πιο δυνατό.

agxos 4

Τεχνικές που θα σας βοηθήσουν, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι εσωτερικές βλάβες από το στρες:

-Γιόγκα

Είναι από τις καλύτερες τεχνικές για την καταπολέμηση του στρες. Η γιόγκα ρίχνει την αρτηριακή πίεση και τους καρδιακούς παλμούς, μειώνει τις ορμόνες του στρες και αυξάνει τις ορμόνες της χαλάρωσης, όπως είναι η σεροτονίνη, η ντοπαμίνη και οι ενδορφίνες. Υπάρχουν πολλές στάσεις και ασκήσεις.

-Ενεργειακά πεδία

Είναι η σχέση μεταξύ της ενέργειας στο εσωτερικό του κυττάρου και της ενέργειας που υπάρχει έξω από το κύτταρο. Είναι η ενέργεια που επιτρέπει σε ένα μέρος του σώματος να επιδρά σε κάποιο άλλο, έστω και αν δεν υπάρχει χημική σύνδεση, όπως με το βελονισμό ή τη ρεφλεξολογία. Το ίδιο συμβαίνει και με την προσευχή.  Τα ενεργειακά πεδία, δηλαδή η ζωτική ενέργεια, το τσι και η αύρα δρουν θεραπευτικά. Τα νευρικά κύτταρα έρχονται σε επαφή με τα στελεχιαία κύτταρα στο συκώτι και υπάρχει άμεση σύνδεση μεταξύ νου και αυτοθεραπείας. Με την προσευχή λειτουργεί η σύνδεση μεταξύ νου και σώματος. 

-Διαχείριση του θυμού

Ο θυμός έχει ως συνέπεια υψηλότερα ποσοστά εμφάνισης καρδιοπαθειών και άλλων προβλημάτων υγείας. Αν θέλετε να διαχειριστείτε το θυμό σας μην αρχίσετε να βαράτε ένα σάκο του μποξ, γιατί έτσι το στρες θα φωλιάσει μέσα σας. Καλύτερα να προτιμήσετε συμπεριφοριστικές και πνευματικές τεχνικές.

1. Κάντε το αντίθετο: Αντί, δηλαδή, να τα κάνετε γυαλιά καρφιά αναπτύξτε την ενσυναίσθηση, δηλαδή, δείξτε συναισθηματική κατανόηση και δώστε στους άλλους κάποιο ελαφρυντικό, έστω κι αν δεν ισχύει. 

2. Καταγράψτε το θυμό σας: Καταγράψτε ποια πράγματα και ποιες ενέργειες, μέσα στην ημέρα σας κάνουν να θυμώνετε.

3 Κάντε Πους-Απς ή Στρέσινγκ ή Πάρτε βαθιές αναπνοές: Θα διασκορπιστεί ο θυμός σας.

4. Να χρησιμοποιείτε έξυπνες λέξεις: Μην χρησιμοποιείτε λέξεις, όπως το ποτέ ή το πάντα, όταν μιλάτε για τον εαυτό σας ή για τους άλλους. Για όλα υπάρχει λύση, εκτός από το θάνατο!

-Πάρτε μια ανάσα

Πάρτε μια ανάσα. Κρατήστε την και αφήστε την να βγει αργά. Το μονοξείδιο του αζώτου βοηθάει να ηρεμήσετε.

-Εύκολες τεχνικές καταπολέμησης του στρες:

Ζαρώστε το πρόσωπό σας για μερικά δευτερόλεπτα και μετά χαλαρώστε. Να το επαναλάβετε μερικές φορές. Αυτό αποδεσμεύει την ένταση που έχετε πάνω από το λαιμό.

Εισπνεύστε, γλείψτε τα χείλη σας και μετά βγάλτε αργά τον αέρα. Ο δροσερός αέρας θα σας βοηθήσει να συγκεντρωθείτε και θα επιβραδύνει τους ρυθμούς σας.

Βάλτε έναν φελλό στο στόμα σας, ανάμεσα στα δόντια και δαγκώστε τον ελαφρά για να χαλαρώσουν τα σαγόνια σας, γιατί εκεί κρατιέται πολύ ένταση.

agxos 6

-Να έχετε ανθρώπους να στηρίζεστε πάνω τους

Οι φίλοι είναι όπλο κατά του στρες. Το κουτσομπολιό, η μπιρίμπα, η έξοδος με φίλους και τα μπαράκια είναι φάρμακα για το νου. Το ίδιο που ισχύει για τους κοινωνικούς δεσμούς, ισχύει και για τις θρησκευτικές κι εκκλησιαστικές ομάδες. Να ενισχύετε τα κοινωνικά σας δίκτυα, για να μπορείτε να διαχειρίζεστε το χρόνιο στρες.

-Να το ρίξετε στη δουλειά:

Ακόμη κι αν πάρετε σύνταξη, μην σταματάτε να εργάζεστε είτε ως εθελοντές είτε επί πληρωμή. Θα σας βοηθήσει να μείνετε ενεργοί σωματικά και διανοητικά, θα έχετε κάποιο σκοπό στη ζωή σας και θα διατηρήσετε τους κοινωνικούς δεσμούς που είναι απαραίτητοι για τη διαχείριση του στρες.

-Να έχετε στο σπίτι κατοικίδια και φυτά

Τα φυτά μειώνουν τα ποσοστά μολύνσεων και χαμηλώνουν την πίεση του αίματος, ενώ τα κατοικίδια δίνουν νόημα στη ζωή και κάνουν καλή παρέα και μειώνουν το στρες. Μια βόλτα με το σκύλο σας μειώνει τις πιθανότητες να αρρωστήσετε.

-Κάντε ημερήσιο πλάνο:

Γεμίστε μια κόλλα χαρτί με τη λίστα αυτών που έχετε να κάνετε, από το προηγούμενο βράδυ και αρχίστε στη διάρκεια της επόμενης ημέρας να τα σβήνετε.

Τα καλύτερα συμπληρώματα διατροφής για το στρες

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα καλύτερα συμπληρώματα διατροφής για το στρες

agxos 1

Η καθοδήγηση για την επιλογή των ποιων συμπληρωμάτων διατροφής, από τα ανωτέρω, είναι κατάλληλα για την ασθένειά σας θα γίνει σε συνεννόηση με τον θεράποντα ιατρό

Διαβάστε, επίσης,

Διατηρείστε υγιή τα βλαστοκύτταρά σας

Συμβουλές για την υγεία της καρδιάς σας

Πώς να χρησιμοποιείτε τα αιθέρια έλαια

Είναι το ντους ή το μπάνιο καλύτερο για την υγεία σας;

Η βόλτα στη φύση είναι θεραπευτική

Μάθετε να ελέγχετε τα γονίδιά σας για να παραμείνετε νέοι

Βότανα και βιταμίνες για το άγχος και την κατάθλιψη

Το άτμισμα κάνναβης είναι θεραπεία για το άγχος και την κατάθλιψη

Αντιμετωπίστε τις δυσκολίες της ζωής με διαλογισμό

Πάμε παρακάτω

Συμπληρώματα διατροφής για να έχετε συναισθηματική ισορροπία

Η αγκαλιά προστατεύει από ασθένειες

Το παρατεταμένο χρόνιο στρες προκαλεί καρκίνο

Μπορείτε να κολλήσετε καλή ή κακή διάθεση από τους φίλους σας

www.emedi.gr

 

 

 

 

 

 

Διαβάστηκε 309 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 09 Οκτωβρίου 2018 10:22
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Σχετικά Άρθρα