Δευτέρα, 09 Δεκεμβρίου 2013 17:13

Πώς οι επιστήμονες δημιούργησαν ανθρώπινα βλαστοκύτταρα

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)
Πώς δημιουργήθηκαν τα ανθρώπινα βλαστοκύτταρα
Μετά από 15 χρόνια αποτυχιών από ερευνητικές ομάδες ανά τον κόσμο, καθώς και ύστερα από μια «τρανταχτή» επιστημονική απάτη, βιολόγοι στις ΗΠΑ επέτυχαν τελικώς να δημιουργήσουν ανθρώπινα βλαστικά κύτταρα, χρησιμοποιώντας την ίδια μέθοδο κλωνοποίησης που εφαρμόστηκε για τη δημιουργία του πρώτου κλωνοποιημένου θηλαστικού, της προβατίνας Ντόλι το 1996.
Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Υγείας και Επιστημών του Όρεγκον καθώς και από το Εθνικό Ερευνητικό Κέντρο για τα Πρωτεύοντα Θηλαστικά του Όρεγκον αναφέρουν με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «Cell» ότι μεταμόσχευσαν γενετικό υλικό ενός ενηλίκου κυττάρου σε απύρηνο ωάριο και κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα έμβρυο μερικών ημερών από το οποίο και εξήγαγαν ανθρώπινα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα.

Ιατρική εφαρμογή και όχι ανθρώπινη κλωνοποίηση
Το νέο επίτευγμα το οποίο, σύμφωνα με τους δημιουργούς του, έχει ως στόχο να προάγει την ιατρική και όχι να οδηγήσει σε κλωνοποίηση ανθρώπου, αναμένεται να δώσει καινούργια ώθηση στο πεδίο των βλαστοκυτταρικών θεραπειών, στο οποίο είχε μπει σε κάποιες περιπτώσεις «φρένο» εξαιτίας των πρακτικών, αλλά και ηθικών ζητημάτων που διέπουν τα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα. Και αυτό, διότι μέχρι σήμερα η φυσική πηγή λήψης ανθρώπινων εμβρυϊκών βλαστικών κυττάρων δεν ήταν άλλη από τα ανθρώπινα έμβρυα, η χρήση των οποίων έχει προκαλέσει κατά καιρούς μεγάλες διαμάχες. Η νέα τεχνική βασίζεται σε χρήση μη γονιμοποιημένων ανθρώπινων ωαρίων.
Οι ερευνητές στο Όρεγκον με επικεφαλής τον Σουκράτ Μιταλίποφ εφήρμοσαν μια παραλλαγή της τεχνικής της πυρηνικής μεταφοράς σωματικού κυττάρου που έδωσε γέννηση στην προβατίνα Ντόλι. Οι ειδικοί εισήγαγαν ένα ενήλικο δερματικό κύτταρο σε ωάριο δότριας από το οποίο προηγουμένως είχε αφαιρεθεί ο πυρήνας. Ηλεκτρικοί παλμοί ώθησαν το μη γονιμοποιημένο ωάριο να αρχίσει να διαιρείται, έως ότου έφθασε στο στάδιο των περίπου 150 κυττάρων.

Πολυδύναμα κύτταρα
Σε αυτή τη φάση οι ειδικοί έλαβαν από τα έμβρυα, προτού τα καταστρέψουν, τα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα. Όπως ανέφερε ο δρ Μιταλίποφ «τα κύτταρα που προέκυψαν είχαν την ικανότητα να μετατρέπονται, όπως και τα φυσιολογικά σε διαφορετικούς κυτταρικούς τύπους, συμπεριλαμβανομένων νευρικών κυττάρων, ηπατικών κυττάρων και καρδιακών κυττάρων». Ο ειδικός προσέθεσε πως «αν και πρέπει να γίνει αρκετή ακόμη δουλειά προκειμένου να αναπτύξουμε ασφαλείς και αποτελεσματικές θεραπείες με βάση τα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα, πιστεύουμε ότι κάναμε ένα σημαντικό βήμα προς την ανάπτυξη κυττάρων που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην αναγεννητική ιατρική».
Η ίδια ερευνητική ομάδα είχε εφαρμόσει με επιτυχία την ίδια τεχνική ήδη από το 2007 σε πιθήκους και άλλα θηλαστικά, όχι όμως και σε ανθρώπινα κύτταρα. «Κάθε είδος είναι διαφορετικό από βιολογικής απόψεως. Τα άλλα πρωτεύοντα αποτελούσαν καλά μοντέλα για τις μελέτες μας, καταφέραμε όμως να τελειοποιήσουμε τη μέθοδό μας ώστε να είναι εφαρμόσιμη και στους ανθρώπους» είπε ο δρ Μιταλίποφ.

Δεν απορρίπτονται
Ο ερευνητής σημείωσε ότι η μέθοδός του έχει αρκετά πλεονεκτήματα – πέρα από τα ηθικά - σε σύγκριση με τη συμβατική μέθοδο της χρήσης εμβρυϊκών βλαστικών κυττάρων που προέρχονται από γονιμοποιημένα ωάρια. Με δεδομένο ότι τα κύτταρα που δημιουργούνται περιέχουν γενετικό υλικό του ίδιου του ασθενούς – δότη ο οργανισμός του δεν είναι πιθανό να τα απορρίψει μετά τη μεταμόσχευσή τους.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον δρα Μιταλίποφ η πρόθεση της ερευνητικής ομάδας είναι η τεχνική αυτή να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικώς στο πλαίσιο της αναγεννητικής ιατρικής προς όφελος εκατομμυρίων ασθενών. Παρόλα αυτά ο ερευνητής ανέφερε ότι δεν είναι απίθανο να εμφανιστούν και πάλι αντιδράσεις. «Πιστεύουμε ότι η μέθοδός μας δεν θα δημιουργήσει προβλήματα αφού δεν καταστρέφουμε γονιμοποιημένα ωάρια. Εκτιμούμε ότι η τεχνική αυτή είναι πιο αποδεκτή από ηθικής απόψεως, αλλά κανένας δεν ξέρει. Μπορεί κάποιοι να πουν ότι προσπαθούμε να κλωνοποιήσουμε άνθρωπο».

Οι αντιδράσεις
Ο δρ Μιταλίποφ δεν χρειάζεται να είναι… μάγος για να προβλέψει ότι θα υπάρχουν αντιδράσεις. Ήδη μια βρετανική οργάνωση που ονομάζεται Human Genetics Alert εναντιώθηκε με δριμύτητα στη μελέτη του. «Οι επιστήμονες έφεραν τελικά στον… κόσμο το ΄βρέφος’ που όλοι οι θιασώτες της ανθρώπινης κλωνοποίησης περίμεναν: μια μέθοδο για την αποτελεσματική κλωνοποίηση ανθρώπινων εμβρύων» ανέφερε ο διευθυντής της οργάνωσης, δρ Ντέιβιντ Κινγκ και προσέθεσε: «Το γεγονός αυτό καθιστά επιτακτική την ανάγκη να υπάρξει διεθνής νομική απαγόρευση στην ανθρώπινη κλωνοποίηση προτού διεξαχθούν και άλλες τέτοιου είδους μελέτες. Είναι πλήρως ανεύθυνο το ότι δημοσιεύθηκε αυτή η μελέτη».
Από την πλευρά τους πάντως επιστήμονες χαρακτήρισαν την έρευνα της ομάδας από το Όρεγκον ως «επιτυχία χωρίς προηγούμενο». Ο βιολόγος Τζορτζ Ντάλεϊ από το Ινστιτούτο Βλαστικών Κυττάρων του Χάρβαρντ ανέφερε ότι «η συγκεκριμένη ερευνητική ομάδα κατάφερε αυτό το οποίο δεν κατάφεραν πολλές άλλες, συμπεριλαμβανομένης της δικής μου».

Το πολύπαθο πεδίο
Το συγκεκριμένο πεδίο είναι πάντως πολύπαθο. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του Γου-σουκ Χουάνγκ από το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Σεούλ στη Νότια Κορέα ο οποίος το 2005 έγινε γνωστός παγκοσμίως υποστηρίζοντας με δημοσίευσή του στην έγκριτη επιθεώρηση «Science» ότι επέτυχε να δημιουργήσει ανθρώπινα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα μέσω πυρηνικής μεταφοράς σωματικού κυττάρου (με την ίδια μέθοδο που εφήρμοσε δηλαδή η ομάδα από το Όρεγκον). Αποδείχθηκε τελικώς ότι ο Χουάγνκ έλεγε ψέματα και η περίπτωσή του αποτελεί μια από τις πιο γνωστές περιπτώσεις επιστημονικής απάτης.
Ακριβώς επειδή τα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα αποτελούν επί μακρόν ένα «καυτό» και δύσκολο πεδίο τα τελευταία χρόνια οι ειδικοί έχουν στραφεί στα κύτταρα iPS (induced pluripotent stem cells) τα οποία είναι κύτταρα με τις ιδιότητες των εμβρυϊκών βλαστικών τα οποία προκύπτουν όμως από μετατροπή ενηλίκων κυττάρων με χρήση των κατάλληλων παραγόντων (χωρίς την ανάγκη χρήσης εμβρύων ή ωαρίων). Τώρα το ερώτημα που γεννάται είναι αν τα κύτταρα της μεθόδου…. Ντόλι θα αποδειχθούν ανώτερα από τα iPS.

Η σύγκριση με τα κύτταρα iPS
Ήδη οι επιστήμονες έχουν δείξει ότι τα iPS τείνουν να γερνούν πρώιμα και να πεθαίνουν. Για τη δημιουργία τους, επίσης, χρησιμοποιούνται γονίδια τα οποία είναι πιθανό να προκαλέσουν καρκίνο. Παράλληλα τα κύτταρα της ομάδας από το Όρεγκον χρειάζονται μόνο λίγες ημέρες για να δημιουργηθούν, ενώ για τη δημιουργία των iPS απαιτούνται μήνες. Από την άλλη πλευρά, για την εφαρμογή της τεχνικής που χρησιμοποίησε ο δρ Μιταλίποφ και η ομάδα του είναι αναγκαία ανθρώπινα ωάρια τα οποία δεν είναι εύκολα διαθέσιμα.
Το μέλλον (τόσο σε επιστημονικό όσο και σε ηθικό και κοινωνικό επίπεδο) θα δείξει…
www.emedi.gr
Διαβάστηκε 1569 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2020 20:09
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Σχετικά Άρθρα

• Αυτοκτονία Αυτοκτονία

Χρήσιμες πληροφορίες για την αυτοκτονία

Ο όρος "ολοκληρωμένη αυτοκτονία" αναφέρεται στον αυτοπροκληθέντα θάνατο. Ο όρος "απόπειρα αυτοκτονίας" αναφέρεται σε δυνητικά θανάσιμες πράξεις που δεν οδηγούν στο θάνατο ή σε μη θανάσιμες χειρονομίες που στοχεύουν στην προσέλκυση της προσοχής (π.χ. επιπολής κοψίματα στον καρπό)

Επικρατέστερη ηλικία: Συχνότερη στους υπερήλικες (> 65 ετών ) και την εφηβεία (15-24 ετών)

Επικρατέστερο φύλο:

• Άνδρες > Γυναίκες στην ολοκληρωμένη αυτοκτονία (3:1)
    • Γυναίκες > Άνδρες στις απόπειρες αυτοκτονίας

ΣΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

• Αίσθημα απαισιοδοξίας για το μέλλον

Αυτοκτονικές σκέψεις με οργανωμένο σχέδιο και πρόθεση:

1. Σημείωμα για την αυτοκτονία
    2. Δωρεά προσωπικών υπαρχόντων
    3. Εγκατάλειψη δουλειάς

Μείζων κατάθλιψη (έλεγχος των συμπτωμάτων):

1. Αλλαγές του ύπνου
    2. Απώλεια ενδιαφερόντων
    3. Απώλεια ενεργητικότητας
    4. Απώλεια συγκέντρωσης
    5. Απώλεια όρεξης
    6. Ελαττωμένη ψυχοκινητική δραστηριότητα
    7. Ενοχές
    8. Αυτοκτονικές εμμονές

Ψύχωση:

1. Ελέγχεται η ύπαρξη ακουστικών ψευδαισθήσεων, δηλαδή διαταγές για αυτοκτονία

ΑΙΤΙΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

• Συνδυασμός ψυχιατρικής νόσου και κοινωνικών συνθηκών. Οι περισσότεροι ασθενείς έχουν ενεργό ψυχιατρική νόσο
    • Μείζων κατάθλιψη και διπολική διαταραχή προκαλούν το 50% των ολοκληρωμένων αυτοκτονιών
    • Αλκοολισμός και κατάχρηση ναρκωτικών προκαλούν το 25% των ολοκληρωμένων αυτοκτονιών
    • Σχιζοφρένεια και άλλες ψυχωσικές καταστάσεις ευθύνονται για το 10% των ολοκληρωμένων αυτοκτονιών

suicide rep

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

Ψυχιατρικοί:

• Διαταραχές συναισθήματος (μείζων κατάθλιψη, διπολική διαταραχή), αλκοολισμός, χρήση ναρκωτικών, ψυχωτικές διαταραχές, διαταραχές της προσωπικότητας
    • Οικογενειακό ιστορικό αυτοκτονίας
    • Ιστορικό προηγούμενης απόπειρας αυτοκτονίας
    • Διάγνωση θανάσιμης νόσου (AIDS, καρκίνος), χρόνιος μη ανακουφίσιμος πόνος, χρόνια νόσος που προκαλεί ανικανότητα (ασθενείς σε αιμοκάθαρση)
    • Απαισιοδοξία για το μέλλον

Επιδημιολογικοί:

• Φύλο (Άνδρες/Γυναίκες = 3:1)
    • Ηλικία - έφηβοι και υπερήλικες (στους άνδρες κορυφαία ηλικία τα 75 έτη, στις γυναίκες τα 55 έτη)
    • Φυλή - Ιθαγενείς Αμερικανοί, Καυκάσιοι
    • Οικογενειακή κατάσταση: ελεύθεροι > διαζευγμένοι - χηρεύοντες > παντρεμένοι

Ψυχολογικοί:

• Ιστορικό πρόσφατης απώλειας (αγαπημένο πρόσωπο, δουλειά, κλπ.)
    • Απώλεια κοινωνικών στηριγμάτων
    • Σημαντικές ημερομηνίες (αργίες, γενέθλια, επέτειοι, κλπ.)

ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

Ψυχιατρικά:

• Διαταραχές συναισθήματος (μείζων κατάθλιψη, διπολική διαταραχή)
    • Αλκοολισμός και εξάρτηση από ναρκωτικά
    • Ψυχωτικές διαταραχές (π.χ. σχιζοφρένεια)
    • Διαταραχές προσωπικότητας
    • Οργανικά ψυχοσύνδρομα (π.χ. άνοια, παραλήρημα)
    • Διαταραχές προσαρμογής
    • Διαταραχές πανικού
    • Μετατραυματικό άγχος

Οργανικά:

• Υποθυρεοειδισμός
    • Νόσος/σύνδρομο Cushing
    • Νόσος Addison
    • Υποϋποφυσισμός

Άλλα (αγωγές σχετιζόμενες με κατάθλιψη):

• Αντιϋπερτασικά (μεθυλντόπα, ρεζερπίνη, κλονιδίνη)
    • Κορτικοστεροειδή
    • Οπιούχα
    • Αντιφυματικά (ισονιαζίδη, αιθιοναμίδη, κυκλοσερίνη)
    • Διακοπή αναβολικών στερεοειδών
    • Βαρβιτουρικά
    • Βενζοδιαζεπίνες
    • Διακοπή κοκαΐνης
    • Διακοπή αμφεταμινών

Sad Teen Hunched Over

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

Ασθενείς που αυτοκτονούν με βίαιο τρόπο βρέθηκε να έχουν στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό χαμηλά επίπεδα 5-υδροξυϊνδολοξικό οξύ που είναι ένας μεταβολίτης της σεροτονίνης. Άλλα ευρήματα περιλαμβάνουν: αυξημένη μεθοξυδροξυφαινυλογλυκόλη στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό, απουσία απάντησης στη δοκιμασία υψηλής δόσης δεξαμεθαζόνης, χαμηλή μονοαμινοξειδάση αιμοπεταλίων, χαμηλή σεροτονίνη αιμοπεταλίων, υψηλή απαντητικότητα των υποδοχέων της σεροτονίνης-2 των αιμοπεταλίων.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

ΕΝΔΕΙΚΝΥΟΜΕΝΗ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

• Εισαγωγή στην ψυχιατρική πτέρυγα (με ή χωρίς συγκατάθεση του ασθενή) αν ο ασθενής πάσχει από σοβαρή κατάθλιψη, είναι εξαρτημένος, είναι ψυχωτικός ή αν πρόκειται για το άμεσο διάστημα μετά από σοβαρή απόπειρα αυτοκτονίας
    • Εισαγωγή σε γενικό νοσοκομείο για άμεση κλινική φροντίδα και ψυχιατρική συμβουλή
    • Μελέτη πιθανής εξωνοσοκομειακής αντιμετώπισης με προγραμματισμό συναντήσεων για παρακολούθηση, αν ο ασθενής έχει κοινωνική υποστήριξη και δεν πάσχει από βαριά κατάθλιψη, ψύχωση ή εξάρτηση
    • Σε αβεβαιότητα ή σε ασθενή υψηλού κινδύνου, εισαγωγή στο νοσοκομείο για περαιτέρω παρακολούθηση και εκτίμηση

ΓΕΝΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

• Όλοι οι ασθενείς που απειλούν, υπονοούν ή αποπειρώνται να αυτοκτονήσουν πρέπει να ελέγχονται για παράγοντες κινδύνου που συγκεντρώνουν, να εξετάζεται πλήρως η ψυχική τους υγεία και να συμβουλεύονται ψυχίατρο
    • Να εξασφαλίζεται η ακεραιότητα του ασθενούς με τη λιγότερο περιοριστική μέθοδο (π.χ. απομάκρυνση πιθανών επικίνδυνων αντικειμένων, συνεχής παρακολούθηση τους από κάποιον, φάρμακα, περιοριστικά μέτρα)
    • Διάγνωση και αντιμετώπιση υποκείμενων ψυχιατρικών και οργανικών διαταραχών
    • Η ηλεκτροσπασμοθεραπεία προσφέρει μια γρήγορη, ασφαλή και αποτελεσματική αντιμετώπιση για βαρέως καταθλιπτικούς, με έντονες τάσεις αυτοκτονίας

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

Προφύλαξη από την αυτοκτονία, έλεγχος κάθε 15 λεπτά, συνεχής παρακολούθηση από κάποιον, περιοριστικά μέτρα

ΦΑΡΜΑΚΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

ΦΑΡΜΑΚΑ ΕΚΛΟΓΗΣ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

• Αντιμετώπιση υποκείμενων ψυχιατρικών και οργανικών διαταραχών
    • Αντικαταθλιπτικά, ψυχοδιεγερτικά και λίθιο στις διαταραχές του συναισθήματος
    • Απαιτούνται τουλάχιστον 2 εβδομάδες για να δράσουν τα αντικαταθλιπτικά
    • Νευροληπτικά φάρμακα (π.χ. αλοπεριδόλη, χλωροπρομαζίνη) για ψυχωτικά συμπτώματα
    • Βενζοδιαζεπίνες (π.χ. λοραζεπάμη) για συμπτώματα άγχους

Διεγερτικοί, επιθετικοί και εξαρτημένοι ασθενείς στη μονάδα επειγόντων περιστατικών:

• Μπορεί να απαιτηθεί καταπράυνση με νευροληπτικά (π.χ. αλοπεριδόλη 2-5 mg ΕΜ/ΕΦ) και/ή βενζοδιαζεπίνες (π.χ. λοραζεπάμη 2 mg ΕΜ/ΕΦ)
    • Η κλινική απάντηση, συνήθως, γίνεται ορατή μετά από 20-30 λεπτά
    • Αν δεν υπάρξει απάντηση, αυξάνεται η προηγούμενη δόση (π.χ. ελοπεριδόλη 4-10 mg)

Αντενδείξεις:

Να αποφεύγονται τα τρικυκλικά αντικαταθλιπτικά σε ασθενείς με ηλεκτρκαρδιογραφική απόδειξη 2ου ή 3ου βαθμού κολποκοιλιακού αποκλεισμού ή αποκλεισμού αριστερού σκέλους

Προφυλάξεις:

Σε ηλικιωμένους ασθενείς να χρησιμοποιούνται μικρότερες δόσεις

Σημαντικές πιθανές αλληλεπειδράσεις:

Υπερτασική κρίση αν αναστολείς ΜΑΟ χορηγηθούν σε συνδυασμό με φάρμακα που περιέχουν συμπαθητικομιμητικές αμίνες, τροφές πλούσιες σε τυραμίνη, Demerol, τρικυκλικά αντικαταθλιπτικά

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ

• Εβδομαδιαίες συναντήσεις για εξωτερικούς ασθενείς
    • Συνταγογραφείται ποσότητα αντικαταθλιπτικών ή άλλων ψυχοτρόπων φαρμάκων αρκετή μόνο για μια εβδομάδα

ΠΡΟΛΗΨΗ/ΑΠΟΦΥΓΗ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

• Γνώση των τηλεφωνικών γραμμών υποστήριξης και της πλησιέστερης μονάδας επειγόντων περιστατικών
    • Κινητοποίηση του συστήματος κοινωνικής υποστήριξης και ενημέρωση φίλων και συγγενών για το τι πρέπει να κάνουν αν ο ασθενής έχει ακόμη πιο έντονο αυτοκτονικό ιδεασμό
    • Οδηγίες προς τον ασθενή να αποφεύγει ακόμη και την ελάχιστη κατανάλωση αλκοόλ

ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΠΙΠΛΟΚΕΣ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

Μικρή περίοδος αυξημένου κινδύνου αυτοκτονίας όταν λύεται η κατάθλιψη και επιστρέφει η ενεργητικότητα και πρωτοβουλία του ασθενούς

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΗ ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

• 15% των αυτοκτονικών, καταθλιπτικών ασθενών θα προχωρήσουν τελικά σε ολοκληρωμένη αυτοκτονία
    • 82% των αυτοχείρων έχουν επισκεφθεί ένα γιατρό μέσα στους προηγούμενες 6 μήνες
    • Περίπου οι μισοί από τα θύματα αυτοκτονιών έχουν επισκεφθεί γιατρό τον τελευταίο μήνα πριν τον θάνατο
    • Κλειδί για μια καλή πορεία και πρόγνωση είναι η γρήγορη αναγνώριση των παραγόντων κινδύνου, γρήγορη διάγνωση και αντιμετώπιση της ψυχιατρικής διαταραχής και κατάλληλη επέμβαση και παρακολούθηση

ΣΧΕΤΙΖΟΜΕΝΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

Κατάθλιψη

ΗΛΙΚΙΑΚΑ ΣΧΕΤΙΖΟΜΕΝΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

Παιδιατρικό: Αυξημένα ποσοστά αυτοκτονίας στους εφήβους. Η αυτοκτονία είναι η 2η αιτία θανάτου στην εφηβεία

Γηριατρικό: Αυξημένη συχνότητα με την αύξηση της ηλικίας (κορυφαία ηλικία 55 έτη για τις γυναίκες, και 75 έτη για τους άνδρες)

ΆΛΛΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

• Η υπέρβαση δοσολογίας είναι η πιο συχνή μέθοδος απόπειρας αυτοκτονίας
    • Οι άνδρες είναι επιρρεπείς σε βίαιες αυτοκτονικές πράξεις (πυροβολισμοί, πτώσεις, απαγχονισμοί)
    • Η πτώση είναι η πιο συχνή μέθοδος αυτοκτονίας σε ασθενείς ενδονοσοκομειακούς

Τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για το νευρικό σύστημα

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για το νευρικό σύστημα

6

Η καθοδήγηση για την επιλογή των ποιων συμπληρωμάτων διατροφής, από τα ανωτέρω, είναι κατάλληλα για την ασθένειά σας θα γίνει σε συνεννόηση με το θεράποντα ιατρό.

Σταματήστε να φαρμακώνεστε

Κάνναβη και μανιοκατάθλιψη

Ιατρική κάνναβη και σχιζοφρένεια

Ο Χρόνος και η Φθορά

Χρήσιμες πληροφορίες για την κατάθλιψη

Μπορείτε να κολλήσετε καλή ή κακή διάθεση από τους φίλους σας

Η κάνναβη είναι καλύτερη από τα αντικαταθλιπτικά

Διατροφή για ευτυχία

Σκέψεις για την υποβοηθούμενη αυτοκτονία

Ασθένειες που προκαλει η αϋπνία

Το χαμόγελο αντίδοτο στην κατάθλιψη

Το να πεθαίνει κανείς με αξιοπρέπεια

Θεραπευτική γιόγκα για την κατάθλιψη

Σύνδρομο Mobbing

• Σύνδρομο Down Σύνδρομο Down

Χρήσιμες πληροφορίες για το σύνδρομο Down

Το σύνδρομο Down είναι συνήθης μορφή διανοητικής καθυστέρησης άγνωστης αιτιολογίας. Όλοι οι ασθενείς έχουν πλεονάζον υλικό στο χρωμόσωμα 21. Οι διαταραχές του διαχωρισμού των χρωμοσωμάτων, συνήθως, συμβαίνουν κατά τη μείωση στο θηλυκό. Το σύνδρομο υπάρχει σε όλες τις φυλές με την ίδια συχνότητα.

Τρισωμία 21: στο 90% των ασθενών υπάρχει παραπάνω χρωμόσωμα 21, σε όλα τα κύτταρα.

Μετατόπιση 21: στο 5% των ασθενών, ένα τμήμα του χρωμοσώματος 21, το 21q βρίσκεται μετατοπισμένο σε άλλο χρωμόσωμα, συνήθως στο 13 ή στο 15. Από το 5% των τρισωμιών που οφείλονται σε μετατόπιση, το 1/2 είναι καινούργιες και το υπόλοιπο 1/2 ματαβιβάζεται από γονέα φορέα.

Μωσαϊκό 21: στο 5% των ασθενών υπάρχουν δύο ή περισσότεροι πληθυσμοί κυττάρων. Συνήθως, ένας φυσιολογικός και ένας με τρισωμία 21. Οι κλινικές εκδηλώσεις είναι πιο ήπιες.

Επηρεαζόμενα συστήματα: Νευρικό, Καρδιαγγειακό, Δέρμα/Εξωκρινείς

Γενετική: Το πλεονάζον χρωμόσωμα προέρχεται από τη μητέρα σε ποσοστό > 90% των περιπτώσεων.

Επικρατέστερη ηλικία: Οι περισσότερες περιπτώσεις διαπιστώνονται στη γέννηση. Μείωση προσδόκιμου επιβίωσης.

Επικρατέστερο φύλο: Γυναίκες = Άνδρες

ΣΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

Βρέφη και παιδιά:

• Βραχυκεφαλία (100%)
    • Υποτονία (80%)
    • Οπίσθια 3η πηγή
    • Μικρά αυτιά, χαμηλή πρόσφυση των αυτιών, ανωμαλίες χόνδρου αυτιών
    • Μογγολοειδές προσωπείο, μάτια (90%)
    • Επικανθικές πτυχές (90%)
    • Κηλίδες Brushfield στην ίριδα (50%)
    • Εσωτροπία (50%)
    • Μικρή και επίπεδη μύτη
    • Μεγάλη και προβάλλουσα γλώσσα (75%)
    • Μικρό πηγούνι
    • Βραχύς και φαρδύς τράχηλος
    • Καρδιακό φύσημα (50%)
    • Παθολογικά δερματογλυφικά, μονή παλαμιαία γραμμή, απώλεια ποδικής καμάρας, απόσταση μεταξύ 1ου και 2ου δακτύλου του ποδιού
    • Καθυστέρηση ανάπτυξης που μπορεί να μην είναι εμφανής κατά τον 1ο χρόνο

Στους ενήλικες:

• Τα περισσότερα ευρήματα είναι πιο ήπια, αλλά η βραχυκεφαλία παραμένει
    • Οι ασθενείς είναι καθυστερημένοι (IQ = 40-45) αλλά. συνήθως, έχουν προσωπικότητα και είναι συνεργάσιμοι
    • Οι περισσότεροι ενήλικες μπορούν να φροντίζουν μόνοι τους για τις προσωπικές τους ανάγκες. Μερικοί εργάζονται, αλλά όλοι χρειάζονται περιβάλλον προστασίας

ΑΙΤΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

Γενετικά

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

Αυξάνει με την ηλικία της μητέρας:

• 1/2.000 στην ηλικία των 20
    • 1/200 στην ηλικία των 35
    • 1/100 στην ηλικία των 37
    • 1/20 στην ηλικία των 45

ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

• Ελάσσονες οικογενείς ανωμαλίες, όπως μογγολοειδές προσωπείο, μικρή και επίπεδη μύτη και επικανθικές πτυχές, ειδικά σε παιδί με υποτονία
    • Η παρουσία ποδικής καμάρας, συνήθως, υποδηλώνει φυσιολογικό παιδί

articles typical traits associated with down syndrome

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

Χρωμοσωμική ανάλυση είναι πιο αξιόπιστη μέθοδος και θα πρέπει να εκτελείται πάντα δεδομένης της πιθανότητας χρωμοσωμιακής μετατόπισης

ΠΑΘΟΛΟΓΟΑΝΑΤΟΜΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

Πλάκες τύπου Alzheimer βρίσκονται στο 100% των εγκεφάλων μετά την ηλικία των 20

ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

Υπέρηχος κάτω κοιλίας για την διαπίστωση ανωμαλιών του ουροποιητικού σε παιδιά με πυουρία ή πυρετό αγνώστου αιτιολογίας

ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

Υπέρηχος καρδιάς σε όλα τα παιδιά με φύσημα

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

ΕΝΔΕΙΚΝΥΟΜΕΝΗ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

• Γενετική εκτίμηση και συμβουλή
    • Καρδιολογική εκτίμηση και καρδιογράφημα
    • Κατάλληλη παιδιατρική φροντίδα υγείας

ΓΕΝΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

• Οι γονείς μπορούν συνήθως να προσαρμοστούν με ένα ειδικό παιδί
    • Το πιο σημαντικό είναι να αντιμετωπισθούν οι φόβοι των γονέων, ώστε να αντιμετωπίζουν κανονικά το παιδί
    • Τα προγράμματα προσαρμογής των παιδιών ενδείκνυνται, αλλά η αποτελεσματικότητα τους δεν έχει αποδειχθεί

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

• Πλήρης δραστηριότητα, εκτός αν υπάρχει καρδιακή νόσος
    • Ελεγχόμενο περιβάλλον απαιτείται για μεγαλύτερα παιδιά και ενήλικες

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ ΜΕ ΣΥΝΔΡΟΜΟ DOWN

• 1 ή 2 επισκέψεις προκειμένου να δοθούν ολοκληρωμένες γενετικές συμβουλές, καθώς και μια επίσκεψη μετά από 1 ή 2χρόνια
    • Προσεκτική παρακολούθηση της κατάστασης της καρδιάς

ΠΡΟΛΗΨΗ/ΑΠΟΦΥΓΗ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

• Προγεννητική βιοψία χοριακής λάχνης, στις 9-10 εβδομάδες και αμνιοπαρακέντηση την 13η-15η εβδομάδα
    • Χαμηλή τιμή α-εμβρυϊκής πρωτεΐνης στον ορό την 14η-16η εβδομάδα της κύησης ανευρίσκεται στο 1/3 των περιπτώσεων
    • Προγεννητικός έλεγχος συνίσταται σε όλες τις εγκυμονούσες άνω των 35 ετών, αλλά αυτό αφορά το 25% των περιπτώσεων
    • Επίπτωση 1/5-1/6 στους γονείς με ισορροπημένη μετατόπιση. Δεν υπάρχει αύξηση της επίπτωσης σε οικογένειες με Down με μωσαϊκό χρωμοσωμάτων

ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΠΙΠΛΟΚΕΣ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

• Εντερική απόφραξη, συρίγγιο, εντερικές ανωμαλίες (10%)
    • Νόσος του Hirschsprung (3%)
    • Θυρεοειδοπάθεια (υπο- και υπερθυρεοειδισμός 5-8%)
    • Λευχαιμία (0,5%)
    • Συγγενής καρδιοπάθεια (50%), κυρίως ενδοκαρδιακά ελλείματα και έλλειμα μεσοκοιλιακού διαφράγματος
    • Νόσος Alzheimer

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΗ ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ DOWN

• Η ανάπτυξη είναι φυσιολογική κατά τον 1ο χρόνο περίπου, στο 1/3 των περιπτώσεων και ελαφρά καθυστερημένη στις υπόλοιπες
    • Η ανάπτυξη καθυστερεί μετά το 1ο έτος της ηλικίας και η γλώσσα και οι γνωστικές λειτουργίες καθυστερούν ελαφρά
    • Η έκβαση και η επιβίωση εξαρτώνται συνήθως από την καρδιακή νόσο
    • Μερικοί ενήλικες μπορούν να εργασθούν υπό συνθήκες προστασίες, αλλά κανείς δεν μπορεί να είναι αυτόνομος
    • Οι εντερικές επιπλοκές και η καρδιακή νόσος πρέπει να τύχουν άμεσης φροντίδας
    • Ο υποθυρεοειδισμός εμφανίζεται μετά από 6 μήνες και η καθυστερημένη αύξηση είναι το αρχικό σημείο
    • Κλινική εκδήλωση νόσου Alzheimer στο 1/3 των ασθενών μετά την ηλικία των 35 ετών
    • Υπάρχει πρώιμη γήρανση. Οι περισσότεροι ασθενείς πεθαίνουν στα 50-60 ή νωρίτερα αν υπάρχει καρδιακή νόσος

ΗΛΙΚΙΑΚΑ ΣΧΕΤΙΖΟΜΕΝΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

Γηριατρικό: Σπάνια υπάρχει επιβίωση μέχρι την μεγάλη ηλικία

ΚΥΗΣΗ

Η κύηση είναι δυνατή σε ασθενείς με σύνδρομο Down. Ο κίνδυνος εκδήλωσης συνδρόμου Down στα παιδιά τους είναι 50%

Τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για το νευρικό σύστημα

down syndrome

Ανοικτός κολποκοιλιακός πόρος

Προγεννητικός έλεγχος

Χρήσιμες πληροφορίες για τα γενετικά τεστ

Σύνδρομο Klinefelter

Προγεννητική διάγνωση για γενετικά νοσήματα

Σύνδρομο εύθραυστου χρωμοσώματος Χ

Παιδιά με καρδιοπάθειες

• Διάχυτη ενδοαγγειακή πήξη Διάχυτη ενδοαγγειακή πήξη

Χρήσιμες πληροφορίες για τη διάχυτη ενδοαγγειακή πήξη

Διάχυτη ενδοαγγειακή πήξη είναι η παραγωγή ινώδους στο αίμα που κυκλοφορεί, το οποίο εμφανίζεται σαν επιπλοκή της μαιευτικής (π.χ. πρόωρη αποκόλληση του πλακούντα), των λοιμώξεων (ειδικά από Gram αρνητικά) και των κακοηθειών

Επηρεαζόμενα συστήματα: Αιμοποιητικό, Λεμφικό, Ανοσοποιητικό

• Θρομβοφλεβίτιδα
    • Ληθαργικότητα
    • Περιφερική κυάνωση

ΑΙΤΙΑ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

• Διαταραχές πήξης λόγω διάχυτης ενεργοποίησης των αιμοστατικών μηχανισμών
    • Μαιευτικές επιπλοκές
    • Λοίμωξη
    • Νεοπλάσματα
    • Ενδαγγειακή αιμόλυση
    • Αγγειακές διαταραχές, θρόμβωση
    • Δήγμα φιδιού
    • Μαζική ιστική καταστροφή
    • Τραύμα
    • Υποξία
    • Ηπατοπάθεια
    • Σύνδρομο αναπνευστικής δυσχέρειας βρεφών και ενηλίκων (ΣΑΔ)

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

• Αύξηση χρόνου ροής
    • Σχιζοκυττάρωση
    • Αναιμία
    • Λευκοκυττάρωση
    • Αύξηση γαλακτικής αφυδρογονάσης (LDH)
    • Αύξηση ΑΟΑ
    • Μείωση παράγοντα V
    • Μείωση ή αύξηση παράγοντα VIII
    • Μείωση παράγοντα X
    • Μείωση παράγοντα ΧΙΙΙ
    • Αιμοσφαιριναιμία
    • Αιματουρία
    • Θετική γουαϊάκη (Hemocult)
    • Μείωση πρωτεΐνης C

Pathogenesis of DIC Disseminated intravascular coagulation

ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

Ακτινογραφία θώρακα: αμφοτερόπλευρη πυλαία βαμβακοειδής σκίαση

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

ΕΝΔΕΙΚΝΥΟΜΕΝΗ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

ΓΕΝΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

• Θεραπεία υποκείμενης πάθησης π.χ. εκκένωση μήτρας σε περίπτωση προδρόμου πλακούντα, αντιβιοθεραπεία ευρέος φάσματος σε Gram αρνητική σηψαιμία
    • Αντικατάσταση απωλειών αίματος
    • Χορήγηση αιμοπεταλίων
    • Φρέσκο κατεψυγμένο πλάσμα
    • Κρυοϊζηματίνες

ΦΑΡΜΑΚΑ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

ΦΑΡΜΑΚΑ ΕΚΛΟΓΗΣ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

• Αντιπηκτικά (ηπαρίνη) αν τα κλινικά ευρήματα υποδηλώνουν ανάπτυξη θρομβωτικών επιπλοκών, αλλά ποτέ σε κρανιοεγκεφαλική κάκωση
    • Αντιβιοτικά ευρέος φάσματος για τη σήψη

Αντενδείξεις:

• Κρανιοεγκεφαλική κάκωση
    • Αιμορραγικό εγκεφαλικό επεισόδιο

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

Για διάχυτη ενδοαγγειακή πήξη που οφείλεται σε καρκίνο του προστάτη μπορεί να χορηγηθεί ηπαρίνη και αμινοκαπροϊκό οξύ

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ ΜΕ ΔΙΑΧΥΤΗ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗ ΠΗΞΗ

Πολύ στενή μέχρι να σημειωθεί σημαντική βελτίωση

ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΠΙΠΛΟΚΕΣ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

• Οξεία νεφρική ανεπάρκεια
    • Καταπληξία
    • Καρδιακός επιπωματισμός
    • Αιμοθώρακας
    • Ενδοεγκεφαλικό αιμάτωμα
    • Γάγγραινα και απώλεια δακτύλων

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΗ ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΔΙΑΧΥΤΗΣ ΕΝΔΑΓΓΕΙΑΚΗΣ ΠΗΞΗΣ

Φτωχή πρόγνωση, η θνησιμότητα είναι περίπου 60%

ΣΧΕΤΙΖΟΜΕΝΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

Θρομβοεμβολικά φαινόμενα σχετιζόμενα με φλεβοθρόμβωση, θρομβωτικές εκβλαστήσεις στην αορτική βαλβίδα, αρτηριακή εμβολή, κεραυνοβόλος νεογνική πορφύρα (έλλειψη ομόζυγης πρωτεΐνης C ή πρωτεΐνης S)

Τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για την κυκλοφορία του αίματος

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για την κυκλοφορία του αίματος

Purpura and petechiae

D-dimers

Σύνδρομο αναπνευστικής δυσχέρειας ενηλίκων

Θρομβοπενία

Αιμορραγία στον καρκίνο

www.emedi.gr

• Σημαντικές πληροφορίες για τα μαγειρικά έλαια Σημαντικές πληροφορίες για τα μαγειρικά έλαια

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα μαγειρικά έλαια

Τα μαγειρικά έλαια

• Εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο

Το λάδι αυτό λαμβάνεται μόνο από την ελιά, τον καρπό του ελαιόδεντρου, χρησιμοποιώντας μόνο μηχανικά ή φυσικά μέσα, σε ιδιαίτερες θερμικές συνθήκες, οι οποίες δεν μεταβάλλουν με κανένα τρόπο το λάδι. Δεν έχει υποστεί καμία μεταχείριση, εκτός από πλύσιμο, καθίζηση, φυγοκέντρηση και φιλτράρισμα. Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο είναι μια εξαιρετική επιλογή για το αντιοξειδωτικό του περιεχόμενο, τα καλά λιπαρά του, που προστατεύουν την καρδιά ενώ η χρήση του συνδέεται με την πρόληψη του καρκίνου. Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο είναι η κορωνίδα του ελαίου ελιάς και αντιστοιχεί σε λιγότερο από το 10% των ελαίων σε πολλές χώρες παραγωγής. Λόγω αυτών των πλεονεκτημάτων του, το ελαιόλαδο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παρασκευή κάθε φαγητού, όχι όμως για κάθε μέθοδο μαγειρέματος. Το χαμηλό σημείο καπνισμού του (η θερμοκρασία στην οποία αρχίζει να αποικοδομείται και να απελευθερώνει βλαβερές ελεύθερες ρίζες) σημαίνει ότι δεν είναι πάντα το ιδανικό λάδι που χρησιμοποιείται για το μαγείρεμα - τουλάχιστον όχι το μαγείρεμα σε θερμοκρασίες πάνω από 191 βαθμούς κελσίου. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι η οξείδωση ή αλλιώς το οξειδωτικό τάγγισμα αποτελεί μια από τις κυριότερες αλλοιώσεις που υφίστανται τα έλαια. Οι αλλαγές που προκαλούνται στα τρόφιμα από την οξείδωση περιλαμβάνουν απώλεια γεύσης και χρώματος, μείωση θρεπτικής αξίας και λειτουργικότητας καθώς και σχηματισμό βλαβερών για την υγεία των καταναλωτών, παραπροϊόντων. Όλα τα τρόφιμα που περιέχουν λιπίδια είναι επιρρεπή στην οξείδωση, αλλά περισσότερο επηρεάζονται τα τρόφιμα που είναι αφυδατωμένα και που εκτίθενται σε υψηλές θερμοκρασίες, όπως εκείνες του τηγανίσματος. Γι' αυτό το λόγο αποφύγετε το τηγάνισμα με εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο. Γενικότερα, το τηγάνισμα δεν είναι υγιεινός τρόπος μαγειρέματος και πρέπει να το αποφεύγουμε. Αυξάνει τη συνολική ποσότητα λίπους στο φαγητό, γεγονός που προκαλεί επίσης αύξηση του αριθμού των θερμίδων. Επίσης, το τηγάνισμα οδηγεί στην απώλεια των βιταμινών B και C. Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο μπορείτε να το χρησιμοποιείτε ωμό σε σαλάτες, σε σούπες και βραστά, καθώς και για ντιπ. Να φυλάσσεται σε ένα αδιαφανές δοχείο σε δροσερό, σκοτεινό μέρος.

olive oil stock

• Εξευγενισμένο ελαιόλαδο

Το εξευγενισμένο ελαιόλαδο λαμβάνεται από μεθόδους ραφιναρίσματος σε παρθένα ελαιόλαδα, οι οποίες δεν προκαλούν αλλοιώσεις στην αρχική δομή των γλυκεριδίων. Έχει μια ελεύθερη οξύτητα, η οποία εκφράζεται ως ελαϊκό οξύ και δεν ξεπερνάει τα 0,3 γραμμάρια στα 100 γραμμάρια, καθώς και τα άλλα χαρακτηριστικά που αντιστοιχούν σε ότι καθορίζεται για αυτήν την κατηγορία και στα συγκεκριμένα πρότυπα. Λαμβάνεται από εξευγενισμό παρθένων ελαιολάδων με μεγάλο βαθμό οξύτητας και/ή οργανοληπτικών ελαττωμάτων, τα οποία περιορίζονται μετά το ραφινάρισμα. Περισσότερο από το 50% των ελαιόλαδων που παράγονται στην περιοχή της Μεσογείου, είναι τέτοιας χαμηλής ποιότητας, που πρέπει να εξευγενιστούν έτσι ώστε να παραχθεί ένα εδώδιμο προϊόν.

• Ελαφρύ ελαιόλαδο

Ένα άγευστο και συχνά χαμηλής ποιότητας λάδι πωλείται ως ελαφρύ και μάλιστα σε προνομιακή τιμή. Ο ορισμός ελαφρύ αναφέρεται στην ουδέτερη γεύση και όχι στο θερμιδικό περιεχόμενο, καθώς όλα τα ελαιόλαδα έχουν τον ίδιο αριθμό θερμίδων. Το ελαφρύ ελαιόλαδο έχει πολύ υψηλότερο σημείο καπνισμού, περίπου 243 βαθμούς κελσίου. Επομένως είναι καλύτερο για μαγείρεμα υψηλής θερμοκρασίας, όπως το σοτάρισμα, το ψήσιμο και το ψήσιμο στη σχάρα. Φυλάσσεται σε αδιαφανές δοχείο σε δροσερό, σκοτεινό μέρος.

• Λάδι καρύδας

Όπως τα περισσότερα άλλα έλαια, το έλαιο καρύδας διατίθεται σε δύο ποικιλίες: 1. εξευγενισμένη και 2. μη ραφιναρισμένη, επίσης γνωστή ως παρθένο έλαιο καρύδας. Το εξευγενισμένο λάδι καρύδας έχει σημείο καπνισμού 232 βαθμούς κελσίου. Λειτουργεί καλά για το σοτάρισμα ή το ψήσιμο και έχει μια ουδέτερη, ελαφριά γεύση καρύδας. Το παρθένο λάδι καρύδας, αντίθετα, προσφέρει μεγαλύτερη γεύση καρύδας και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε θερμοκρασίες έως 177 βαθμούς κελσίου. Και οι δύο ποικιλίες είναι κατάλληλες για ψήσιμο στο φούρνο με αναλογία 1:1 με βούτυρο ή άλλα έλαια. Φυλάσσεται σε γυάλινο δοχείο σε δροσερό, σκοτεινό μέρος.

6 benefits avocado oil

• Λάδι αβοκάντο

Εάν γνωρίζετε ότι τα αβοκάντο είναι γεμάτα υγιεινά μονοακόρεστα λίπη, δεν θα εκπλαγείτε όταν μάθετε ότι το λάδι τους είναι επίσης εξαιρετικά υγιεινό. Εκτός από τημ υψηλή του περιεκτικότητα σε αυτά τα καλά λιπαρά, το λάδι αβοκάντο διαθέτει το υψηλότερο γνωστό σημείο καπνισμού οποιουδήποτε φυτικού λαδιού (271 βαθμούς κελσίου για το εξευγενισμένο και έως 249 βαθμούς κελσίου για το μη ραφιναρισμένο). Αποτελεί ένα ιδανικό έλαιο για το τηγάνισμα, το μαγείρεμα, το ψήσιμο στο φούρνο και στη σχάρα. Φυλάσσεται σε δροσερό, σκοτεινό μέρος ή στο ψυγείο για καλύτερη συντήρηση.

• Σησαμέλαιο

Το σησαμέλαιο μπορεί να είναι ένα καλό λάδι που χρειάζεται ο καθένας στην κουζίνα του. Με πολλά μονοακόρεστα λίπη και αντιοξειδωτικά, ανταγωνίζεται το ελαιόλαδο ως μια υγιεινή επιλογή για το μαγείρεμα. Το σησαμέλαιο είναι πλούσιο σε λιπαρά οξέα που περιέχονται σε αφθονία στο σησαμέλαιο. Περιέχει τις φυσικές λιγνάνες σεσαμίνη και σεσαμινόλη που σε συνδυασμό με την βιταμίνη Ε (υπό την μορφή γ-τοκοφερόλης) παρέχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Οι λιγνάνες σεσαμίνη και σεσαμινόλη το προστατεύουν από το να οξειδώνεται γρήγορα. έτσι το σησαμέλαιο είναι ιδανικό για μαγειρική. Το σημείο καπνού του είναι από 177 βαθμούς κελσίου έως 204 βαθμούς κελσίου, το οποίο σημαίνει ότι θεωρείται ιδανικό για μαγείρεμα και όχι τηγάνισμα λόγω του ότι έχει χαμηλό σημείο καπνισμού και οξειδώνεται. Μπορείτε να το προσθέσετε ωμό στις σαλάτες, να μαρινάρετε, καθώς και ως καρύκευμα για προσθήκη γεύσης. Φυλάσσεται στο ψυγείο για καλύτερα αποτελέσματα

• Ηλιέλαιο

Συνήθως, εξάγεται από τους εξαιρετικά θρεπτικούς ηλιόσπορους. Οι σπόροι περιέχουν μια μεγάλη γκάμα θρεπτικών συστατικών, όπως σημαντικές ποσότητες βιταμίνης Α, Ε, χολίνης και φολικού οξέος. Το ηλιέλαιο είναι διακριτικό λάδι με εξαιρετικά λεπτή γεύση και έχει αντοχή στη θερμότητα. Το σημείο καπνισμού του ηλιελαίου είναι σχετικά υψηλό, καθιστώντας το ευνοϊκό για το σοτάρισμα και το τηγάνισμα. Επιπλέον, δεν επιβάλλει τη δική του γεύση στα τρόφιμα. Το ηλιέλαιο, ως ένα από τα εξαιρετικά επιθυμητά μαγειρικά έλαια, έχει προσελκύσει μεγάλη προσοχή από διάφορες ομάδες εμπειρογνωμόνων στον τομέα της υγείας. Πολλοί γνωστοί οργανισμοί υγείας και εξειδικευμένοι γιατροί προτείνουν τη χρήση ηλιελαίου ως υγιεινό λίπος, υποστηρίζοντας ότι αποδίδει πολλά οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας προστασίας από τη χοληστερόλη, βελτίωσης του δέρματος, μείωσης της φλεγμονής κ.α. Το ραφιναρισμένο ηλιέλαιο, αν και πιο σταθερό σε υψηλότερες θερμοκρασίες μαγειρέματος, στερείται των πολυφαινολών και της βιταμίνης Ε που διαθέτει ο μη επεξεργασμένος ανταγωνιστής του. Η υδρογόνωση χρησιμοποιείται συνήθως από τους περισσότερους κατασκευαστές για να σταθεροποιήσει περαιτέρω το λάδι. Είτε υδρογονωμένα είτε ημιυδρογονωμένα έλαια. Οι περισσότερες χρόνιες ασθένειες όπως ο διαβήτης, ο καρκίνος και οι καρδιακές παθήσεις αποδίδονται σε αυτά τα trans-λιπαρά.

bj6jkc6d6v 5ef9703e314c6

• Αραχιδέλαιο

Το Αραχιδέλαιο ή Φυστικέλαιο (Peanut Oil) προκύπτει από την επεξεργασία των καρπών του φυτού Arachis Hypogaea, το οποίο προέρχεται από την Κεντρική Αμερική. Πρόκειται για εγκεκριμένο προϊόν από το FDA στις ΗΠΑ, κατέχοντας εξαιρετική θέση στην κορυφή της πυραμίδας μαζί με το ελαιόλαδο, καθώς θεωρείται πως προλαμβάνει καρδιαγγειακές παθήσεις και μειώνει τα επίπεδα χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων, ενώ παράλληλα βοηθάει στην απώλεια βάρους. Το αραχιδέλαιο χρησιμοποιείται ευρέως στη μαγειρική, κυρίως στη ταϊλανδέζικη, κινέζικη και άλλη ασιατική κουζίνα. Το ραφιναρισμένο αραχιδέλαιο διαθέτει υψηλό σημείο καπνού 232 βαθμούς κελσίου, και για το λόγο αυτό είναι εξαιρετικά ευνοϊκό για τηγάνισμα υψηλής θερμοκρασίας. Λειτουργεί, επίσης, καλά στο τηγάνισμα μεγάλων μερίδων, γ' αυτό η βιομηχανία τροφίμων βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε είδη, όπως τηγανητές πατάτες και τηγανητό κοτόπουλο. Το παρθένο αραχιδέλαιο, αντίθετα, έχει χαμηλό σημείο καπνισμού (160 βαθμούς κελσίου), και είναι ιδανικό για να το προσθέσετε σε σάλτσες ή μαρινάδες για επιπλέον γεύση. Φυλάσσεται σε δροσερό, σκοτεινό μέρος.

Τα καλύτερα υγιεινά τρόφιμα για την υγεία σας

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα καλύτερα τρόφιμα για την υγεία σας

0d88764fd3acdd96563850d0ea93e752

Σπόροι μη αποφλοιωμένοι

Οι κατάλληλες βιταμίνες για την υγεία σας

Ελαιώδεις φυτικές τροφές

Χρήσιμες πληροφορίες για το λάδι καρύδας

Υπερφαινολικό ελαιόλαδο

Τροφές και ουσίες που μπορούν να μειώσουν φυσικά τη χοληστερόλη

Τα φυτικά έλαια είναι ανθυγιεινά

Τροφές φάρμακα για τον καρκίνο

Λάδι κανόλας για να εξαφανίσετε το λίπος στην κοιλιά

Είναι υγιεινές οι μαργαρίνες;

Τα μη φυσικά τρόφιμα και ροφήματα

Τροφές που δεν πρέπει να τρώτε όταν πονάτε

Τα μεταλλαγμένα προϊόντα που εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση

Γιατί πρέπει να απαγορευτούν τα μεταλλαγμένα

Οι κίνδυνοι από τα μεταλλαγμένα

www.emedi.gr

• Χρήσιμες πληροφορίες για την ελονοσία Χρήσιμες πληροφορίες για την ελονοσία

H ελονοσία

Η ελονοσία είναι μια οξεία ή/και χρόνια, πρωτοζωική λοίμωξη που μεταδίδεται στους ανθρώπους από τους ανωφελείς κώνωπες.

Υπάρχουν τέσσερα πλασμώδια που προκαλούν λοίμωξη στον άνθρωπο: πλασμώδιο falciparum, πλασμώδιο vivax, πλασμώδιο malariae, και πλασμώδιο ovale.

Επηρεαζόμενα συστήματα: Αιμοποιητικό/Λεμφικό/Ανοσοποιητικό