Τρίτη, 04 Νοεμβρίου 2014 09:49

Είναι απαραίτητο το πρωινό για τον οργανισμό σας;

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Πρέπει ή δεν πρέπει να τρώμε πρωινό;

Πολλοί ισχυρίζονται ότι το πρωινό γεύμα είναι το  σημαντικότερο γεύμα της ημέρας ώστε να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες της καθημερινότητας. 

Η κοινή γνώμη και η λογική που την υποστηρίζει

Μη έχοντας φάει κάποιος όλο το βράδυ το σώμα του χρειάζεται άμεσα υδατάνθρακες, έτσι ένα πλούσιο πρωινό μόλις ξυπνήσετε θα μεταβολιστεί καλύτερα κατά την διάρκεια της ημέρας αποτρέποντας τη μετατροπή τις θερμιδικής πρόσληψης σε λίπος και παράλληλα θα ενισχύσει τις πνευματικές σας λειτουργίες.

Οι αντίθετες απόψεις και η αιτιολόγησή τους...

-Ο ρόλος της κορτιζόλης: Τα επίπεδα της κορτιζόλης αυξάνονται φυσικά κατά την διάρκεια της νύχτας με την κορύφωσή τους όταν ξυπνάτε για περίπου 20 με 30 λεπτά. H κορτιζόλη είναι ''κακή'' ορμόνη και οδηγεί στην καταστροφή των μυών μας, όπως λέγεται. Η καθημερινή, όμως, αυτή φυσιολογική αύξηση της κορτιζόλης (σε αντίθεση π.χ. με την χρόνια κατάθλιψη όπου η κορτιζόλη είναι μονίμως σε υψηλά επίπεδα), χωρίς υψηλά επίπεδα ινσουλίνης που μπορεί να προκαλέσει η λήψη υδατανθράκων, ενεργοποιεί την λιπόλυση, την καύση του λίπους δηλαδή. Άρα, το πρωινό καταστέλλει την φυσική καύση λίπους που το σώμα σας κάνει το πρωί.

-Ο ρόλος της γκρελίνης: Η γκρελίνη ''η ορμόνη της όρεξης'' όπως την αποκαλούν, η οποία βρίσκεται, επίσης, το πρωί σε πολύ ψηλά επίπεδα, εκτός από το να μας κάνει να πεινάμε, διεγείρει, επίσης, την απελευθέρωση της αυξητικής ορμόνης, η οποία αυξάνει και αυτή την λιπόλυση και αποτρέπει το ''κάψιμο'' των μυών (δηλαδή, της πρωτεΐνης) ως πηγή ενέργειας. Άρα, η καταστολή της, βοηθά στην αποθήκευση λίπους.

-Δεν θα κάψετε μύες αν δεν φάτε πρωινό: Η κατανάλωση υδατανθράκων τις πρώτες πρωινές ώρες αντιστρέφει τις παραπάνω λειτουργίες του σώματος, οπότε καλό θα ήταν να περιμένετε λίγες ώρες αφού ξυπνήσετε το πρωί προτού καταβροχθίσετε δημητριακά και ψωμιά με μαρμελάδα αφήνοντας τα επίπεδα κορτιζόλης και αυξητικής ορμόνης να μειωθούν φυσικά περιμένοντας 2-3 ωρίτσες. Έτσι η αντικατάσταση του πρωινού με ένα καλό δεκατιανό θα σας βοηθήσει να κάψετε περισσότερο λίπος, και θα σας κάνει να πεινάτε λιγότερο το μεσημέρι.

-Όταν ξυπνάτε το πρωί να πίνετε 2 ποτήρια νερό: Η έλλειψη νερού ευθύνεται σε μεγαλύτερο βαθμό για την μειωμένη πνευματική απόδοση. Άλλες έρευνες έχουν δείξει πως ή έλλειψη πρωινού προκαλεί προβλήματα συγκέντρωσης και μαθησιακά προβλήματα, αυτό έχει μια βάση, η οποία όμως συνδέεται κυρίως με την αφυδάτωση. Ένας αφυδατωμένος οργανισμός κατά μόνο 2% μπορεί να έχει προβλήματα βραχυπρόθεσμης μνήμης, δυσκολία σε απλές μαθηματικές πράξεις και προβλήματα αυτοσυγκέντρωσης. Βέβαια οι έρευνες που υποστηρίζουν την σημαντικότητα του πρωινού συχνά παραλείπουν τον παράγοντα νερό.

Γιατί, όμως, πολλές έρευνες υποστηρίζουν την σημασία του πρωινού;

Έρευνες ανθρώπων που ξεκίνησαν την μέρα τους με ένα πολύ δυνατό πρωινό σε αντίθεση με αυτούς που το παραλείπουν αποδεικνύουν πως χάνουν περισσότερο βάρος. Η αλήθεια όμως είναι πως αυτοί που έχασαν περισσότερο βάρος έχασαν πολύ παραπάνω μυϊκή μάζα και λιγότερο λίπος σε αντίθεση με αυτούς που το παρέλειψαν και έχασαν σχεδόν αποκλειστικά λίπος. Επίσης, αυτοί που έδωσαν παραπάνω σημασία στο πρωινό τους γενικά έτειναν να έχουν στο σύνολο έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.

Η αλήθεια για τη σπουδαιότητα του πρωινού βρίσκεται κάπου στη μέση

Άμα είστε ακόμα στη ανάπτυξη ή άμα ετοιμάζεστε για μια πρωινή προπόνηση μεγάλης διάρκειας (πάνω από 60΄) μην κόψετε τελείως το πρωινό, αλλά αποφύγετε τα κοινά δημητριακά που αποτελούνται συνήθως από 50% ζάχαρη και επιλέξετε πιο φυσικά γεύματα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως αυγά, βρώμη, μαύρο ψωμί κτλ.

Οι υπόλοιποι, κάντε μια δοκιμή σταματώντας το πρωινό για λίγες μέρες. Ξεκινήστε την μέρα σας με δύο ποτήρια νερό και δείτε πως νιώθετε από άποψη ενέργειας, συγκέντρωσης και πείνας κατά την διάρκεια της ημέρας. Αν δείτε πως δεν σας επηρεάζει αρνητικά, δοκιμάστε το για περισσότερο καιρό και παρατηρήστε τις όποιες διαφορές στο σωματικό σας βάρος. Αν όντως το σωματικό σας λίπος μειωθεί ή διατηρείται πιο σταθερό με τον καιρό, τότε μάλλον το να κόψετε το πρωινό είναι μια καλή ιδέα!

Διαβάστε, επίσης,

Τροφές που σας αρέσουν και βοηθούν να χάσετε λίπος

Η διατροφή του μαθητή στο σχολείο

Προϊόντα ολικής αλέσεως

Είναι καλό να τρώμε το βράδυ;

Φυσικές τροφές ενάντια στα λίπη

Το καλύτερο πρωινό

Χρήσιμες συμβουλές για τη διατροφή σας

Γιαπωνέζικο πρωινό

Πώς οι αθλητές μπορούν να χάσουν βάρος

Βάλτε τις πρωτεΐνες στο πρωινό σας

Οι αρνητικές συνέπειες της κορτιζόλης

Πόσο νερό πρέπει να πίνουμε;

Πίνουμε το πρωί ζεστό νερό με λεμόνι

www.emedi.gr

 

Διαβάστηκε 2060 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 04 Νοεμβρίου 2014 16:32
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.