Σάββατο, 28 Ιουνίου 2014 09:45

Τρώμε μαζί για μια καλύτερη ζωή

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Οδηγίες για καλύτερα οικογενειακά γεύματα

Λένε ότι οι στιγμές γύρω από το τραπέζι μας βοηθούν να διατηρήσουμε τις αξίες μας και να βελτιώσουμε τις δεξιότητές μας.

Τρώγοντας μαζί τα ζευγάρια είναι πιο αγαπημένα και οι οικογένειες πιο ευτυχισμένες.

Όμως το οικογενειακό τραπέζι έχει συνδεθεί με την Κυριακή και αυτό σπάνια. Εξαιτίας του φορτωμένου προγράμματος και των υποχρεώσεων, οι οικογένειες σπάνια βρίσκονται σε απαρτία για να φάνε.

Φαίνεται, ωστόσο, ότι η καθημερινή αυτή συνάθροιση γύρω από ένα τραπέζι είναι ωφέλιμη, όχι μόνο για τις διατροφικές μας συνήθειες και την υγεία μας, αλλά και για τους συναισθηματικούς μας δεσμούς, την ψυχική μας ισορροπία και συμπεριφορά.

Με το που κάθονται όλοι μαζί στο τραπέζι αρχίζει η ίδια τελετουργία: ο μπαμπάς θα μιλήσει για τις δυσκολίες της δουλειάς του, η μαμά θα πει όλα τα νέα των συγγενών, οι δυο τους θα τσακωθούν για τους λογαριασμούς που δεν πληρώθηκαν, ο μικρός ανυπομονεί να σηκωθεί απ' το τραπέζι να τρέξει στον υπολογιστή και η μεγάλη αδερφή κοιτάζει το κινητό περιμένοντας μήνυμα.

Τα ίδια και τα ίδια. Μόνο που είναι σημαντικά...

Ψυχικά και πνευματικά οφέλη από το οικογενειακό τραπέζι

-Για τα παιδιά:

● Βιώνουν την αίσθηση της ασφάλειας και της σταθερότητας και νιώθουν ότι ανήκουν σε μια στενή και δεμένη ομάδα με την οποία μπορούν να μοιραστούν τόσο τις επιτυχίες όσο και τις ανησυχίες τους.

● Επικοινωνούν με τους γονείς τους, μοιράζονται τα νέα της ημέρας και ανταλλάσουν εμπειρίες.

● Βελτιώνουν το λεξιλόγιό τους και την ικανότητά τους να συντάσσουν ολοκληρωμένες προτάσεις, ικανότητες που αναπτύσσονται και εμπλουτίζονται μέσα από το διάλογο που έχουν μεταξύ τους τα μέλη της οικογένειας καθώς τρώνε.

● Μαθαίνουν την αξία και τις αρχές του διαλόγου μέσω της παρατήρησης των γονιών τους και της εξάσκησης.

● Μοιράζονται ευθύνες και αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους όσον αφορά το πρακτικό μέρος του οικογενειακού τραπεζιού (π.χ. στρώσιμο του τραπεζιού, πλύσιμο πιάτων μετά κλπ.).

● Μαθαίνουν καλούς τρόπους σχετικά με τη συμπεριφορά τους στο τραπέζι.

-Για τους γονείς:

● Περνούν χρόνο με τα παιδιά τους και να τους δείχνουν ότι αποτελούν προτεραιότητά τους.

● Ανακαλύπτουν τι αρέσει και τι όχι στα παιδιά τους και τα γνωρίζουν καλύτερα σε μια σχέση αλληλεπιδραστική.

● Μαθαίνουν από αυτά και αυτά από αυτούς.

Για να τρώμε σωστά στο οικογενειακό τραπέζι

● Η ώρα που θα επιλεγεί για το οικογενειακό τραπέζι, πρέπει να είναι ρεαλιστική και να τους εξυπηρετεί όλους.

● Συμμετέχουν όλοι στο στρώσιμο και στο μάζεμα του τραπεζιού.

● Κλείνει η τηλεόραση και απομακρύνονται τα κινητά, για να μπορούμε να συγκεντρωθούμε αποκλειστικά στην οικογένειά μας.

● Τρώει όλη η οικογένεια μαζί γύρω από το τραπέζι, για να έχει οπτική επαφή ο ένας με τον άλλον.

● Δεν πιέζουμε τα παιδιά να φάνε όλο το φαγητό τους.

● Έχουμε πάντα κατά νου ότι το φαγητό δεν είναι ούτε επιβράβευση ούτε τιμωρία.

● Προσπαθούμε να μη μιλάμε στα παιδιά μόνο για μαθήματα και υποχρεώσεις, ώστε να μη συνδέσουν την ώρα του φαγητού με «ανάκριση».

● Δίνουμε στον καθένα το χρόνο που χρειάζεται για να μιλήσει για τα θέματα που τον ενδιαφέρουν και για τα νέα της ημέρας του, ενθαρρύνοντας το διάλογο με ερωτήσεις.

● Περιμένουμε να τελειώσουν όλοι το φαγητό τους προτού σηκωθούμε.

Καλή σωματική υγεία με τα συχνά οικογενειακά γεύματα

Τα συχνά οικογενειακά γεύματα μπορούν να βοηθήσουν να μειωθεί ο κίνδυνος της παχυσαρκίας, αλλά και οι διατροφικές διαταραχές, καθώς, όταν η οικογένεια τρώει μαζί, οι γονείς έχουν την ευκαιρία να «ελέγχουν» τι και πόσο τρώνε τα παιδιά τους, αποτρέποντας το πρόχειρο φαγητό. Έτσι, τα οικογενειακά γεύματα αποτελούν «ασπίδα» στην εμφάνιση παιδικής παχυσαρκίας, γιατί βοηθούν τα παιδιά να υιοθετήσουν υγιεινές και ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες.

● Παιδιά που δειπνούν με την οικογένειά τους τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας, έχουν 15% λιγότερες πιθανότητες να γίνουν υπέρβαρα.

● Παιδιά και έφηβοι που δειπνούν με τις οικογένειές τους, καταναλώνουν σπανιότερα τρόφιμα πλούσια σε θερμίδες, λιπαρά και ζάχαρη.

● Παιδιά που τρώνε οικογενειακά σχεδόν όλες τις ημέρες της εβδομάδας, έχουν 45% περισσότερες πιθανότητες να προσεγγίσουν τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για κατανάλωση 400 γρ. φρούτων και λαχανικών ημερησίως. Τα αποτελέσματα αυτά επιβεβαιώνει και έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Μινεσότα, σύμφωνα με την οποία τα παιδιά αυτά καταναλώνουν μία επιπλέον μερίδα φρούτων και λαχανικών ημερησίως. Επιπλέον, τρώνε λιγότερο συχνά τηγανητά φαγητά, καθώς και κορεσμένα και trans λιπαρά.

Συναισθηματική ανάπτυξη με τα οικογενειακά γεύματα

  • Ενισχύει τους δεσμούς αίματος. Τα παιδιά που τρώνε συχνά οικογενειακά γεύματα είναι πιο πιθανό να στραφούν στους γονείς τους όταν αντιμετωπίζουν κάποιο σοβαρό πρόβλημα, επειδή αισθάνονται ότι έχουν την αποδοχή τους. Παράλληλα, οι γονείς είναι πιο πιθανό να γνωρίζουν περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή των παιδιών τους και να έχουν καλή σχέση με τα παιδιά τους.
  • Χτίζει ισχυρές προσωπικότητες. Η συχνή αποχή από τα οικογενειακά γεύματα συνδέεται με συμπεριφορές όπως το κάπνισμα, το αλκοόλ, η χρήση ναρκωτικών, αλλά και με συμπτώματα κατάθλιψης και διατροφικές διαταραχές. Επίσης, τα παιδιά που τρώνε λιγότερα από 3 οικογενειακά γεύματα την εβδομάδα είναι πιθανότερο να έχουν δοκιμάσει τσιγάρο, μαριχουάνα και αλκοόλ. Αντίθετα, οι έφηβοι που τρώνε 5 τουλάχιστον γεύματα στο οικογενειακό τραπέζι, έχουν πιο ομαλή κοινωνική προσαρμογή, καθώς νιώθουν ότι έχουν συναισθηματική στήριξη και καθοδήγηση, και μπορούν να αντιστέκονται πιο εύκολα στην πίεση των συνομηλίκων τους.

Οδηγίες για καλύτερα οικογενειακά γεύματα

Τα γεύματα της οικογένειας δεν είναι απαραίτητο να είναι πολύπλοκα και να απαιτούν πολύ χρόνο. Μπορούμε να ακολουθούμε εύκολες και γρήγορες συνταγές.

Επιπλέον, σκόπιμο είναι:

● Να προγραμματίσουμε έτσι το εβδομαδιαίο μενού, ώστε να περιλαμβάνει ποικιλία τροφών, προκειμένου τα παιδιά να εξοικειώνονται με διαφορετικές γεύσεις.

● Να αποτελούν τα λαχανικά αναπόσπαστο τμήμα κάθε γεύματος.

● Να εντάξουμε στη διατροφή των παιδιών κρέας χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος, καθώς και άλλες πηγές πρωτεΐνης, όπως τα αυγά και τα όσπρια.

● Να συμπεριλάβουμε στο τραπέζι γεύσεις που δεν αρέσουν στα παιδιά, καθώς ενδέχεται μέσα από τη μίμηση των δικών μας συνηθειών να πειστούν να δοκιμάσουν.

● Να δώσουμε σημασία στην εμφάνιση και στο σερβίρισμα του φαγητού.

● Να παίρνουμε τα παιδιά μαζί μας στο σουπερμάρκετ, ώστε να εξοικειώνονται με τις ετικέτες, τη διατροφική αξία των προϊόντων, αλλά και τους κανόνες της αγοράς.

Βρείτε λοιπόν από κοινού 3-4 ημέρες μέσα στην εβδομάδα που θα κάθεστε όλη η οικογένεια μαζί στο τραπέζι.

Διαβάστε, επίσης,

Όταν τρώτε έξω

Παιδική και εφηβική παχυσαρκία

Το κάλιο κατά της παιδικής παχυσαρκίας

Το πάχος είναι αιτία καρκίνου

Κόψτε τη ζάχαρη στα παιδιά σας

Μαγειρεύοντας με τα παιδιά

www.emedi.gr

 

Διαβάστηκε 1678 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 28 Ιουνίου 2014 10:14
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.