Τετάρτη, 29 Ιουνίου, 2022
ΑρχικήΔιατροφήΚαροτοσαλάτα

Καροτοσαλάτα

Print Friendly, PDF & Email

Σαλάτα με καρότα, νόστιμη και υγιεινή

Υγιεινή καροτοσαλάτα

Είναι ένα θρεπτικό και βιταμινούχο γεύμα

ΚΑΡΟΤΑ: Τα καρότα αποτελούν εξαιρετική πηγή βιταμίνης Α, παρέχοντάς μας το υπερδιπλάσιο της ημερήσιας δόσης μας (210%). Επιπλέον, μας προσφέρουν το 6% της ημερήσιας δόσης μας σε βιταμίνη C, το 2% της δόσης μας σε ασβέστιο, αλλά και σίδηρο. Το αντιοξειδωτικό β-καροτένιο είναι αυτό που δίνει στα καρότα το πορτοκαλί τους χρώμα. Το β-καροτένιο απορροφάται από το έντερο και μετατρέπεται σε βιταμίνη Α κατά τη διαδικασία της πέψης. Επιπλέον, τα καρότα περιέχουν φυτικές ίνες, βιταμίνη Κ, κάλιο, φυλλικό οξύ, μαγγάνιο, φώσφορο, μαγνήσιο, βιταμίνη Ε και ψευδάργυρο. Μπορείτε σε ορισμένες αγορές να βρείτε καρότα με διαφορετικά χρώματα—τα οποία προέρχονται από διαφορετικά αντιοξειδωτικά. Για παράδειγμα, ανθοκυανίνες στα μωβ καρότα και λυκοπένιο στα κόκκινα.

ΠΑΝΤΖΑΡΙΑ: Τα παντζάρια είναι πλούσια σε μια ισχυρή φυτική χρωστική και αντιοξειδωτική ουσία την βητακυανίνη, η οπαία δίνει το βαθύ κόκκινο χρώμα σε αυτό το λαχανικό. Η βητακυανίνη μπορεί να περιορίσει τη βλάβη που προκαλούν στον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες, αλλά και να αναστείλει τη δημιουργία καρκινικών κυττάρων στο στομάχι, το έντερο, τους πνεύμονες και το νευρικό σύστημα, σύμφωνα με κάποιες έρευνες. Βελτιώνει τη φυσική άμυνα του οργανισμού βοηθώντας στην αναγέννηση κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος. Επίσης, τα παντζάρια περιέχουν διοξείδιο του πυριτίου, ζωτικής σημασίας για το υγιές δέρμα, τα νύχια, τους συνδέσμους, τους τένοντες και τα οστά.

ΡΕΒΕΣ Ή ΓΟΓΓΥΛΙΑ: Τα γογγύλια έχουν πλούσια θρεπτική αξία που περιλαμβάνει βιταμίνες Κ, Α, C, Ε, Β1, Β3, Β5, Β6, Β2 και φυλλικό οξύ, καθώς και μέταλλα, όπως μαγγάνιο, κάλιο, μαγνήσιο, σίδηρο, ασβέστιο, χαλκό αλλά και ίνες. Είναι επίσης μια καλή πηγή φωσφόρου, ω-3 λιπαρών οξέων και πρωτεϊνών. Ένα φλιτζάνι έχει μόλις 57 θερμίδες και μόνο 1 γραμμάριο λίπους.

ΣΕΛΙΝΟΡΡΙΖΑ: Το σέλινο, όπως, συμβαίνει με όλα τα λαχανικά αποτελείται σε μεγάλο του ποσοστό από νερό, ενώ περιέχει και φυτικές ίνες. Πολύ σημαντικά συστατικά του σέλινου είναι τα φλαβονοειδή, συστατικά με μεγάλη αντιοξειδωτική ικανότητα. Τα συστατικά αυτά προλαμβάνουν την καταστροφή των κυττάρων η οποία προκαλείται από τις ελεύθερες ρίζες. Μερικά από αυτά είναι η απιγενίνη, η λουτεολίνη, το λιμονένιο, η καμπεφερόλη, το p-κουμαρικό οξύ. Τέλος στο σέλινο συναντάμε και μικρές ποσότητες βιταμίνης Κ, φυλλικού οξέος, καλίου και βιταμίνης C. Το σέλινο είναι λιποδιαλυτικό.

ΤΑΧΙΝΙ: το ταχίνι, ο σησαμοπολτός, η πάστα δηλαδή που γίνεται από το σουσάμι περιέχει ισχυρά αντιοξειδωτικά.

ΑΒΟΚΑΝΤΟ: Το αβοκάντο σας προσφέρει σχεδόν 20 βιταμίνες και μέταλλα σε κάθε μερίδα, συμπεριλαμβανομένου του καλίου που βοηθάει στην ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, της λουτεΐνης που είναι καλό για τα μάτια σας και του φυλλικού οξέος, για την επιδιόρθωση των κυττάρων και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Ταυτόχρονα, είναι μια καλή πηγή βιταμινών Β, τα οποία σας βοηθούν να καταπολεμήσετε τις ασθένειες και τις λοιμώξεις. Είναι ίσως το μοναδικό φρούτο που περιέχει ποσότητα πρωτεΐνης, η οποία χαρακτηρίζεται πιο βιοδιαθέσιμη από αυτή του κρέατος, αφού αξιοποιείται από τον οργανισμό, αμέσως, μόλις, καταναλωθεί. Επιπλέον, το αβοκάντο αποτελεί πλούσια πηγή καροτενοειδών και περιέχει τη εξαιρετική ποσότητα λίπους που βοηθάει στην απορρόφησή τους. Ταυτόχρονα, βοηθάει στη μετατροπή της β-καροτίνης σε βιταμίνη Α. Επίσης, εξαιτίας των θρεπτικών συστατικών που περιέχει, είναι εξαιρετικά ωφέλιμος για τα μάτια, τα μαλλιά, το δέρμα και γενικότερα την υγεία των κυττάρων. Ενώ, προλαμβάνει τη φθορά του αμφιβληστροειδούς χιτώνα του ματιού και την εμφάνιση καταρράκτη. Παράλληλα, οι βιταμίνες Α, Β, C και Ε που περιέχονται στο φρούτο, αξιοποιούνται από τους ειδικούς της βιομηχανίας καλλυντικών. Οι συγκεκριμένες ουσίες είναι γνωστές για τις ενυδατικές, αντιγηραντικές και ιαματικές ιδιότητες που προσφέρουν στο δέρμα, ενώ το έλαιο του φυτού εφαρμόζεται στην αρωματοθεραπεία, καθώς επίσης και ως αντηλιακή προστασία. Τέλος, τα αμινοξέα, οι βιταμίνες και τα έλαια του αβοκάντο, ενισχύουν την όψη και την υφή των μαλλιών, δίνοντας τους λάμψη και δύναμη.

ΛΑΧΑΝΟ: Το πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά λάχανο, ανήκει στην οικογένεια των Σταυρανθών λαχανικών (Brassica) όπως και το κουνουπίδι, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το κατσαρό λάχανο και το μπρόκολο. Όπως όλα τα είδη της ίδιας οικογένειας, αποτελεί διατροφικό θησαυρό εξαιτίας, κυρίως, των φυτοχημικών ουσιών, των γλυκοσινολατών, που περιέχει. Με την μάσηση, οι γλυκοσινολάτες μετατρέπονται σε ισοθειοκυανάτες και ινδόλες, εξαιρετικά δραστικές ενώσεις με αντικαρκινικές, αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Οι ουσίες αυτές ενισχύουν την επιδιόρθωση του DNA, απενεργοποιούν τα οιστρογόνα και καθυστερούν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων. Η συχνή κατανάλωσή του έχει αποδειχθεί ότι προστατεύει από διάφορες μορφές καρκίνου, όπως του μαστού, του πνεύμονα, του παχέος εντέρου, του προστάτη και του παγκρέατος, καθώς και από εγκεφαλικά επεισόδια και καρδιακή προσβολή. Η υψηλή περιεκτικότητα του λάχανου σε κάλιο, ανοίγει τα αιμοφόρα αγγεία και διευκολύνει τη ροή του αίματος συμβάλλοντας στην υγιή αρτηριακή πίεση. Η βιταμίνη Κ και οι ανθοκυανίνες που περιέχει, αποτρέπουν τη βλάβη των νεύρων, προλαμβάνοντας το Αλτσχάιμερ και την άνοια. Ένα φλιτζάνι λάχανο περιέχει την ίδια ποσότητα ασβεστίου με μισό φλιτζάνι γάλα. Καλή πηγή βιταμίνης C, βοηθά τον οργανισμό να καταπολεμήσει τις ελεύθερες ρίζες και να ενισχύσει την άμυνά του. Το ζουμί βρασμένου λάχανου ενδείκνυται κατά του βήχα και της βρογχίτιδας. Ο χυμός του αντιμετωπίζει τα γαστρικά ή δωδεκαδακτυλικά έλκη. Το σιρόπι από το χυμό του κόκκινου λάχανου που έβρασε με διπλάσια ποσότητας ζάχαρης χρησιμοποιείται για να αντιμετωπιστούν τα συμπτώματα της μέθης. Το κατάπλασμα από τα φύλλα του στο μέτωπο μειώνει τον πονοκέφαλο και το αφέψημά του βοηθά στην καταπολέμηση της κολίτιδας. Χάρη στη διουρητική του δράση, καταπολεμά την κυτταρίτιδα. Λόγω της περιεκτικότητάς του σε θείο συνίσταται για την αντιμετώπιση της λιπαρότητας και της ακμής του δέρματος, καθώς, επίσης και για υγιή μαλλιά και νύχια. Βοηθά στην απώλεια βάρους και έχει χαμηλά λιπαρά και πολύ λίγες θερμίδες.

ΜΑΡΟΥΛΙ: Το μαρούλι είναι εξαιρετική πηγή βιταμίνης Α (περιέχει προβιταμίνη Α ή β-καροτένιο), βιταμίνης Κ, φυλλικού οξέος, βιταμίνης C, καλίου, μαγγανίου και χρωμίου. Το μαρούλι είναι, επίσης, καλή πηγή φυτικών ινών. Η πλούσια περιεκτικότητά του σε βιταμίνη C και η ταυτόχρονη παρουσία του β-καροτενίου το καθιστούν ζωτικής σημασίας λαχανικό στον μεταβολισμό της χοληστερόλης (οξείδωση της χοληστερόλης). Όταν η χοληστερόλη οξειδώνεται, αρχίζει να επικάθεται στα τοιχώματα των αρτηριών δημιουργώντας την αθηρωματική πλάκα, η οποία μπορεί να προκαλέσει έμφραγμα του μυοκαρδίου ή εγκεφαλικό επεισόδιο. Σύμφωνα με έρευνα του επιστημονικού περιοδικού «Clinical Nutrition», η επίδραση του μαρουλιού σε πειραματόζωα κατέληξε σε σημαντική μείωση του πηλίκου LDL/HDL και των επιπέδων της ηπατικής χοληστερόλης κατά 44%, ενώ η απορρόφηση της διατροφικής χοληστερόλης μειώθηκε κατά 37%. Παράλληλα, παρατηρήθηκε αύξηση των επιπέδων της βιταμίνης C, της Ε και των καροτενοειδών στο πλάσμα του αίματος. Η παρουσία φυλλικού οξέος δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για τη διαχείριση των υψηλών επιπέδων της ομοκυστεΐνης, ελαττώνοντας τον κίνδυνο εμφράγματος ή εγκεφαλικού επεισοδίου, ενώ το περιεχόμενο σε αυτό κάλιο ρυθμίζει την υπέρταση. Η παρουσία των φυτικών ινών βελτιώνει την κατάσταση του παχέος εντέρου, μειώνει τον κίνδυνο καρκινωμάτων ή τη δημιουργία εκκολπωμάτων, ενώ ο γλυκαιμικός έλεγχος στα διαβητικά άτομα γίνεται ευκολότερος παρουσία αυτών. Επιπλέον, η παρουσία του καλίου έχει αποδειχθεί ότι μειώνει την αρτηριακή πίεση, που είναι άλλος ένας παράγοντας κινδύνου για καρδιοπάθειες. Τέλος, σημαντικός είναι ο ρόλος του χρωμίου στο μαρούλι, καθώς παίζει ρόλο κλειδί μεταξύ του μορίου της ινσουλίνης και του κυτταρικού υποδοχέα για τη σωστή μεταφορά της γλυκόζης στο εσωτερικό των κυττάρων.

Καροτοσαλάτα

Είναι κατάλληλο για μεσημεριανό φαγητό

Υλικά (8 άτομα)

4 κιλά βιολογικά καρότα

Για τη sauce

400 gr βιολογικό ελαιόλαδο ή 600 gr αβοκάντο ή 200 gr ταχίνι διαλυμένο σε 100 gr πολύ ζεστό νερό

200 gr βιολογικό χυμό λεμονιού

Ιωδιούχο ανεπεξέργαστο θαλασσινό αλάτι

Ψιλοκομμένος βιολογικός μαϊντανός

Εκτέλεση

Καθαρίζετε τα καρότα και τα κόβετε σε μικρά κομμάτια

Τα 600 γραμμάρια από αυτά τα χτυπάτε στο μπλέντερ χειρός, μαζί με το ελαιόλαδο και το χυμό λεμονιού, για να γίνει η sauce

Πασπαλίζετε με ψιλοκομμένο μαϊντανό

Τρώγεται μασώντας 60 φορές κάθε μπουκιά μαζί με τη sauce

Αντί για 4 κιλά καρότα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε:

-3 κιλά καρότα και 1 κιλό ρέβες ή γογγύλια

-2.400 γραμμάρια καρότα, 1 κιλό ρέβες και 600 γραμμάρια παντζάρια

-2 κιλά καρότα, 1 κιλό λάχανο και 1 κιλό μαρούλι

Τα καλύτερα βιολογικά προϊόντα

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα κατάλληλα βιολογικά προϊόντα

Διαβάστε, επίσης,

Λαχανικά βραστά

Υγιεινή σούπα λαχανικών

Τροφές για όσους έχουν καρκίνο

Ρύζι με καρότο

Σούπα με λαχανικά για όσους είναι άρρωστο

Υγιεινοί ζωμοί

Η καθημερινή διατροφή των καρκινοπαθών

Ποιοι πρέπει να παίρνουν β καροτίνη

Χρήσιμες ιατρικές συνταγές με καρότα

Καροτιναιμία

Καρότα

Μυστικά για την κολοκύθα

Τρόφιμα για την πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου

www.emedi.gr

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα

Σπιτικές κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα Νόστιμες κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα ΜΠΑΚΑΛΙΑΡΟΣ: Ο μπακαλιάρος είναι ένα τρόφιμο πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες (Α, D, K,...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ