Παρασκευή, 1 Ιουλίου, 2022
ΑρχικήΔιατροφήΦυτικό οξύ

Φυτικό οξύ

Print Friendly, PDF & Email

Χρήσιμες πληροφορίες για το φυτικό οξύ

Το φυτικό οξύ είναι, επίσης, γνωστό και σαν εξαφωσφορική ινοζιτόλη.

Το φυτικό οξύ προσφέρει 28,2 χλγρ φωσφόρου ανά 100 χλγρ.

Το φυτικό οξύ είναι γνωστό σα συστατικό των δημητριακών, των λαχανικών και των περισσοτέρων υλικών των φυτών.

Το φυτικό οξύ μπορεί να συνδυασθεί με μέταλλα θρεπτικής σημασίας και να σχηματίσει φυτικά άλατα που είναι σταθερά στο φυσιολογικό πεπτικό σύστημα και δεν μπορούν να απορροφηθούν. Τα μέταλλα που επηρεάζονται πιο πολύ είναι το ασβέστιο, ο σίδηρος και ο ψευδάργυρος.

Ο άνθρωπος και τα ζώα που κάνουν υψηλές προσλήψεις φυτικού οξέος κινητοποιούν ένα ένζυμο, τη φυτάση, που υδρολύει τα σύμπλοκα φυτικού οξέος και μετάλλου κι έτσι απελευθερώνεται το μέταλλο. Το περιεχόμενο φυτικού οξέος μιας ισορροπημένης διατροφής είναι απίθανο να επηρεάσει, σημαντικά, τα βασικά μέταλλα. Προβλήματα μπορεί να προκύψουν σε αυτούς που διατρέφονται με διαιτολόγια υψηλού περιεχομένου σε δημητριακά και λαχανικά, στα οποία αυτές οι τροφές είναι η μοναδική πηγή μεταλλικών ουσιών.

Το φυτικό οξύ συγκεντρώνεται στο στρώμα αλευρόνης των σπόρων σιταριού και παρουσιάζεται με υψηλές συγκεντρώσεις στα άλευρα υψηλού βαθμού αποχωρισμού και αποφλοίωσης και στο πίτουρο.

Το περιεχόμενο φυτικού οξέος σε χλγρ ανά 100 γρ. είναι: πίτουρο 4225, πιτυρούχο σιτάλευρο 805 και λευκό αλεύρι 200.όταν καταναλώνονται πολλά προϊόντα πιτυρούχου αλεύρου  πρέπει να γίνεται μείωση του ποσοστού αποχωρισμού του αλευριού στο 85% και να καταναλώνονται πολλά κτηνοτροφικά προϊόντα και γάλα, ώστε να αυξάνεται η απορρόφηση ασβεστίου και να μειώνονται τα περιστατικά ραχίτιδας και οστεομαλάκυνσης. Άλλος παράγοντας που παίζει ρόλο στη ραχίτιδα και οστεομαλάκυνση είναι τα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D.

Όταν παρασκευάζεται το ψωμί καταστρέφεται μεγάλο μέρος από το περιεχόμενο φυτικού οξέος στο αλεύρι. Οι παραδοσιακές τεχνικές μακράς ζύμωσης του ψωμιού οδηγούν σε καταστροφή του 50% του φυτικού οξέος στο πιτυρούχο ψωμί. Οι τεχνικές που χρησιμοποιούν συντομότερους χρόνους ζύμωσης, όπως με βιταμίνη C, προκαλούν απώλειες φυτικού οξέος που φτάνουν στο 1/3 του περιεχομένου του στο αρχικό πιτυρούχο αλεύρι. Η μεγαλύτερη καταστροφή οφείλεται στο ένζυμο φυτάση που υπάρχει στο σιτάρι και στη μαγιά. Από τη στιγμή που αυτό αδρανοποιείται με τη διαδικασία ψησίματος, αρχίζει μια παραπέρα καταστροφή εξαιτίας της υψηλής θερμοκρασίας του φούρνου.

Προβλήματα με το φυτικό οξύ προκύπτουν όταν γίνονται υψηλές προσλήψεις ωμού πίτουρου, δημητριακών και λαχανικών.  Η κύρια πηγή του φυτικού οξέος είναι τα υψηλής αλέσεως άλευρα, αλλά και η βρώμη, τα δημητριακά με πολύ πίτουρο, η σόγια και άλλοι σπόροι. Όταν η αναλογία φυτικών οξέων προς ψευδάργυρο σε αυτές τις τροφές υπερβαίνει το 15:1, η διαθεσιμότητα του ψευδάργυρου μειώνεται δραστικά. Ο ψευδάργυρος στο πιτυρούχο ψωμί είναι 3 χλγρ ανά 100 γραμμάρια, αλλά είναι λιγότερο προσιτός στο λευκό ψωμί, όπoυ το ποσό αυτό φτάνει μόνο τα 0,9 χλγρ ανά 100 γρ. Αυτό το γεγονός είναι λιγότερο σημαντικό σε χώρες όπου τα 3/4 του ψευδαργύρου στη διατροφή προέρχονται από τα ζώα, τα ψάρια και τροφές με βάση τα κτηνοτροφικά προϊόντα, απ΄όσο σ΄εκείνες τις χώρες, όπου τα δημητριακά και τα λαχανικά προσφέρουν το μεγαλύτερο μέρος του ψευδαργύρου από τη διατροφή.

Ο παρακάτω πίνακας δείχνει τα περιεχόμενα των δημητριακών σε ψευδάργυρο, φυτικό οξύ και διαιτητικές ίνες. Αναλογίες μεγαλύτερες από το 15 περιορίζουν τη βιοπροσιτότητα του ψευδαργύρου.

Περιεχόμενο ψευδαργύρου φυτικού οξέος και διαιτητικών ινών σε τροφές δημητριακών

Δημητριακά Ψευδάργυρος

Χλγρ ανά 100 γρ

Φυτικό οξύ

Χλγρ ανά 100 γρ

Αναλογία φυτικού οξέος/ψευδάργυρο Διαιτητικές ίνες
Πιτυρούχο αλεύρι 2,4 850 35 9,6
Λευκό αλεύρι 1,5 200 13 7,5
Πιτυρούχο ψωμί 1,8 610 33 8,5
Μαύρο ψωμί  1,8 440 25 5,1
Λευκό ψωμί  0,6 90 15 2,7
Δημητριακά με βάση το πίτουρο  3,6 2200 60 26,7
Νιφάδες κορνφλέικς 0,3 60 21 11
Δημητριακά με βάση το σιτάρι  2,8 820 29 12,3
Αλεύρι βρώμης 3,4 940 27 7

phytic oxi 3

Οι ουσίες επέκτασης και αντικατάστασης κρέατος που προέρχονται από σπόρια σόγιας μπορούν, επίσης, να προσφέρουν φυτικό οξύ, το οποίο μπορεί να δεσμεύει τον ψευδάργυρο. Αναλογίες μεγαλύτερες από 15 μειώνουν τη βιοπροσιτότητα του ψευδαργύρου.

Φυτικό οξύ που παράγεται από επεκτατές και αντικαταστάτες κρέατος

Προϊόντα σε βάση ξηρού βάρους Ψευδάργυρος

μγρ/100 γρ

Φυτικό οξύ

γρ/100γρ

Μοριακή αναλογία φυτικού οξέος/ψευδάργυρο
Επεκτατής κρέατος 4,3 1,6 37
Προσθετικό κιμά 3,5 1,4 39
Βοδινό δομημένης φυτικής πτωτεϊνης 4,2 1,3 31,3
Χοιρινό δομημένης φυτικής πτωτεϊνης 4,1 1,8 43
Κιμάς δομημένης φυτικής πτωτεϊνης 5 1,8 36
Δομημένη φυτική πτωτεϊνη ακαρύκευτη 4,4 1,9 43
Βοδινό 17 0
Χοιρινό 6,6 0

Τα καλύτερα υγιεινά τρόφιμα για την υγεία σας

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα καλύτερα τρόφιμα για την υγεία σας

phytic oxi 2

Διαβάστε, επίσης,

Σπόροι μη αποφλοιωμένοι

Το φυτικό οξύ στη θεραπεία του καρκίνου

Ψευδάργυρος – Emedi

Πόσο οι βιταμίνες απορροφούνται από τον οργανισμό μας – Emedi

Ινοσιτόλη – Emedi

Ουσίες που εξουδετερώνουν τις βιταμίνες

Υψηλές δόσεις βιταμινών για τη θεραπεία καρκίνου

Είναι απαραίτητα τα αντιοξειδωτικά – Emedi

Ο πυρήνας της υγείας-CORE – Emedi

Να παίρνετε σιταρόχορτο αν έχετε καρκίνο – Emedi

Carnivora για τον καρκίνο – Emedi

Οι νέες θεραπείες για τον καρκίνο είναι φυσικές – Emedi

Διαλέξτε τη θεραπεία που επιθυμείτε για τον καρκίνο σας – Emedi

Ασβέστιο – Emedi

Ψευδάργυρος

Ασβέστιο

Πόσο οι βιταμίνες απορροφούνται από τον οργανισμό μας

www.emedi.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Συκωτάκια κοτόπουλου με χυλοπίτες

Τραγανά συκωτάκια κοτόπουλου με χυλοπίτες Νόστιμα συκωτάκια κοτόπουλου με χυλοπίτες ΣΥΚΩΤΑΚΙΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΟΥ: Τα συκώτια είναι φορτωμένα με πολλά θρεπτικά συστατικά όπως φυλλικό οξύ, σίδηρο και βιοτίνη...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ