Παρασκευή, 7 Οκτωβρίου, 2022
ΑρχικήΚλασική ΙατρικήΓαστρεντερολογίαΠροβιοτικά για το στρες και το άγχος

Προβιοτικά για το στρες και το άγχος

Πώς τα προβιοτικά βοηθούν στη μείωση του στρες και του άγχους.

Ναι τα προβιοτικά μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση του στρες

Σίγουρα έχετε ακούσει για τον άξονα εντέρου-εγκεφάλου που διερευνά τη σχέση μεταξύ του εντέρου και των συναισθημάτων μας και πώς η εντερική μας χλωρίδα μπορεί να επηρεάσει τη διάθεσή μας.

Η σύνθεση των βακτηρίων του εντέρου μας μπορεί να επηρεάσει τη διάθεση και την ευημερία μας. Αυτή η έρευνα έχει μεγάλο ενδιαφέρον για πολλά άτομα, αλλά και για επαγγελματίες υγείας, καθώς ο αριθμός των ατόμων που παρουσιάζουν χαμηλή διάθεση και άγχος αυξάνεται.

Τι είναι τα προβιοτικά;

Η συλλογή των βακτηρίων που κατοικούν φυσικά στο έντερο μας, γνωστή ως μικροβίωμα του εντέρου, μπορεί να επηρεάσει την ψυχική μας ευεξία και την απάντηση στο στρες.

Ένα υγιές έντερο και μικροβίωμα του εντέρου μπορεί να επηρεάσει θετικά τη διάθεση και την ευημερία μας.

Συγκεκριμένα προβιοτικά στελέχη για τις επιδράσεις τους στο στρες, το άγχος και τη χαμηλή διάθεση, συμπεριλαμβανομένων:

– Bifidobacterium longum 

– Lactobacillus acidophilus και Bifidobacterium longum 

– Lactobacillus casei Shirota

Μπορούν τα προβιοτικά να βοηθήσουν στο στρες, το άγχος και τη διάθεση;

Ορισμένα προβιοτικά στελέχη φαίνεται να ασκούν θετική επίδραση στη διάθεσή μας. Αυτά τα στελέχη των φιλικών βακτηρίων αναφέρονται μερικές φορές ως «ψυχοβιοτικά». 

Το μικροβίωμα του εντέρου επηρεάζει τη διάθεσή μας με τρεις κύριους τρόπους:

  • Πρώτον, ορισμένα προβιοτικά μπορούν να παράγουν νευροδιαβιβαστές στο έντερο ή να επηρεάσουν την ικανότητα του σώματος να παράγει νευροδιαβιβαστές, συμπεριλαμβανομένου του GABA (Γάμα αμινοβουτυρικό οξύ), της σεροτονίνης και της ντοπαμίνης. Οι νευροδιαβιβαστές είναι χημικοί αγγελιοφόροι υπεύθυνοι για τη μετάδοση πληροφοριών στο νευρικό μας σύστημα. Αυτές οι ουσίες εκκρίνονται μέσα στο έντερο όπου επηρεάζουν τη σηματοδότηση των νευρικών κυττάρων που επηρεάζει τις πληροφορίες που μεταδίδονται στον εγκέφαλό μας. Αυτό επηρεάζει άμεσα τη χημεία και τη λειτουργία του εγκεφάλου μας, αλλάζοντας στη συνέχεια τη συμπεριφορά και τη διάθεσή μας. Η σεροτονίνη αναφέρεται ως η ορμόνη της χαράς καθώς αυξάνει τη διάθεσή μας. Ορισμένοι τύποι φαρμακευτικών αντικαταθλιπτικών στοχεύουν τη σηματοδότηση σεροτονίνης στον εγκέφαλο ως μέσο καταπολέμησης της κατάθλιψης. Εάν η σεροτονίνη είναι η «χημική ουσία της χαράς» μας, τότε η GABA είναι η χημική ουσία της χαλάρωσης. Είναι υπεύθυνη για μια κατάσταση ηρεμίας και η σηματοδότηση GABA διαταράσσεται συχνά σε εκείνους που υποφέρουν από άγχος. Περίπου το 90% της σεροτονίνης μας παράγεται στο έντερο και τα μικρόβια του εντέρου παίζουν σημαντικό ρόλο στην παραγωγή της. Αυτή είναι μια σύνδεση μεταξύ της υγείας του εντέρου και της διάθεσης.
  • Ο δεύτερος τρόπος με τον οποίο τα «ψυχοβιοτικά» μπορούν να επηρεάσουν την ψυχική μας κατάσταση είναι μέσω της επίδρασής τους στον άξονα υποθαλάμου-υπόφυσης-επινεφριδίων. Ο άξονας αυτός αποτελεί το σύστημα απόκρισης του σώματος στο στρες και ενορχηστρώνει την ορμονική μας απάντηση στο σωματικό ή ψυχολογικό στρες. Όταν εμφανιστεί δυσλειτουργία στον άξονα αυτό, η καθημερινή ρυθμική παραγωγή κορτιζόλης και άλλων ορμονών του στρες διαταράσσεται, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε άγχος, αλλαγή διάθεσης και διαταραχή του ύπνου.
  • Η δυσβίωση μπορεί να οδηγήσει σε ένα «διαρρέον» φράγμα του εντέρου, επιτρέποντας τη διέλευση του περιεχομένου του εντέρου μέσω της πορώδους επένδυσης του εντέρου, προκαλώντας μια ανοσοαπόκριση. Αυτή η ανοσοαπόκριση περιλαμβάνει την παραγωγή προφλεγμονωδών αγγελιοφόρων που μπορούν να ενεργοποιήσουν τον άξονα υποθαλάμου, υπόφυσης, επινεφριδίων. Με άλλα λόγια, μια ανισορροπία στη σύνθεση του μικροβιώματος του εντέρου μας μπορεί να οδηγήσει στην ενεργοποίηση του συστήματος απόκρισης του στρες του σώματός μας, του άξονα υποθαλάμου, υπόφυσης, επινεφριδίων, και να συμβάλει σε συναισθήματα άγχους. Ευεργετικά προβιοτικά βακτήρια σε ένα υγιές μικροβίωμα του εντέρου παράγουν λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας (SCFAs) όταν διασπούν τις πρεβιοτικές ίνες. Αυτά τα SCFAs μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση της ακεραιότητας της επένδυσης του εντέρου, βοηθώντας στον περιορισμό της φλεγμονής που προκαλείται από την αυξημένη εντερική διαπερατότητα.
  • Ο τρίτος μηχανισμός δράσης πιστεύεται ότι σχετίζεται με την επίδραση που μπορεί να έχουν τα προβιοτικά στη φλεγμονή. Είναι ευρέως κατανοητό ότι τα χρόνια αυξημένα επίπεδα φλεγμονής μπορεί να είναι ένας υποκείμενος παράγοντας που συμβάλλει στην ανάπτυξη χαμηλής διάθεσης. Αυτή η φλεγμονή μπορεί να προέλθει από ανισορροπία του μικροβιώματος του εντέρου (γνωστή ως δυσβίωση) με αποτέλεσμα «διαρροή εντέρου». Βελτιώνοντας τη σύνθεση της χλωρίδας του εντέρου με επιλεγμένα στελέχη προβιοτικών βακτηρίων, προκαλείται βελτίωση τόσο στη διάθεση όσο και στα συμπτώματα του στρες. psycho probiotics 1

Ποια προβιοτικά είναι κατάλληλα για το άγχος;

Η σύνδεση μεταξύ των μικροβίων του εντέρου και της συναισθηματικής μας ευεξίας είναι πλέον καλά εδραιωμένη.

Τα προβλήματα του εντέρου και τα συμπτώματα ενός διαταραγμένου μικροβιώματος του εντέρου επηρεάζουν τη διάθεσή μας. Ορισμένα στελέχη προβιοτικών βακτηρίων μπορούν να αλλάξουν τη συναισθηματική μας κατάσταση και την ανταπόκρισή μας στο άγχος, 

  • Lactobacillus acidophilus
  • Bifidobacterium longum 
  • Lactobacillus casei Shirota
  • Lactobacillus acidophilus και Bifidobacterium longum: Δύο προβιοτικά στελέχη σε συνδυασμό: Lactobacillus acidophilus και Bifidobacterium longum, για τις επιδράσεις τους στην ψυχική ευεξία. Ο προβιοτικός αυτός συνδυασμός υποστηρίζει την ψυχική ευεξία.
  • Lactobacillus casei Shirota: Προκαλεί σημαντικές βελτιώσεις στα συμπτώματα του στρες.

Όλες αυτές οι κλινικές δοκιμές δίνουν λόγο να είμαστε πολύ ελπιδοφόροι για τον μελλοντικό ρόλο των προβιοτικών στη διαχείριση του στρες και της ψυχικής ευεξίας. Ωστόσο, χρειάζεται ακόμη κλινική έρευνα υψηλής ποιότητας για να εμβαθύνουμε την κατανόησή μας.

Άλλα μέτρα για τη διατήρηση ενός υγιούς περιβάλλοντος του εντέρου και τη ρύθμιση του άξονα εντέρου-εγκεφάλου για την ανακούφιση του στρες.

Τρώγοντας άφθονες ποσότητες φυτικών ινών από φρούτα και λαχανικά, ακολουθώντας μέτρια καθημερινή άσκηση και διατήρηση της ενυδάτωσης, όλα  βοηθούν να αγχωνόμαστε λιγότερο και συμβάλλουμε στη διατήρηση του εντέρου ή του «δεύτερου εγκεφάλου» μας υγιούς.

Πόσος χρόνος θα χρειαστεί τα προβιοτικά για να βοηθήσουν στο άγχος;

Το μικροβίωμα του εντέρου μας είναι τόσο μοναδικό όσο το αποτύπωμα μας, πράγμα που σημαίνει ότι οι άνθρωποι θα ανταποκριθούν διαφορετικά. Για μερικούς ανθρώπους, τα αποτελέσματα θα γίνουν αισθητά μέσα σε λίγες ημέρες ή εβδομάδες, αλλά για άλλους, μπορεί να διαρκέσει περισσότερο. 

Συμπερασματικά

  • Το άγχος επηρεάζει το μικροβίωμά μας, τον μικροβιακό μας κόσμο στο έντερό μας και αυτό δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο που χειροτερεύει τις κρίσεις άγχους και στρες.
  • Η κατανάλωση προβιοτικών και πρεβιοτικών ανατρέπει τη βλάβη που προκαλείται από το άγχος και τροφοδοτεί και καλλιεργεί τα καλά βακτήρια στο έντερο.
  • Τα πρεβιοτικά βρίσκονται σε ακατέργαστες ωμές φυτικές ίνες, όπως στη ρίζα κιχώριου, την αγκινάρα, τα ραδίκια, τα κρεμμύδια, το σκόρδο, τα σπαράγγια, τα πράσα κ.ά.
  • Τα προβιοτικά περιλαμβάνουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το ελληνικό γιαούρτι, το κεφίρ, τα τουρσιά, το ξινολάχανο, τις ελιές και όλα τα προϊόντα ζύμωσης που εισάγουν καλά βακτήρια στο έντερο.
  • Τα πρεβιοτικά και τα προβιοτικά βοηθούν ακόμη και στην αποκατάσταση των διαταραχών του ύπνου.
  • Τα πρεβιοτικά και προβιοτικά είναι κατάλληλα για τη μείωση του στρες, του άγχους και της αϋπνίας.

Τα καλύτερα προβιοτικά συμπληρώματα διατροφής

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα καλύτερα προβιοτικά συμπληρώματα διατροφής

psycho probiotics 2

Η καθοδήγηση για την επιλογή των ποιων συμπληρωμάτων διατροφής, από τα ανωτέρω, είναι κατάλληλα για την ασθένειά σας θα γίνει σε συνεννόηση με τον θεράποντα ιατρό.

Διαβάστε, επίσης,

Όλοι πια πάσχουν από κατάθλιψη

Χρήσιμες πληροφορίες για τα γαλακτοκομικά

Είναι υγιεινή η μαγιά;

Οι καλύτερες ουσίες για την κατάθλιψη, το άγχος και την ανησυχία

Απλές συμβουλές για να αντιμετωπίσετε την κατάθλιψη

Συμπληρώματα διατροφής για τη φλεγμονώδη νόσο εντέρου

Προβιοτικά και καρκίνος

Κατάθλιψη και γονίδια

Εναλλακτικές λύσεις γάλακτος

Να προτιμάτε το βιολογικό και αφιλτράριστο μηλόξυδο

Αυξήστε τα φιλικά βακτήρια του εντέρου με το περπάτημα

Τα προβιοτικά θεραπεύουν την οστεοπόρωση

Η μεσογειακή διατροφή ιδανική για τη διατήρηση της υγείας του εντέρου

Προβιοτικά για τη διατήρηση της υγείας

Διατηρήστε υγιές βάρος με το μικροβίωμα του εντέρου σας

Το έντερο υπεύθυνο για όλες τις ασθένειες

Η καθημερινή διατροφή των καρκινοπαθών

Αν έχετε κατάθλιψη να παίρνετε προβιοτικά

Τα προβιοτικά βελτιώνουν τον ύπνο και απαλλάσσουν από το άγχος

Το άγχος και η κατάθλιψη θεραπεύονται με προβιοτικά

Εξατομικευμένα προβιοτικά για τη δική σας ασθένεια

Μείγμα βοτάνων EMEDI BIO για το ευερέθιστο έντερο

Χυμός για να καθαρίσετε το έντερό σας

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τα βακτήρια

Να παίρνετε τα προβιοτικά μόλις τελειώσει η αντιβίωση

Τα κρυφά συστατικά τροφίμων επιδεινώνουν τις χρόνιες παθήσεις

Πώς το έντερο επηρεάζει το δέρμα σας

Ποιοι πρέπει να παίρνουν προβιοτικά

Προστατευθείτε από τα παράσιτα

Να τρώτε γιαούρτι κάνει καλό

Φτιάξτε νόστιμο ξινόγαλα

Τα προβιοτικά θεραπεύουν τις νευροψυχιατρικές διαταραχές

Τα προβιοτικά προστατεύουν από τον καρκίνο

Όλες οι ασθένειες ξεκινούν από το έντερο

Κακοσμία του στόματος

Ορθομοριακή διατροφή για όσους κάνουν άσκηση

Ορθομοριακή αποτοξίνωση του γαστρεντερικού συστήματος

Συμπληρώματα διατροφής για τις παθήσεις του πεπτικού

Απώλεια βάρους με το μικροβίωμα του εντέρου

Σύνδρομο διαρροής εντέρου

H βλεννογονίτιδα

Τα καλύτερα προβιοτικά

Υγεία του πεπτικού συστήματος

Τι είναι τα προβιοτικά

Οι βιταμίνες για όσους παίρνουν πολύ αντιβίωση 

Οι καλύτερες τροφές αποτοξίνωσης 

Αντιμετωπίζοντας τις παρενέργειες των αντιβιοτικών 

Κεφίρ

Θεραπεία ασθενειών ανάλογα με το μικροβίωμα του εντέρου

Προβιοτικά για καλή στοματική υγιεινή 

Η λίστα με τα φιλικά βακτήρια

Το καλύτερο γιαούρτι είναι ελληνικό

Χρήσιμες συνταγές με μηλόξυδο 

Τα καλύτερα προβιοτικά

Προβιοτικά για καλή στοματική υγιεινή

Ποιοι πρέπει να πίνουν κομπούχα

www.emedi.gr

Print Friendly, PDF & Email
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Αιμορραγία από το αυτί

Αιμορραγία από το αυτί. Εάν το αυτί σας αρχίσει να αιμορραγεί, μπορεί να είναι ανησυχητικό. Εάν το αυτί σας αιμορραγεί, η αιμορραγία αυτή μπορεί να...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ