Τετάρτη, 29 Ιουνίου, 2022

Εγκυμοσύνη και δόντια

Print Friendly, PDF & Email

Κάθε μέλλουσα μαμά οφείλει να προσέχει τη στοματική της υγιεινή.

Η εγκυμοσύνη μπορεί να οδηγήσει σε οδοντικά προβλήματα σε ορισμένες γυναίκες, συμπεριλαμβανομένης της ασθένειας των ούλων και της τερηδόνας. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι ορμόνες επηρεάζουν τα ούλα και τα δόντια.

Ορισμένα οδοντικά προβλήματα μπορεί να επηρεάσουν και το αναπτυσσόμενο μωρό. Έρευνες δείχνουν ότι η περιοδοντική νόσος μπορεί να είναι ένας παράγοντας κινδύνου και αιτία για πρόωρο τοκετό. Η έρευνα έχει βρει μια σχέση μεταξύ της σοβαρής ουλίτιδας σε έγκυες γυναίκες και του πρόωρου τοκετού με χαμηλό βάρος γέννησης. Τα μωρά που γεννιούνται πρόωρα μπορεί να έχουν κίνδυνο εγκεφαλικής βλάβης και προβλήματα με την όραση και την ακοή τους. Έχει προταθεί ότι έως και 18 στους 100 πρόωρους τοκετούς μπορεί να συνδέονται με σοβαρή μόλυνση των ούλων και περιοδοντική νόσο.

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι ορμονικές αλλαγές μπορεί να αυξήσουν την οξύτητα στο στόμα, οδηγώντας σε αύξηση των κοιλοτήτων.

Αυτό μπορεί, επίσης, να οφείλεται στην αυξημένη πρόσληψη ζάχαρης που προκαλείται από λαχτάρα και στη μείωση της προσοχής στην προληπτική οδοντιατρική φροντίδα.

Οι σύνδεσμοι και τα οστά στο στόμα μπορεί να χαλαρώσουν προσωρινά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, με αποτέλεσμα τα ούλα γύρω από τα δόντια να χαλαρώνουν ελαφρά. Αυτό δεν αυξάνει την απώλεια δοντιών, αλλά μπορεί να είναι ανησυχητικό. Άλλες καταστάσεις μπορεί, επίσης, να οδηγήσουν σε χαλαρότητα των ούλων.

Ιδιαίτερα κατά το τρίτο τρίμηνο, η φλεγμονώδης απόκριση του σώματος αυξάνει την ποσότητα των βακτηρίων και της πλάκας που κολλάνε στα δόντια, οδηγώντας σε πρήξιμο και αιμορραγία των ούλων ή ουλίτιδα. Τα βακτήρια και η πλάκα απελευθερώνουν τοξίνες που μπορούν να προκαλέσουν μόλυνση στα ούλα και τα οστά.

Σε σοβαρές περιπτώσεις, χωρίς θεραπεία, αυτή η μόλυνση μπορεί να εισέλθει στην κυκλοφορία του αίματος και να προκαλέσει σημαντική ασθένεια.

Όλοι, έγκυες ή μη, πρέπει να υποβάλλονται σε οδοντικό καθαρισμό και αξιολόγηση τουλάχιστον μία φορά κάθε έξι μήνες.

Η κακή στοματική υγιεινή έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, διαβήτη, νόσου Alzheimer, λοίμωξης του αναπνευστικού και οστεοπόρωσης. Ενημερώστε το γιατρό σας εάν είστε έγκυος, αλλά, επίσης, να γνωρίζετε ότι οι περισσότερες προληπτικές θεραπείες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι ασφαλείς. Η καθυστέρηση της θεραπείας μπορεί να οδηγήσει σε πιο προχωρημένα προβλήματα και θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο πρόωρου τοκετού.

Είναι λιγότερο πιθανό να έχετε οδοντικά προβλήματα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης εάν φροντίζετε τα δόντια και τα ούλα σας πριν μείνετε έγκυος.

Όλα όσα μπορείτε να κάνετε για τη στοματική σας υγιεινή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης:

  • Βουρτσίζετε τα δόντια σας τουλάχιστον δύο φορές την ημέρα με βιολογική οδοντόκρεμα.
  • Χρησιμοποιείτε οδοντικό νήμα ανάμεσα στα δόντια σας μία φορά την ημέρα.
  • Κάντε υγιεινή διατροφή και περιορίστε τις τροφές και τα ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε πρόσθετη ζάχαρη.
  • να αποφεύγετε τα προϊόντα καπνού και να ελαχιστοποιήσετε το αλκοόλ. Συνιστάται να μην πίνετε αλκοόλ κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και τα προϊόντα καπνού πρέπει να αποφεύγονται.
  • να επισκέπτεστε τον οδοντίατρό σας κάθε 6 έως 12 μήνες.

Εάν σχεδιάζετε να μείνετε έγκυος, επισκεφτείτε τον οδοντίατρό σας για να συζητήσετε τυχόν θεραπείες που μπορείτε να κάνετε πριν την εγκυμοσύνη σας.

Εάν χρειάζεστε οδοντιατρική θεραπεία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, συχνά, μπορούν να πραγματοποιηθούν μη επείγουσες διαδικασίες μετά το πρώτο τρίμηνο. Πάντα να ενημερώνετε τον οδοντίατρό σας εάν είστε έγκυος έτσι ώστε να ληφθούν επιπλέον προφυλάξεις και να διασφαλιστεί ότι η φροντίδα σας είναι ασφαλής για εσάς και το μωρό σας.

Οι συχνότερες αιτίες προβλημάτων οδοντικής υγείας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης περιλαμβάνουν:

Προβλήματα με τα ούλα

Οι ορμόνες της εγκυμοσύνης μπορεί να προκαλέσουν σε ορισμένες γυναίκες προβλήματα στα ούλα, όπως:

  • Ουλίτιδα. Αυτό είναι πιθανό να συμβεί κατά το δεύτερο τρίμηνο της εγκυμοσύνης. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν πρήξιμο των ούλων και αιμορραγία, κυρίως, κατά το βούρτσισμα και όταν χρησιμοποιείτε οδοντικό νήμα μεταξύ των δοντιών.
  • Περιοδοντική νόσος. Μόλυνση των δομών που στηρίζουν τα δόντια, όπως τα ούλα, οι σύνδεσμοι και τα οστά. Προκαλείται από μη θεραπευμένη ουλίτιδα, η οποία και μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια δοντιών.
  • Πυογόνο κοκκίωμα. Μια κόκκινη, στρογγυλή βλάβη που εμφανίζεται στα ούλα, η οποία μπορεί να αιμορραγεί εύκολα.

Εάν έχετε προβλήματα με τα ούλα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, είναι σημαντικό να τα επισκεφτείτε έναν οδοντίατρο πριν γεννήσετε. Ενώ οι περισσότεροι τύποι προβλημάτων των ούλων που προκαλούνται από τις ορμόνες εγκυμοσύνης υποχωρούν μετά τη γέννηση, ένας μικρός αριθμός γυναικών μπορεί να αναπτύξει ένα σοβαρότερο τύπο ουλίτιδας που θα χρειαστεί θεραπεία μετά την εγκυμοσύνη. Εάν τα ούλα σας αιμορραγούν, μην σταματήσετε να βουρτσίζετε τα δόντια σας. Χρησιμοποιήστε μια οδοντόβουρτσα με μαλακή κεφαλή και βιολογική οδοντόκρεμα και βουρτσίζετε τα δόντια σας τουλάχιστον δύο φορές την ημέρα.

Ο έμετος μπορεί να βλάψει τα δόντια

Οι ορμόνες εγκυμοσύνης μαλακώνουν τον μυϊκό δακτύλιο που κρατά την τροφή μέσα στο στομάχι. Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση ή ο έμετος που σχετίζεται με την πρωινή ναυτία μπορεί να καλύψει τα δόντια σας με τα ισχυρά οξέα στομάχου. Η επαναλαμβανόμενη παλινδρόμηση και ο έμετος μπορεί να βλάψουν την επιφάνεια των δοντιών, δηλαδή το σμάλτο, και να αυξήσουν τον κίνδυνο τερηδόνας.

Τι να κάνετε αν έχετε εμέτους στην εγκυμοσύνη

  • Αποφύγετε να βουρτσίζετε τα δόντια σας αμέσως μετά τον έμετο. Ενώ τα δόντια καλύπτονται από τα οξέα του στομάχου, το βούρτσισμα των δοντιών μπορεί να χαράξει το σμάλτο των δοντιών.
  • Ξεπλύνετε καλά το στόμα σας με απλό νερό βρύσης. Συνεχίστε με βιολογικό στοματικό διάλυμα. Εάν δεν έχετε βιολογικό στοματικό διάλυμα, βάλτε μια σταγόνα βιολογικ΄οδοντόκρεμα στο δάχτυλό σας και αλείψτε την πάνω από τα δόντια σας.
  • Ξεπλύνετε καλά με νερό. Περιμένετε μια ώρα μετά τον εμετό πριν βουρτσίσετε τα δόντια σας.

Αίσθημα ναυτίας κατά το βούρτσισμα των δοντιών

Ορισμένες έγκυες γυναίκες διαπιστώνουν ότι το βούρτσισμα των δοντιών τους, ιδιαίτερα των πίσω δοντιών, μπορεί να τους προκαλέσει ναυτία. Ωστόσο, είναι σημαντικό να βουρτσίζετε όλα τα δόντια σας για να αποφύγετε την τερηδόνα.

Μερικές συμβουλές για πρόληψη της ναυτίας κατά το βούρτσισμα των δοντιών είναι:

  • Χρησιμοποιήστε μια οδοντόβουρτσα με μια μικρή μαλακή κεφαλή, όπως μια βούρτσα για νήπια.
  • Μη βιάζεστε. Κάντε το σιγά-σιγά. Μπορεί να σας βοηθήσει να κλείσετε τα μάτια σας και να συγκεντρωθείτε στην αναπνοή σας.
  • Δοκιμάστε να ακούσετε μουσική.
  • Εάν η γεύση της οδοντόκρεμας σας προκαλεί ναυτία, μεταβείτε σε άλλη μάρκα ή βουρτσίστε τα δόντια σας με νερό και στη συνέχεια χρησιμοποιήστε βιολογικό στοματικό διάλυμα.
  • Επιστρέψτε στο βούρτσισμα με βιολογική οδοντόκρεμα το συντομότερο δυνατό.

Λαχτάρα για φαγητό κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Μερικές γυναίκες έχουν ασυνήθιστη λαχτάρα για φαγητό κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Εάν έχετε λαχτάρα για σνακ με ζάχαρη, είναι καλύτερο να τα αποφύγετε, καθώς, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο τερηδόνας. Αντί γι’ αυτό, προσπαθήστε να τρώτε τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Αν τίποτα εκτός από τη γλυκύτητα δεν θα ικανοποιήσει τη λαχτάρα σας, προσπαθήστε μερικές φορές να επιλέγετε πιο υγιεινές επιλογές, όπως φρέσκα φρούτα. Ξεπλύνετε το στόμα σας με βιολογικό στοματικό διάλυμα ή βουρτσίστε τα δόντια σας μετά από την κατανάλωση σνακ με ζάχαρη.

Αυξήστε την πρόσληψη ασβεστίου κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, θα χρειαστεί να αυξήσετε την ποσότητα ασβεστίου που λαμβάνετε για να προστατεύσετε τα οστά σας και τις ανάγκες του αναπτυσσόμενου μωρού σας. Καλές πηγές ασβεστίου είναι: το γάλα, το τυρί και το απλό γιαούρτι ή με φρούτα, το γιαούρτι χωρίς ζάχαρη εμπλουτισμένο με σόγια, αμύγδαλο ή άλλα είδη γάλακτος, τυριά και γιαούρτι. Εάν δε μπορείτε να φάτε γαλακτοκομικά, επιλέξτε προϊόντα με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, όπως γάλα αμυγδάλου.

Αυξήστε τη βιταμίνη D κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Η βιταμίνη D βοηθά το σώμα να χρησιμοποιήσει το ασβέστιο. Μικρές ποσότητες έκθεσης στον ήλιο μπορούν να βοηθήσουν στην υποστήριξη των επιπέδων βιταμίνης D. Προσέξτε να μην καείτε από τον ήλιο. Καλές πηγές τροφής βιταμίνης D είναι: τα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, η ρέγγα και το σκουμπρί. Συζητήστε με το γιατρό σας πόσα από τα είδη ψαριών μπορείτε να φάτε με ασφάλεια κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Ενισχυμένα με βιταμίνη D είναι, επίσης, τα αυγά, το γάλα, τα ψωμιά και τα δημητριακά. Εάν δεν λαμβάνετε αρκετή βιταμίνη D από τη διατροφή σας, μπορείτε να πάρετε συμπληρώματα, αφού πρώτα συμβουλευτείτε το γιατρό ή τον μαιευτήρα σας εάν χρειάζεται.

Στο σπίτι, ακολουθήστε τη συνήθη οδοντιατρική σας φροντίδα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

  • Περιορίστε τα ζαχαρούχα τρόφιμα και ποτά.
  • Βουρτσίστε τα δόντια σας. Το βούρτσισμα των δοντιών δύο φορές την ημέρα με βιολογική οδοντόκρεμα και η επίσκεψη στον οδοντίατρό σας θα σας βοηθήσουν να διατηρήσετε τα δόντια και τα ούλα σας όσο το δυνατόν πιο υγιή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
  • Εάν έχετε ερεθισμένα ούλα, δοκιμάστε να τα ξεπλύνετε με θαλασσινό νερό (1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι σε 1 φλιτζάνι ζεστό νερό). Εάν αυτό δε σας βοηθήσει, επισκεφθείτε τον οδοντίατρό σας.

Η φροντίδα των δοντιών σας είναι σημαντική σε οποιοδήποτε στάδιο της ζωής, αλλά, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συμβαίνουν στοματικές και οδοντικές αλλαγές που δεν πρέπει να αγνοηθούν.

Οι τακτικές επισκέψεις στον οδοντίατρο, θα σας βοηθήσει να υποδεχτείτε το μωρό σας με ένα όμορφο και υγιές χαμόγελο.

Τα καλύτερα συμπληρώματα διατροφής κατά την εγκυμοσύνη

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής, κατά την εγκυμοσύνη

Διαβάστε, επίσης,

Σημεία έλλειψης βιταμινών και μετάλλων

Χρήσιμες πληροφορίες για το ανθρώπινο μητρικό γάλα

Το ιώδιο στην εγκυμοσύνη είναι απαραίτητο

Βιταμίνες για γυναίκες

Συνταγές για τη ναυτία

Ποιοι πρέπει να παίρνουν ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

Χρήσιμες πληροφορίες για το φυλλικό οξύ

Πόσο οι βιταμίνες απορροφούνται από τον οργανισμό μας

Επιτρέπεται η άσκηση στην εγκυμοσύνη;

Βλάπτει πάντα η αντιβίωση στην εγκυμοσύνη;

Τα αντικαταθλιπτικά στην εγκυμοσύνη είναι επικίνδυνα

Τι κινδύνους έχει η γρίπη στην εγκυμοσύνη

Άσκηση και εγκυμοσύνη

Το μυστικό για τη διατροφή στην εγκυμοσύνη

Συμπλήρωμα για τις έγκυες καπνίστριες

Πρέπει να κάνουν οι έγκυες το εμβόλιο γρίπης;

Έλεγχος εγκυμονούσας

Οι βιταμίνες για την εγκυμοσύνη

Διατροφή στο τρίτο τρίμηνο εγκυμοσύνης

www.emedi.gr

Προηγούμενο άρθροΈλαιο κάνναβης
Επόμενο άρθροΧορτοφαγική και vegan διατροφή
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα

Σπιτικές κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα Νόστιμες κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα ΜΠΑΚΑΛΙΑΡΟΣ: Ο μπακαλιάρος είναι ένα τρόφιμο πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες (Α, D, K,...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ