Πέμπτη, 25 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΔιατροφήΟι αρνητικές συνέπειες της κορτιζόλης

Οι αρνητικές συνέπειες της κορτιζόλης

Οι αρνητικές συνέπειες της κορτιζόλης. Τρόποι για να καταπολεμήσετε τις αρνητικές επιπτώσεις της κορτιζόλης.

Η κορτιζόλη είναι μια ορμόνη που απελευθερώνεται από τα επινεφρίδια, σε απόκριση στις φυσιολογικές σωματικές διεργασίες, που κυμαίνονται από το πρωινό ξύπνημα και την άσκηση, ως την αντιμετώπιση αγχωτικών καταστάσεων. Η κορτιζόλη δρα σε περιόδους στρες και αφορά τον εφοδιασμό του σώματος με ενέργεια. Ειδικά, στις γυναίκες απαντάται σε μεγαλύτερες συγκεντρώσεις στο αίμα κατά το πρωινό ξύπνημα και τις ύστερες – πριν το ύπνο – βραδινές ώρες.

Η χρησιμότητα της κορτιζόλης

Η παραγωγή της κορτιζόλης έχει αγαθές προθέσεις: να δώσει ενέργεια στο σώμα όταν αυτό βρεθεί σε συνθήκες στρες (stress). Σκεφτείτε έναν πρωτόγονο άνθρωπο που ξαφνικά βλέπει μπροστά του ένα ζώο το οποίο είναι θανάσιμος εχθρός του. Στη θέα αυτή, το σώμα του απελευθερώνει διάφορες ορμόνες για να ανταπεξέλθει στην κατάσταση. Ο εγκέφαλος ενεργοποιεί γρήγορα τα νεύρα που ξεκινούν από κέντρα ελέγχου του εγκεφαλικού στελέχους. Αυτό προκαλεί απελευθέρωση αδρεναλίνης από ποικίλες δομές και  από τα επινεφρίδια.

Η απελευθέρωση των ορμονών θεμελιώνει την αντίδραση μάχης ή φυγής – η άμεση αντίδραση που πρέπει να συμβεί ως απάντηση στον κίνδυνο. Όλοι αναγνωρίζουμε την αρχική αίσθηση μουδιάσματος, την εφίδρωση, την αυξημένη εγρήγορση, τους γρήγορους παλμούς, την αύξηση της αρτηριακής πίεσης και γενικά το αίσθημα φόβου που νιώθουμε, αμέσως μετά από το στρεσογόνο ερέθισμα. Ανάμεσα στις ορμόνες που δίνουν ορμή στους μυς για να αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο είναι και η κορτιζόλη η οποία τροφοδοτεί το αίμα με ενεργειακά καύσιμα, όπως είναι η γλυκόζη και τα λιπαρά οξέα.

Το πρώτο που κάνει η κορτιζόλη είναι να αυξήσει αμέσως τη γλυκόζη στο αίμα (το σάκχαρο του αίματος) διασπώντας το γλυκογόνο που είναι αποθηκευμένο στο συκώτι. Επίσης, προωθεί τη μετατροπή ορισμένων αμινοξέων σε γλυκόζη, μια διαδικασία που ονομάζεται γλυκονεογένεση. Ακόμη, ενισχύει τη λιπόλυση, την έξοδο των λιπαρών οξέων από τις αποθήκες τους προς το αίμα.

Με λίγα λόγια, η κορτιζόλη μας βοηθά να αντιμετωπίσουμε μια κατάσταση που προκαλεί στρες, όπως όταν δεχόμαστε σωματική επίθεση. Μας διευκολύνει να χρησιμοποιήσουμε την ενέργεια που έχουμε αποθηκευμένη στο σώμα μας. Η ορμόνη είναι ένας μηχανισμός επιβίωσης. Μάλιστα μια προσωρινή αύξηση της κορτιζόλης επιφέρει μια ήπια ευφορία στον εγκέφαλο.

Η κορτιζόλη δεν αυξάνεται μόνο όταν υπάρχει φυσική απειλή. Αυξάνεται πάντα όταν υπάρχει stress στον οργανισμό για οποιοδήποτε λόγο. Παραδείγματα αποτελούν η ασθένεια, η μυϊκή εξάντληση, ο πυρετός, ο πόνος, η χειρουργική επέμβαση, η υπογλυκαιμία ή ακόμα και το άγχος. Στις καταστάσεις αυτές, η κορτιζολη αυξάνεται με σκοπό να κινητοποιήσει τον μεταβολισμό του οργανισμού προς την κατεύθυνση της προσαρμογής του προς το παράγοντα που προκάλεσε το στρες.

Δυστυχώς, όμως, η κορτιζόλη  μπορεί να μετατραπεί σε εχθρό για τον οργανισμό μας

  • Εάν αυτή η ορμόνη είναι πάντα σε υψηλά επίπεδα, μπορεί να προκληθεί άγχος και αϋπνία, ενώ οι ανοσοποιητικές άμυνες εξασθενούν σταδιακά.
  • Επιπλέον, και η σιλουέτα σας μπορεί να αντιμετωπίσει πρόβλημα, με τη συσσώρευση λίπους, κυρίως, στη μέση. Όταν η κορτιζόλη ρέει με αφθονία, πράγματι, αυξάνει την επιθυμία να τρώμε τις πιο θερμιδικές τροφές.

Αντιμετωπίζoντας το άγχος στη ζωή μας, είναι η κύρια μέθοδος βελτίωσης των επιπέδων κορτιζόλης.

Ωστόσο και η διατροφή μπορεί να επηρεάσει και να διορθώσει τα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης και να τα διατηρήσει εντός φυσιολογικών ορίων.

Φρούτα και λαχανικά

Προτείνεται διατροφή για μικρό φλεγμονώδη αντίκτυπο, όταν τα επίπεδα κορτιζόλης στο σώμα είναι υψηλά. Τα φρούτα και τα λαχανικά αποτελούν τη βάση για ένα τέτοιο πλάνο, από τη στιγμή που τα θρεπτικά τους συστατικά λειτουργούν ως αντιοξειδωτικοί παράγοντες. Συγκεκριμένα, αποσβένουν τις ελεύθερες ρίζες και τα φλεγμονώδη στοιχεία, ενώ επιδιορθώνουν βλάβες σε κύτταρα που ήδη φλεγμαίνουν. Είτε ως φρέσκα είτε ως αποξηραμένα ή σε κονσέρβα (χωρίς ζάχαρη και αλάτι) θεωρούνται απαραίτητα.

Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

Η παρατεταμένη συστηματική φλεγμονή μπορεί να προκαλέσει άνοδο των επιπέδων κορτιζόλης. Τα ω 3 λιπαρά οξέα βοηθούν στη μείωση των επιπέδων κορτιζόλης μειώνοντας τη φλεγμονή, καθώς, μπορούν να μετατραπούν σε αντιφλεγμονώδεις προσταγλαδίνες που με τη σειρά τους περιορίζουν τα προφλεγμονώδη στοιχεία. Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα απαντώνται σε ψάρια που ζουν σε μεγάλα θαλάσσια βάθη (σολομός, τόνος, ρέγκα, σαρδέλες, σκουμπρί), αλλά και σε σπόρους λιναριού και στα καρύδια.

Τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη

Τα τρόφιμα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη έχουν αποδεδειγμένα μικρότερο αντίκτυπο στο σάκχαρο (ή γλυκόζη) του αίματος, απ’ ότι τα αντίστοιχα με υψηλό. Το γλυκαιμικό φορτίο ενός γεύματος αφορά τόσο το είδος όσο και την ποσότητα των υδατανθράκων που καταναλώνονται.

Τι σχέση έχει ο γλυκαιμικός δείκτης με την κορτιζόλη;

Φαίνεται πως τα παρατεταμένα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης προάγουν υψηλό σάκχαρο αίματος, που σε βάθος χρόνου οδηγούν σε εμφάνιση σακχαρώδη διαβήτη, μεταβολικού συνδρόμου, παχυσαρκία και καρδιοπάθειες.

Παραδείγματα τροφίμων με χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο: ψωμί σικάλεως, δημητριακά ολικής άλεσης, φιστίκια, κριθάρι, κάσιους, φασόλια, φακές, γάλα, μήλα, αχλάδια, καστανό ρύζι και μακαρόνια ολικής άλεσης.

Τέλος άλλοι μέθοδοι για να μειώσετε τα επίπεδα της κορτιζόλης είναι :

1. Ο διαλογισμός. Ο διαλογισμός βοηθά να μειωθεί σημαντικά η κορτιζόλη και η αρτηριακή πίεση. Όσοι διαλογίζονται καθημερινά μειώνουν την κορτιζόλη κατά μέσο όρο 20%.

2. Ακούστε μουσική. Η μουσική έχει ηρεμιστική επίδραση στον εγκέφαλο, ειδικότερα όταν έχουμε στρες κατά 65%.

3. Ο ύπνος μειώνει την κορτιζόλη. Φυσιολογικά η παραγωγή της κορτιζόλης μειώνεται από τα μεσάνυχτα έως τις τέσσερις το πρωί. Το να μένει κάποιος ξύπνιος μετά τα μεσάνυχτα διαταράσσει το φυσιολογικό μοτίβο έκκρισης και μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένα επίπεδα της ορμόνης στον οργανισμό. Ποια είναι η διαφορά του να κοιμάται κανείς έξι αντί για οκτώ ώρες; 50% τοις εκατό παραπάνω κορτιζόλη στο αίμα.  Ο μεσημεριανός ή απογευματινός ύπνος μειώνει, επίσης, την κορτιζόλη σε όσους δεν καταφέρνουν να κοιμηθούν οκτώ ώρες το βράδυ.

4. Πιείτε τσάι. Ανακούφιση και ηρεμία δίνει το τσάι (πράσινο ή μαύρο) σε όσους το επιλέγουν κατά 45%. Βέβαια, ξέρουμε ότι η καφεΐνη όντως αυξάνει την κορτιζόλη (το τσάι περιέχει καφεΐνη), αλλά αυτό δεν είναι κάτι που πρέπει να σας τρομάζει. Ίσως, τα φυτοχημικά, όπως οι πολυφαινόλες και τα φλαβονοειδή να ευθύνονται για την ηρεμιστική ιδιότητα που έχει το τσάι.

5. Βγείτε με έναν φίλο και γελάστε. Ένας καλός φίλος που σας κάνει να λύνεστε στα γέλια καταφέρνει περισσότερα από το σας κάνει να ξεχνάτε τα προβλήματά σας: Ρυθμίζει τα επίπεδα κορτιζόλης στον οργανισμό σας και μπορεί να τα ρίξει ακόμα και 50%. Το γέλιο είναι αρκετό για να κατεβάσει τα επίπεδα κορτιζόλης στο μισό.

6. Το μασάζ μειώνει την κορτιζόλη. Το μασάζ ρίχνει κατά 30% τα επίπεδα κορτιζόλης. Εκτός από το να κρατά σε χαμηλά επίπεδα την κορτιζόλη, το μασάζ μειώνει το στρες προτρέποντας την παραγωγή ντοπαμίνης και σεροτονίνης – δύο ορμονών που μας κάνουν να αισθανόμαστε όμορφα.

7. Βάλτε στη ζωή σας την άσκηση. Αυτό εκ πρώτης όψεως φαίνεται περίεργο. Όλα τα είδη του στρες (φυσικό ή συναισθηματικό) δίνουν σήμα στον οργανισμό να αυξήσει τα επίπεδα της κορτιζόλης στο αίμα. Η άσκηση είναι ένα είδος στρες που παράγει προσωρινά κορτιζόλη. Αλλά, σύντομα η κορτιζόλη επανέρχεται στη φυσιολογική τιμή της μετά το τέλος της άσκησης. Η συστηματική άσκηση, χωρίς υπερβολικό τρόπο, τείνει να μειώνει τη σύνηθες ποσότητα της κορτιζόλης στο αίμα, ελαττώνοντας τα συμπτώματα του στρες.

Η κορτιζόνη ως φάρμακο έχει πολλές παρενέργειες:

Αυπνία
Αύξηση βάρους
Αυξημένο σάκχαρο στο αίμα
Έξαψη προσώπου
Ακμή
Θολή όραση
Πονοκέφαλος
Υψηλή πίεση του αίματος
Αλλεργία
Ίλιγγος
Αποχρωματισμός του δέρματος
Μώλωπες
Υπερβολική τριχοφυΐα
Αυξημένη όρεξη
Δυσπεψία
Μόλυνση
Αλλαγές διάθεσης
Οστεοπόρωση
Ερεθισμός στομάχου
Κατάθλιψη
Αιματηρά ή μαύρα σαν πίσσα κόπρανα
Βλάβη του αρθρικού χόνδρου
Δυσκολία στην αναπνοή ή στην κατάποση
Ζάλη

κ.ά

Πατήστε, εδώ, για να διαβάσετε για την κορτιζόνη και τις παρενέργειές της

Υψηλής Ποιότητας Συμπλήρωμα Διατροφής για τις φλεγμονές που δεν έχει τις παρενέργειες της κορτιζόνης

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε το Υψηλής Ποιότητας Συμπλήρωμα Διατροφής για τις φλεγμονές που δεν έχει τις παρενέργειες της κορτιζόνης

Bioav Curcumin Plus Emedi® 60 caps

Τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για τα επινεφρίδια

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για τα επινεφρίδια

Διαβάστε, επίσης,

Να βάζετε δεντρολίβανο στα φαγητά σας

Ποιοι πρέπει να πίνουν φρέσκο χυμό μαριχουάνας

Εξαφανίστε όλες τις φλεγμονές από το σώμα σας

Αντιφλεγμονώδης διατροφή

Να κάνετε κετογενική δίαιτα για να μειώσετε τις φλεγμονές

Ρόφημα που εξαφανίζει τον πόνο

Η θεραπεία για όλες τις κυτταρίτιδες

Γιατί τα φυτά είναι καλύτερα από τα χημικά

Ελαιόλαδο για προστασία του εντέρου

Η μεγάλη υπόθεση για τη θεραπεία του καρκίνου

Τα καλύτερα βότανα για τους πόνους της φλεγμονής

Που κάνει καλό ο χυμός αλόης

Οι ντομάτες καταπολεμούν τον καρκίνο και μειώνουν τη φλεγμονή

Να παίρνετε σερραπεπτάση για τη φλεγμονή και τον πόνο

Διαγνωστικός έλεγχος για φλεγμονή

Βιοφλαβονοειδή

Συμπληρώματα διατροφής για τις φλεγμονές του ουροποιητικού συστήματος

Αντιμετώπιση του πόνου με φυτικά αντιφλεγμονώδη

Διατροφή για τις φλεγμονές

www.emedi.gr

Print Friendly, PDF & Email
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Τα καλύτερα βότανα για την αϋπνία

Τα καλύτερα βότανα για την αϋπνία. Καλύτερος και πιο ξεκούραστος ύπνος με βότανα που εξασφαλίζουν και υγεία και ευεξία. Τα καλύτερα βότανα για την αϋπνία Να...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ