Πέμπτη, 30 Ιουνίου, 2022

Φιστικιά

Print Friendly, PDF & Email

Η φιστικιά, τα φιστίκια και το φιστικοβούτυρo

Χρήσιμες ιατρικές συνταγές με φιστικιά

Η αραχίς η υπόγεια ή Arachis hypogeae ή φιστικιά ή φιστουκιά είναι φυτό μονοετές και ανήκει στην οικογένεια των Χειλανθών.

Έχει φύλλα σύνθετα και κίτρινα μασχαλιαία άνθη. Τα άνθη της που είναι στην κορυφή του φυτού είναι μεγάλα και άγονα, ενώ αυτά που είναι στα κάτω φύλλα, μικρά και γόνιμα. Μετά τη γονιμοποίησή τους εισχωρούν στο έδαφος, όπου αναπτύσσεται ο καρπός, το φιστίκι με 1-4 σπέρματα.

Είναι φυτό της Νότιας Αμερικής, συγκεκριμένα της Βραζιλίας, όπου και βρίσκεται αυτοφυές. Εισήχθη και καλλιεργείται επιτυχώς, σε πολλές χώρες που το κλίμα τους είναι θερμό και υγρό και ευδοκιμεί την ανάπτυξή του.

Χρήσιμα μέρη φιστικιάς

Είναι οι καρποί της.

Η φλούδα του καρπού περιέχει κατεχόλες και μια ουσία, τη λευκοανθοκυάνη, με ιδιότητα ταυτόσημη της βιταμίνης P.

Τα σπέρματα περιέχουν 5% νερό, 4% ανόργανα άλατα, όπως ασβέστιο, μαγνήσιο, κάλιο, σίδηρο, ιώδιο, μαγγάνιο, 20% σάκχαρα, άμυλο, αζωτούχες ενώσεις, την αραχίνη που δε διαλύεται στο νερό και τη κοναρχίνη που είναι υδατοδιαλυτή. Και οι δυο περιέχουν αμινοξέα, όπως θρεονίνη, μεθειονίνη, τρυπτοφάνη και χολίνη που είναι ωφέλιμα. Περιέχουν, επίσης, 50% λιπαρές ουσίες με κύριο συστατικό το ελαϊκό και λινολεϊκό οξύ. Υπάρχουν, επίσης στερόλες και ίχνη βιταμίνης D.

Τα σπέρματα, δηλαδή τα φιστίκια ή φιστικόψυχα χρησιμοποιούνται για την παραγωγή του φυστικέλαιου και τα δε στερεά υπολείμματα μετά την απομάκρυνση των πτητικών διαλυτών, χρησιμοποιούνται στην παρασκευή μπισκότων και στη ζαχαροπλαστική. Το φιστικέλαιο χρησιμοποιείται στη διατροφή και στη φαρμακοποιία σα διαλυτικό μέσο.

arachis 7

Τα φιστίκια αποτελούν μια θρεπτική και ωφέλιμη τροφή που δίνει στον οργανισμό απαραίτητα συστατικά, όπως τα αμινοξέα που αποτελούν δομικά υλικά για τον οργανισμό.

Συνήθως, τρώγονται ελαφρά καβουρδισμένα με ελάχιστο αλάτι.

Το φιστικοβούτυρο συστήνεται σα δυναμωτική διατροφή, ειδικά για μικρά παιδιά και αδύνατους οργανισμούς, όπως οι ηλικιωμένοι και άτομα που αναρρώνουν μετά από σοβαρή ασθένεια.

arachis 1

Η θρεπτική αξία των φιστικιών

Οι βιταμίνες στα φιστίκια

Ο καρπός τους περιέχει αξιόλογες ποσότητες βιταμίνης Ε και βιταμινών συμπλέγματος Β. Μερικές βιταμίνες Β περιορίζονται όταν τα φιστίκια ψηθούν και αλατισθούν. Το περιχόμενο σε βιταμίνη Ε των φρέσκων φιστικιών και αυτών που έχουν ψηθεί και αλατισθεί είναι ταυτόσημο και ίσο με 16,9 χλγρ ανά 100 γραμμάρια. Οι βιταμίνες Β που υπάρχουν σε χλγρ ανά 100 γραμμάρια στα φρέσκα φιστίκια και στα ψημένα και αλατισμένα αντίστοιχα είναι: θειαμίνη 0,90/0,23, ριβοφλαβίνη 0,10/0,10, νικοτινικό οξύ 21,3/21,3, πυριδοξίνη 0,50/0,40, παντοθενικό οξύ 2,7/2,1. Τα επίπεδα του φυλλικού οξέος, στα φρέσκα φιστίκια είναι 100 μγρ ανά 100 γραμμάρια, αλλά δεν είναι ανιχνεύσιμο στα ψητά και αλατισμένα. Τέλος υπάρχουν ίχνη, μόνο, βιταμίνης C στα φρέσκα και στα ψημένα φιστίκια.

arachis 4

Τα μέταλλα στα φιστίκια

Τα φιστίκια είναι εξαίρετη πηγή καλίου, ασβεστίου, μαγνησίου, φωσφόρου και θείου. Επίσης, υπάρχουν ιχνοστοιχεία, όπως ο σίδηρος, ο χαλκός και ο ψευδάργυρος. Τα φρέσκα φιστίκια είναι χαμηλά σε νάτριο, αλλά το ψήσιμο και το αλάτισμά τους, το αυξάνει. Τα ποσά μετάλλων στα φρέσκα και στα ψητά και αλατισμένα φιστίκια αντίστοιχα σε χλγρ ανά 100 γραμμάρια είναι: νάτριο 6.440, χλώριο 7,660, κάλιο 680, ασβέστιο 61, μαγνήσιο 180, φώσφορος 370, σίδηρος 2, χαλκός 0,27, ψευδάργυρος 3 και θείο 380.

arachis 6

Το φιστικοβούτυρο

Οι βιταμίνες στο φιστικοβούτυρο

Το φιστικοβούτυρο παρέχει αξιόλογες ποσότητες βιταμίνης Ε και βιταμινών Β. Το περιχόμενο σε βιταμίνη Ε είναι 7,6 χλγρ ανά 100 γρ. Οι βιταμίνες Β που υπάρχουν σε χλγρ ανά 100 γραμμάρια είναι: θειαμίνη 0,17, ριβοβλαβίνη 0,10, νικοτινικό οξύ 19,9, πυριδοξίνη 0,50, παντοθενικό οξύ 2,1, φυλλικό οξύ 53 και υπάρχουν ίχνη, μόνο, βιταμίνης C. Υπάρχει μαλακό και σκληρό φιστικοβούτυρο.

Τα μέταλλα στο φιστικοβούτυρο

Το φυστικοβούτυρο είναι εξαίρετη πηγή καλίου, μαγνησίου, φωσφόρου και χλωρίου. Επίσης, περιέχει σίδηρο, χαλκό και ψευδάργυρο. Είναι ενισχυμένο σε νάτριο γιατί είναι αλατισμένο. Τα μέταλλα σε χλγρ ανά 100 γρ. είναι: νάτριο 350, κάλιο 700, ασβέστιο 37, μαγνήσιο 180, φώσφορος 330, σίδηρος 2,1, χαλκός 0,70, ψευδάργυρος 3 και χλώριο 500.

arachis 5

Διαβάστε, επίσης,

Αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί

Τρυπτοφάνη

Χρήσιμες πληροφορίες για την αναφυλαξία

Να τρώτε ξηρούς καρπούς για την υγεία του εγκεφάλου σας

Ξηροί καρποί και υγεία

Οι ξηροί καρποί μειώνουν τη χοληστερίνη

Πηγή ασπίδας για το διαβήτη οι ξηροί καρποί

Ανεπάρκεια σιδήρου

www.emedi.gr

Προηγούμενο άρθροΦυσικές βιταμίνες
Επόμενο άρθροΦυτικά έλαια
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα

Σπιτικές κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα Νόστιμες κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα ΜΠΑΚΑΛΙΑΡΟΣ: Ο μπακαλιάρος είναι ένα τρόφιμο πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες (Α, D, K,...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ