Δευτέρα, 17 Ιουνίου, 2024
ΑρχικήΔιατροφήΗ διατροφική αξία του τυριού

Η διατροφική αξία του τυριού

Η διατροφική αξία του τυριού. Το γάλα που χρησιμοποιείται για την παραγωγή τυριού είναι είτε αγελαδινό είτε πρόβειο είτε κατσικίσιο, συνήθως.

Το τυρί είναι θρεπτική τροφή.

Το τυρί παρασκευάζεται από το γάλα, με βιοχημικές ζυμώσεις που προκαλούνται από ζυμομύκητες και βακτήρια.

Το γάλα που χρησιμοποιείται για την παραγωγή τυριού είναι είτε αγελαδινό είτε πρόβειο είτε κατσικίσιο, συνήθως.

Τα τυριά, ανάλογα με τον βαθμό ωρίμανσής τους ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες: τα μαλακά, τα ημίσκληρα και τα σκληρά.

Διατροφική αξία τυριού

  • Πρωτεΐνες: Το τυρί περιέχει πλήθος βιταμινών απαραίτητων για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού, αλλά και πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας αντίστοιχες με εκείνες του κρέατος. Η αναλογία του σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας εξαρτάται από την ποσότητα της ξηρής ύλης που περιέχει. Οι πρωτεΐνες του βοηθούν στην επιδιόρθωση των κατεστραμμένων ιστών του σώματος και στην ανάπτυξη αντισωμάτων για την καταπολέμηση των λοιμώξεων.
  • Ασβέστιο: Το τυρί είναι μια πολύ καλή πηγή ασβεστίου που είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της οστικής μάζας. Σε γυναίκες με υψηλές ανάγκες ασβεστίου, όπως σε έγκυες και εμμηνοπαυσιακές, το τυρί, όπως και το γάλα είναι εξαιρετικές πηγές ασβεστίου.
  • Λιπίδια: Το λίπος είναι ένα σημαντικό στοιχείο για την υφή, τη γεύση και τον χαρακτήρα ενός τυριού και βοηθά στην διατήρησή του. Η περιεκτικότητα σε λίπος διαφέρει ανάλογα με το είδος του.

Πρέπει να καταναλώνετε τυριά με πλήρη ή χαμηλά λιπαρά;

Το πλήρες τυρί περιέχει 30-35% λίπος από τα οποία μεγάλο ποσοστό είναι κορεσμένα λίπη που θεωρούνται επιβλαβή για την υγεία, γι’ αυτό προτιμούνται τα τυριά, αλλά και τα άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα που έχουν χαμηλά λιπαρά. Είναι, όμως, αληθές αυτό; Το τυρί είναι πηγή βασικών θρεπτικών συστατικών, όπως πρωτεΐνες, βιταμίνες και μέταλλα. Ενώ, πολλοί άνθρωποι επιλέγουν τα τυριά με χαμηλά λιπαρά, πιστεύοντας ότι είναι πιο υγιεινά, πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι το πλήρες τυρί είναι πιο υγιεινό. Οι μελέτες δείχνουν ότι, παρά την περιεκτικότητά τους σε κορεσμένα λιπαρά, τα γαλακτοκομικά τρόφιμα, όπως το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι έχουν ουδέτερη ή και θετική επίδραση. Μπορούν, επίσης, να σας βοηθήσουν να μειώσετε τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2 και την αρτηριακή πίεση, γεγονός που μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες καρδιακής προσβολής ή εγκεφαλικού. Το πάγκρεας παράγει περισσότερα ένζυμα για τη διάσπαση του λίπους. Όταν τρώτε πλήρες τυρί, το πάγκρεας εκκρίνει περισσότερα ένζυμα λιπάσης για να αφομοιώσει την υψηλότερη περιεκτικότητα σε λιπαρά. Αυτή η πρόσθετη παραγωγή ενζύμου αποφεύγεται με τα τυριά χαμηλών λιπαρών. Η αφαίρεση του λίπους από το τυρί το κάνει πιο ανθυγιεινό. Πρώτα από όλα, το λίπος στο τυρί είναι καλό για να νιώθετε χορτάτοι και επομένως, να τρώτε λιγότερο. Άλλο ζήτημα είναι ότι το καλύτερο μέρος της γεύσης του τυριού που αγαπάτε προέρχεται από τα λίπη του γάλακτος που το δημιουργούν. Όταν αφαιρείται αυτό το λίπος, χρειάζεται κάτι άλλο να προστεθεί για να του δώσει αυτή την υπέροχη πλούσια γεύση. Τα πρόσθετα στα τυριά με χαμηλά λιπαρά τα μετατρέπουν σε ανθυγιεινά. Τα πλήρη σε λιπαρά τυριά βοηθούν, επίσης, στην εξισορρόπηση των σακχάρων στο αίμα και στη λήψη υψηλότερων ποσοτήτων βιταμίνης Κ, βιταμίνης D και ασβεστίου. Να καταναλώνετε τυριά με πλήρη λιπαρά, μη επεξεργασμένα για την αφαίρεση λίπους.

Πρέπει να θυμάστε ότι αυτά τα λίπη είναι απαραίτητα, αφού χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ενέργειας και για την απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών (A, D, E, K), που είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του καρδιαγγειακού, αναπαραγωγικού, ανοσοποιητικού και νευρικού συστήματος.

Καταναλώνοντας τυριά με χαμηλά λιπαρά, δε σημαίνει απαραίτητα ότι είναι και χαμηλών θερμίδων. Το μόνο τυρί που χρησιμοποιείται σε δίαιτα άφοβα είναι το τυρί τύπου κότατζ (cottage). Τα υπόλοιπα τυριά με χαμηλά λιπαρά πρέπει να τα αποφεύγετε.

Όποιος έχει σιδηροπενική αναιμία δεν πρέπει να τρώει κρέας ή άλλες πηγές σιδήρου μαζί με τρόφιμα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο, γιατί επηρεάζεται αρνητικά η απορρόφηση σιδήρου. Άρα, γαλακτοκομικά προϊόντα με κρέας, πουλερικά και άλλες πηγές σιδήρου είναι αταίριαστος συνδυασμός. Θα πρέπει να υπάρχει διαφορά τουλάχιστον 2 ωρών για την ξεχωριστή κατανάλωσή τους.

Ένα κομμάτι τυρί  30 γρ. έχει τα ίδια θρεπτικά συστατικά με ένα ποτήρι γάλα. Τα πλεονεκτήματα του τυριού είναι ότι έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και μικρότερες ποσότητες λακτόζης και είναι κατάλληλο για όσους έχουν έλλειψη λακτάσης, που οδηγεί σε δυσπεψία και φούσκωμα μετά την κατανάλωση γαλακτοκομικών που περιέχουν λακτόζη. Τα μαλακά τυριά ιδίως έχουν 50% λιγότερη λακτόζη.

Τα καλύτερα βιολογικά προϊόντα

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα κατάλληλα βιολογικά προϊόντα

Η καθοδήγηση για την επιλογή των ποιων συμπληρωμάτων διατροφής, από τα ανωτέρω, είναι κατάλληλα για την ασθένειά σας θα γίνει σε συνεννόηση με το θεράποντα ιατρό.

Διαβάστε, επίσης,

Κοτόπουλο με τυρί κρέμα και σπανάκι

Τυρί Cabrales

Πιτάκια με σπανάκι και τυρί

Τυρί

Σκορδόψωμο με τυρί

Σαλάτα με γαλοπούλα, μπλε τυρί και αχλάδι

Κριθαρότο με άγρια μανιτάρια και κρέμα τυριού

Σπαγγέτι με σπανάκι και κατσικίσιο τυρί

Δίαιτα με πορτοκάλια και τυρί

www.emedi.gr

Print Friendly, PDF & Email
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Smoothie με ποικιλία μούρων

Smoothie με ποικιλία μούρων. Αυτό το smoothie με μούρα είναι μια τέλεια καλοκαιρινή απόλαυση. Είναι δροσιστικό, υγιεινό και γευστικό Smoothie με ποικιλία μούρων ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ 3 φλιτζάνια βιολογικά...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ