Τετάρτη, 29 Ιουνίου, 2022

Αέρια

Print Friendly, PDF & Email

Τα αέρια είναι μια κατάσταση που ταλαιπωρεί αρκετό κόσμο.

Τα αέρια στο πεπτικό σας σύστημα είναι μέρος της φυσιολογικής διαδικασίας της πέψης. Το να απαλλαγείτε από την περίσσεια αερίων, είτε με ρέψιμο είτε με διέλευση των αερίων από το έντερο, είναι φυσιολογικό. Ο πόνος από τα αέρια μπορεί να εμφανιστεί εάν παγιδευτούν αέρια ή αυτά δεν κινούνται καλά μέσω του πεπτικού σας συστήματος.

Μια αύξηση του πόνου από τα αέρια μπορεί να προκύψει από την κατανάλωση τροφών που είναι πιο πιθανό να παράγουν αέρια. Συχνά, σχετικά απλές αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες μπορούν να μειώσουν τα ενοχλητικά αέρια.

Ορισμένες διαταραχές του πεπτικού συστήματος, όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή η κοιλιοκάκη, μπορεί να προκαλέσουν, εκτός από άλλα σημεία και συμπτώματα, αύξηση του πόνου από τα αέρια.

ΣΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Τα σημεία ή συμπτώματα των αερίων περιλαμβάνουν:

  • Ρέψιμο
  • Διέλευση αερίων από το έντερο
  • Πόνος και κράμπες στην κοιλιά
  • Αίσθημα πληρότητας ή πίεσης στην κοιλιά σας, φούσκωμα
  • Μια αισθητή αύξηση στο μέγεθος της κοιλιάς σας

Το ρέψιμο είναι φυσιολογικό, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά το γεύμα. Οι περισσότεροι άνθρωποι διοχετεύουν αέρια έως και 20 φορές την ημέρα. Επομένως, ενώ τα αέρια μπορεί να είναι ενοχλητικά, το ρέψιμο και η διέλευση αερίων από το έντερο σπάνια αποτελούν σημείο ιατρικού προβλήματος.

Πόνοι από τα αέρια που συνοδεύονται από άλλα σημεία ή συμπτώματα μπορεί να υποδηλώνουν πιο σοβαρές καταστάσεις.

Επισκεφθείτε το γιατρό σας εάν εμφανίσετε οποιοδήποτε από αυτά τα πρόσθετα σημεία ή συμπτώματα:

  • Αιματηρά κόπρανα
  • Αλλαγή στη συνοχή των κοπράνων
  • Αλλαγή στη συχνότητα των κενώσεων
  • Απώλεια βάρους
  • Δυσκοιλιότητα ή διάρροια
  • Επίμονη ή επαναλαμβανόμενη ναυτία ή έμετος

Αναζητήστε άμεση φροντίδα εάν αντιμετωπίζετε:

  • Παρατεταμένο κοιλιακό πόνο
  • Πόνο στο στήθος

ΑΙΤΙΑ

Τα αέρια στο στομάχι προκαλούνται, κυρίως, από την κατάποση αέρα όταν τρώτε ή πίνετε. Τα περισσότερα αέρια στο στομάχι απελευθερώνονται όταν ρεύεστε.

Αέρια σχηματίζονται στο παχύ έντερο όταν τα βακτήρια ζυμώνουν υδατάνθρακες, φυτικές ίνες, μερικά άμυλα και μερικά σάκχαρα, που δεν αφομοιώνονται στο λεπτό έντερο. Τα βακτήρια καταναλώνουν, επίσης, μέρος αυτού των αερίων, αλλά τα υπόλοιπα αέρια απελευθερώνονται όταν περνάνε τα αέρια από τον πρωκτό σας.

Ορισμένα τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες μπορεί να προκαλέσουν αέρια, όπως:

  • Φασόλια και μπιζέλια, όσπρια
  • Φρούτα
  • Λαχανικά
  • Προϊόντα ολικής αλέσεως

Ενώ, τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες αυξάνουν την παραγωγή αερίων, οι φυτικές ίνες είναι απαραίτητες για τη διατήρηση της πεπτικής οδού σας σε καλή κατάσταση και τη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου και χοληστερόλης στο αίμα.

Άλλοι διατροφικοί παράγοντες που μπορούν να συμβάλουν στην αύξηση των αερίων στο πεπτικό σύστημα είναι:

  • Τα ανθρακούχα ποτά, όπως η σόδα και η μπύρα, αυξάνουν τα αέρια στο στομάχι.
  • Οι διατροφικές συνήθειες, όπως το να τρώτε πολύ γρήγορα, να πίνετε με καλαμάκι, να μασάτε τσίχλες, να πιπιλίζετε καραμέλες ή να μιλάτε ενώ μασάτε, έχουν ως αποτέλεσμα την κατάποση περισσότερου αέρα.
  • Τα συμπληρώματα φυτικών ινών που περιέχουν ψύλλιο, μπορεί να αυξήσουν το αέριο του παχέος εντέρου.
  • Τα υποκατάστατα ζάχαρης ή τα τεχνητά γλυκαντικά, όπως η σορβιτόλη, η μαννιτόλη και η ξυλιτόλη, που βρίσκονται σε ορισμένα τρόφιμα και ποτά χωρίς ζάχαρη μπορεί να προκαλέσουν υπερβολικά αέρια του παχέος εντέρου.

Οι ιατρικές καταστάσεις που μπορεί να αυξήσουν τα εντερικά αέρια, το φούσκωμα ή τον πόνο στα αέρια είναι:

  • Χρόνιες νόσοι του εντέρου. Η περίσσεια αερίων είναι συχνά σύμπτωμα χρόνιων εντερικών παθήσεων, όπως η εκκολπωματίτιδα, η ελκώδης κολίτιδα ή η νόσος του Crohn.
  • Υπερανάπτυξη βακτηρίων του λεπτού εντέρου. Μια αύξηση ή αλλαγή στα βακτήρια στο λεπτό έντερο μπορεί να προκαλέσει υπερβολική ποσότητα αερίων, διάρροια και απώλεια βάρους.
  • Διατροφικές δυσανεξίες. Αέρια ή φούσκωμα μπορεί να εμφανιστούν εάν το πεπτικό σας σύστημα δεν μπορεί να διασπάσει και να απορροφήσει ορισμένα τρόφιμα, όπως η ζάχαρη στα γαλακτοκομικά προϊόντα ή πρωτεΐνες, όπως η γλουτένη στο σιτάρι και άλλα δημητριακά.
  • Δυσκοιλιότητα. Η δυσκοιλιότητα μπορεί να δυσκολέψει τη διέλευση αερίων.

ΔΙΑΓΝΩΣΗ

Ο γιατρός σας πιθανότατα θα καθορίσει τι προκαλεί τα αέρια με βάση:

  • Το ιατρικό σας ιστορικό
  • Μια ανασκόπηση των διατροφικών σας συνηθειών
  • Μια φυσική εξέταση

Κατά τη διάρκεια της φυσικής εξέτασης, ο γιατρός σας μπορεί να ψηλαφήσει την κοιλιά σας για να διαπιστώσει εάν υπάρχει ευαισθησία και εάν κάτι αισθάνεται μη φυσιολογικό. Το να ακούσει τους ήχους της κοιλιάς σας με ένα στηθοσκόπιο μπορεί να βοηθήσει τον γιατρό σας να καθορίσει πόσο καλά λειτουργεί το πεπτικό σας σύστημα.

Ανάλογα με την εξέταση και την παρουσία άλλων σημείων και συμπτωμάτων – όπως απώλεια βάρους, αίμα στα κόπρανα ή διάρροια, ο γιατρός σας μπορεί να ζητήσει πρόσθετες διαγνωστικές εξετάσεις.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Εάν οι πόνοι στα αέρια προκαλούνται από άλλο πρόβλημα υγείας, η θεραπεία της υποκείμενης πάθησης μπορεί να προσφέρει ανακούφιση. Διαφορετικά, τα ενοχλητικά αέρια αντιμετωπίζονται γενικά με διαιτητικά μέτρα, τροποποιήση του τρόπου ζωής ή φάρμακα. Αν και η λύση δεν είναι η ίδια για όλους, με λίγες δοκιμές, οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να βρουν κάποια ανακούφιση.

Οι διατροφικές αλλαγές μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση της ποσότητας αερίων που παράγει το σώμα σας ή να βοηθήσουν τα αέρια να κινούνται πιο γρήγορα στο σύστημά σας. Η τήρηση ημερολογίου της διατροφής και των συμπτωμάτων αερίων θα βοηθήσει τον γιατρό σας και εσείς να καθορίσετε τις καλύτερες επιλογές για αλλαγές στη διατροφή σας. Ίσως χρειαστεί να αφαιρέσετε ορισμένα είδη ή να φάτε μικρότερες μερίδες από άλλα.

Η μείωση ή η εξάλειψη των παρακάτω διατροφικών παραγόντων μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα αερίων:

  • Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες. Τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες που μπορούν να προκαλέσουν αέρια περιλαμβάνουν φασόλια, κρεμμύδια, μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, λάχανο, κουνουπίδι, αγκινάρες, σπαράγγια, αχλάδια, μήλα, ροδάκινα, δαμάσκηνα, σιτάρι ολικής αλέσεως και πίτουρο. Μπορείτε να πειραματιστείτε με το ποιες τροφές σας επηρεάζουν περισσότερο. Μπορείτε να αποφύγετε τα τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες για μερικές εβδομάδες και να τα προσθέσετε σταδιακά. Μιλήστε με το γιατρό σας για να διασφαλίσετε ότι διατηρείτε μια υγιή πρόσληψη διαιτητικών ινών.
  • Γαλακτοκομικά. Η μείωση των γαλακτοκομικών προϊόντων από τη διατροφή σας μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα. Μπορείτε, επίσης, να δοκιμάσετε γαλακτοκομικά προϊόντα που δεν περιέχουν λακτόζη ή να πάρετε γαλακτοκομικά προϊόντα συμπληρωμένα με λακτάση για να βοηθήσετε στην πέψη.
  • Υποκατάστατα ζάχαρης. Μην καταναλώνετε υποκατάστατα ζάχαρης.
  • Τηγανητά ή λιπαρά τρόφιμα. Το διαιτητικό λίπος καθυστερεί την απομάκρυνση των αερίων από τα έντερα. Η μείωση της κατανάλωσης τηγανητών ή λιπαρών τροφίμων μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα.
  • Ανθρακούχα αναψυκτικά. Αποφύγετε ή μειώστε την πρόσληψη ανθρακούχων ποτών.
  • Συμπληρώματα φυτικών ινών. Εάν χρησιμοποιείτε συμπλήρωμα φυτικών ινών, μιλήστε με το γιατρό σας σχετικά με την ποσότητα και τον τύπο του συμπληρώματος που είναι καλύτερο για εσάς.
  • Νερό. Για να αποτρέψετε τη δυσκοιλιότητα, πίνετε νερό με τα γεύματά σας, όλη την ημέρα και με τα συμπληρώματα φυτικών ινών.

Τα ακόλουθα προϊόντα μπορεί να μειώσουν τα συμπτώματα αερίων:

  • Η άλφα-γαλακτοσιδάση βοηθά στη διάσπαση των υδατανθράκων στα φασόλια και άλλα λαχανικά. Παίρνετε το συμπλήρωμα λίγο πριν φάτε ένα γεύμα.
  • Τα συμπληρώματα λακτάσης σας βοηθούν να αφομοιώσετε τη ζάχαρη στα γαλακτοκομικά προϊόντα. Αυτά μειώνουν τα συμπτώματα αερίων εάν έχετε δυσανεξία στη λακτόζη. Μιλήστε με το γιατρό σας πριν χρησιμοποιήσετε συμπληρώματα λακτάσης εάν είστε έγκυος ή θηλάζετε.
  • Η σιμεθικόνη βοηθά στη διάσπαση των φυσαλίδων στα αέρια και μπορεί να βοηθήσει τα αέρια να περάσουν από το πεπτικό σας σύστημα.
  • Ο ενεργός άνθρακας που λαμβάνεται πριν και μετά από ένα γεύμα μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα. Επίσης, μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του σώματός σας να απορροφά τα φάρμακα.

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

Η πραγματοποίηση αλλαγών στον τρόπο ζωής μπορεί να βοηθήσει στη μείωση ή την ανακούφιση του υπερβολικού πόνου από τα αέρια.

  • Δοκιμάστε μικρότερες μερίδες. Πολλά από τα τρόφιμα που μπορούν να προκαλέσουν αέρια αποτελούν μέρος μιας υγιεινής διατροφής. Προσπαθήστε να τρώτε μικρότερες μερίδες προβληματικών τροφών για να δείτε εάν το σώμα σας μπορεί να χειριστεί μια μικρότερη μερίδα χωρίς να δημιουργήσει υπερβολικά αέρια.
  • Τρώτε αργά, μασήστε καλά το φαγητό σας και μην καταπίνετε. Εάν δυσκολεύεστε να επιβραδύνετε, αφήστε το πιρούνι σας ανάμεσα σε κάθε μπουκιά.
  • Αποφύγετε να μασάτε τσίχλα, να πιπιλίζετε σκληρές καραμέλες και να πίνετε με καλαμάκι. Αυτές οι δραστηριότητες μπορεί να σας κάνουν να καταπίνετε περισσότερο αέρα. Επισκεφτείτε τον οδοντίατρό σας εάν δεν εφαρμόζουν σωστά.
  • Μην καπνίζετε. Το κάπνισμα μπορεί να αυξήσει την ποσότητα του αέρα που καταπίνετε. Μιλήστε με το γιατρό σας εάν χρειάζεστε βοήθεια για να σταματήσετε το κάπνισμα.
  • Άσκηση. Η τακτική άσκηση μειώνει τον κίνδυνο δυσκοιλιότητας, η οποία μπορεί να αποτρέψει την απελευθέρωση αερίων από το παχύ έντερο.

Εάν η μυρωδιά από τη διέλευση αερίου σας απασχολεί, ο περιορισμός των τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο, όπως το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το λάχανο, το κουνουπίδι, η μπύρα και τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, μπορεί να μειώσουν τις χαρακτηριστικές οσμές.

Τα καλύτερα συμπληρώματα διατροφής για το έντερο

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα καλύτερα συμπληρώματα διατροφής για το έντερο

Η καθοδήγηση για την επιλογή των ποιων συμπληρωμάτων διατροφής, από τα ανωτέρω, είναι κατάλληλα για την ασθένειά σας θα γίνει σε συνεννόηση με τον θεράποντα ιατρό

Διαβάστε, επίσης,

Μήπως τα κόπρανά σας έχουν δυσάρεστη οσμή;

Χρήσιμες πληροφορίες για το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου

Χρόνια διάρροια

Χρήσιμες πληροφορίες για την αλόη

Σύνδρομο Dumping

Η βιταμίνη Κ έχει πολλά οφέλη για την υγεία

Τροπικό sprue

Συμπληρώματα διατροφής για την τροφική δυσανεξία

Να μην καταναλώνετε τρόφιμα με μαλτοδεξτρίνη

Τεστ για να ελέγξετε τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος

Δε φταίει μόνο η γλουτένη για τα φουσκώματα στο έντερο

Το έντερο υπεύθυνο για όλες τις ασθένειες

Σύνδρομο βραχέος εντέρου

Για όσους έχουν εντερικές παθήσεις

Διάγνωση κοιλιοκάκης

Η παθολογία είναι η μητέρα της ιατρικής

Ακτινολογικές εξετάσεις για έλεγχο του λεπτού εντέρου

Όλα τα κόλπα για να σταματήσετε τη διάρροια

Όλες οι ασθένειες ξεκινούν από το έντερο

Η δυσανεξία στις τροφές

Καλπροτεκτίνη κοπράνων

Η κοιλιοκάκη

Σύνδρομο διαρροής εντέρου

Γαστρεντερίτιδα

Στοματίτιδα

Σωμάτια Howell-Jolly

Σύνδροµο δυσαπορρόφησης εντέρου

Σύνδρομο ανήσυχων ποδιών

Παιδί χαμηλού αναστήματος

Οστεοπόρωση

Ολικά λευκώματα αίματος

Νευρογενής ανορεξία

Μικροσκοπική κολίτιδα

Κατάταξη μη-Hodgkin λεμφωμάτων

Διάγνωση της ανεπάρκειας της βιταμίνης Β12

Ανεπάρκεια σιδήρου

Ήλιος και βιταμίνη D

Πότε γίνεται εξέταση αίματος για βιταμίνη Α

Ανεξήγητη απώλεια βάρους

Εμβόλιο για τη δυσανεξία στη γλουτένη

Το σύνδρομο της χρόνιας κόπωσης

Υγεία του πεπτικού συστήματος

Χρήσιμες πληροφορίες για τα σιτηρά

Όταν έχετε διάρροια

Η ευαισθησία στις τροφές

Πάσχετε από δυσανεξία στη λακτόζη;

Αν έχετε σπαστική κολίτιδα

Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου

www.emedi.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα

Σπιτικές κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα Νόστιμες κροκέτες μπακαλιάρου με σαλάτα ΜΠΑΚΑΛΙΑΡΟΣ: Ο μπακαλιάρος είναι ένα τρόφιμο πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες (Α, D, K,...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ