Σάββατο, 20 Αυγούστου, 2022
ΑρχικήΆσκηση και σπορΑπώλεια μνήμης

Απώλεια μνήμης

Υπάρχουν αρκετές αιτίες για την απώλεια μνήμης, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που οφείλονται σε ιατρικές καταστάσεις ή/και εγκεφαλικούς τραυματισμούς.

Ο εγκέφαλός μας ταξινομεί, αποθηκεύει και ανακτά πάντα πληροφορίες. Δεν είναι όμως κάθε απώλεια μνήμης φυσιολογική. Μερικές φορές, η απώλεια μνήμης μπορεί να συνδέεται με συγκεκριμένες αιτίες και ακόμη και να αποτελεί ένδειξη κάποιου σοβαρότερος προβλήματος.

Όλοι έχουμε στιγμές που ξεχνάμε πού βάζουμε τα κλειδιά μας. Αλλά, η απώλεια μνήμης μπορεί να λάβει πολλές διαφορετικές μορφές, από ήπια κενά μνήμης έως μακροπρόθεσμη απώλεια μνήμης.

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι απώλειας μνήμης:

Η έλλειψη ύπνου

Πρώτον, είναι πιο δύσκολο να θυμηθείτε πράγματα όταν δεν έχετε κοιμηθεί. Δεύτερον, ο ύπνος ενισχύει τους δεσμούς μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων που σας βοηθούν να θυμάστε μακροπρόθεσμα. Τρίτον, είναι πιο δύσκολο να σχηματίσετε αναμνήσεις, όταν το μυαλό σας περιπλανιέται λόγω έλλειψης ύπνου. Η καλή «υγιεινή ύπνου» μπορεί να βοηθήσει: Κοιμηθείτε για 8 ώρες τη νύχτα, ασκηθείτε καθημερινά, ακολουθήστε ένα κανονικό πρόγραμμα ύπνου και αποφύγετε το αλκοόλ και την καφεΐνη, αργά, την ημέρα.

Φαρμακευτική αγωγή

Φάρμακα που σας ηρεμούν, όπως τα βοηθήματα ύπνου και τα ηρεμιστικά, μπορούν να εξασθενήσουν τη μνήμη σας, όπως μπορείτε να φανταστείτε. Αλλά και οι λιγότερο προφανείς ένοχοι, όπως τα φάρμακα για την αρτηριακή πίεση, τα αντιισταμινικά και τα αντικαταθλιπτικά μπορούν, επίσης. Επιπλέον, μπορεί να αντιδράσετε διαφορετικά από κάποιον άλλο στο ίδιο χάπι ή σε συνδυασμό χαπιών. Ενημερώστε το γιατρό σας για τυχόν προβλήματα μνήμης όταν ξεκινάτε ένα νέο φάρμακο. Μπορεί να είναι σε θέση να προσαρμόσουν τη δόση ή να συνταγογραφήσουν ένα εναλλακτικό φάρμακο.

Διαβήτης

Τα άτομα με τη νόσο έχουν περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν προβλήματα μνήμης, συμπεριλαμβανομένης της άνοιας. Μπορεί το υψηλό σάκχαρο να βλάπτει τα μικροσκοπικά αιμοφόρα αγγεία που ονομάζονται τριχοειδή αγγεία στον εγκέφαλο. Ή μπορεί η υψηλή ινσουλίνη να βλάπτει τα εγκεφαλικά κύτταρα. Ίσως, μπορέσετε να επιβραδύνετε αυτή την πτώση της μνήμης εάν προσπαθήσετε να αποτρέψετε ή τουλάχιστον να ελέγξετε τον διαβήτη σας με φάρμακα, άσκηση και υγιεινή διατροφή.

Γονίδια

Τα γονίδια βοηθούν να προσδιορίσετε πότε και εάν η μνήμη σας αρχίζει να εξασθενεί και εάν έχετε άνοια. Αλλά δεν είναι απλό. Η γενετική φαίνεται να έχει μεγαλύτερη σημασία σε ορισμένους τύπους άνοιας από άλλους, και ένα γονίδιο που επηρεάζει τη μνήμη σε ένα άτομο μπορεί να μην έχει καμία επίδραση σε κάποιο άλλο. Μια γενετική εξέταση από το γιατρό σας μπορεί να σας δώσει κάποιες χρήσιμες πληροφορίες.

Ηλικία

Η μνήμη τείνει να χειροτερεύει όσο μεγαλώνετε. Οι γιατροί την αποκαλούν άνοια όταν αρχίζει να παρεμβαίνει στην καθημερινή ζωή. Ο αριθμός των ατόμων με Αλτσχάιμερ, η πιο κοινή μορφή άνοιας, διπλασιάζεται κάθε 5 χρόνια μετά την ηλικία των 65 ετών. Τα γονίδιά σας παίζουν ρόλο στο γιατί συμβαίνει αυτό, αλλά το ίδιο κάνουν και πράγματα όπως η διατροφή, η άσκηση, η κοινωνική ζωή και ασθένειες, όπως ο διαβήτης, η αρτηριακή πίεση και οι καρδιακές παθήσεις.

Εγκεφαλικό

Ένα εγκεφαλικό σταματά τη ροή του αίματος σε μέρος του εγκεφάλου σας. Στη συνέχεια, ο κατεστραμμένος εγκεφαλικός ιστός μπορεί να δυσκολέψει τη σκέψη, την ομιλία, τη μνήμη ή την προσοχή. Ονομάζεται αγγειακή άνοια. Αυτό μπορεί, επίσης, να συμβεί με μια σειρά από μικρά εγκεφαλικά επεισόδια με την πάροδο του χρόνου. Πράγματα που αυξάνουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση, οι καρδιακές παθήσεις και το κάπνισμα μπορεί, επίσης, να προκαλέσουν αυτόν τον τύπο άνοιας.

Κάπνισμα

Το κάπνισμα φαίνεται να συρρικνώνει μέρη του εγκεφάλου σας που σας βοηθούν να σκέφτεστε και να θυμάστε πράγματα. Αυξάνει, επίσης, τον κίνδυνο άνοιας, πιθανώς επειδή είναι κακό για τα αιμοφόρα αγγεία σας. Και σίγουρα αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού, το οποίο μπορεί να βλάψει τον εγκέφαλο και να προκαλέσει αγγειακή άνοια. Μιλήστε με το γιατρό σας ή έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας εάν καπνίζετε και θέλετε να το κόψετε.

Καρδιακή ασθένεια

Οι αθηρωματικές πλάκες συσσωρεύονται στις αρτηρίες σας και επιβραδύνουν τη ροή του αίματος στον εγκέφαλό σας και σε άλλα όργανα. Αυτό ονομάζεται αθηροσκλήρωση. Μπορεί να κάνει πιο δύσκολο να σκεφτόμαστε καθαρά και να θυμόμαστε πράγματα. Θα μπορούσε, επίσης, να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό, τα οποία και τα δύο αυξάνουν, επίσης, τις πιθανότητές σας για άνοια. Και ακόμη κι αν δεν έχετε ακόμη καρδιακή νόσο, πιθανές αιτίες, όπως, το κάπνισμα, ο διαβήτης και η υψηλή αρτηριακή πίεση, καθιστούν την άνοια πιο πιθανή.

Υψηλή πίεση του αίματος

Ονομάζεται, επίσης, υπέρταση και αυξάνει τον κίνδυνο για προβλήματα μνήμης, συμπεριλαμβανομένης της άνοιας, πιθανότατα, επειδή καταστρέφει τα μικροσκοπικά αιμοφόρα αγγεία στον εγκέφαλό σας. Μπορεί, επίσης, να οδηγήσει σε άλλες καταστάσεις, όπως το εγκεφαλικό επεισόδιο που προκαλούν άνοια. Οι άνθρωποι που ελέγχουν την αρτηριακή τους πίεση με δίαιτα, άσκηση και φάρμακα φαίνεται ότι μπορούν να επιβραδύνουν ή να αποτρέψουν αυτή την εγκεφαλική πτώση.

Κατάθλιψη και Άγχος

Συχνά, είναι πιο δύσκολο να συγκεντρωθείτε ή να θυμηθείτε πράγματα αν είσαστε ανήσυχοι ή καταθλιπτικοί. Επιπλέον, είναι, επίσης πιο πιθανό να αναπτύξετε άνοια. Μιλήστε με το γιατρό ή τον θεραπευτή σας εάν το άγχος ή η κατάθλιψη παρεμποδίζουν την απόλαυση της κανονικής καθημερινής ζωής σας ή εάν σκέφτεστε να βλάψετε τον εαυτό σας. Η θεραπεία και η φαρμακευτική αγωγή μπορούν να βοηθήσουν.

Τραύμα στο κεφάλι

Ένα χτύπημα στο κεφάλι μπορεί να επηρεάσει τη βραχυπρόθεσμη μνήμη. Μπορεί να ξεχάσετε τα ραντεβού σας ή να αισθάνεστε αβέβαιοι για το τι κάνατε νωρίτερα μέσα στην ημέρα. Η ξεκούραση, τα φάρμακα και η ιατρική αποκατάσταση μπορούν να σας βοηθήσουν να ανακάμψετε. Τα επαναλαμβανόμενα χτυπήματα στο κεφάλι σας, όπως στην πυγμαχία ή το ποδόσφαιρο, αυξάνουν τον κίνδυνο για άνοια αργότερα στη ζωή σας. Πηγαίνετε στο νοσοκομείο εάν χτυπήσετε το κεφάλι σας και μετά λιποθυμήσετε ή έχετε θολή όραση ή εάν αισθάνεστε ζάλη, σύγχυση ή ναυτία.

Παχυσαρκία

Εάν ο δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ) είναι πάνω από 30 στη μέση ηλικία, έχετε μεγαλύτερο κίνδυνο για άνοια αργότερα στη ζωή σας. Και τα επιπλέον κιλά ανά πάσα στιγμή καθιστούν πιο πιθανή την καρδιακή νόσο, η οποία, επίσης, μερικές φορές οδηγεί σε εγκεφαλική έκπτωση και προβλήματα μνήμης. Μπορείτε να υπολογίσετε το ΔΜΣ στο ίντερνετ με το ύψος και το βάρος σας. Μιλήστε με το γιατρό σας για το σωστό βάρος για εσάς. Ίσως, μπορέσετε να βελτιώσετε το δικό σας βάρος με μια υγιεινή διατροφή και τακτική άσκηση.

Έλλειψη άσκησης

Η τακτική άσκηση μειώνει τον κίνδυνο παρακμής του εγκεφάλου, προβλημάτων μνήμης και άνοιας. Φαίνεται, επίσης, να βελτιώνει τη λειτουργία του εγκεφάλου σε όσους έχουν ήδη άνοια. Δε χρειάζεται να βγείτε έξω και να τρέξετε έναν μαραθώνιο ή να ασχοληθείτε με το άλμα επί κοντώ. Απλώς, βγείτε έξω και κάντε βόλτα στον κήπο, περπατήστε, κολυμπήστε ή ακόμα και χορέψτε για 30 λεπτά τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας.

Κακή Διατροφή

Η ανθυγιεινή διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακή νόσο, η οποία μπορεί να προκαλέσει εγκεφαλικά προβλήματα, όπως προβλήματα μνήμης και άνοια. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η υγιεινή για την καρδιά μεσογειακή διατροφή είναι καλή και για τον εγκέφαλό σας. Περιλαμβάνει τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα ψάρια, τους ξηρούς καρπούς, το ελαιόλαδο και άλλα υγιή λίπη, όπως το αβοκάντο και περιορίζει το κόκκινο κρέας στο ελάχιστο.

Τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για το νευρικό σύστημα

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για το νευρικό σύστημα

Η καθοδήγηση για την επιλογή των ποιων συμπληρωμάτων διατροφής, από τα ανωτέρω, είναι κατάλληλα για την ασθένειά σας θα γίνει σε συνεννόηση με το θεράποντα ιατρό.

Διαβάστε, επίσης,

Χρήσιμες πληροφορίες για την αθηροσκλήρυνση

Αρτηριακή εμβολή αέρα

Αρτηριοσκληρυντική καρδιακή νόσος

Διάχυτη ενδοαγγειακή πήξη

Δρεπανοκυτταρική αναιμία

Απόστημα εγκεφάλου

Εγκεφαλικό αγγειακό επεισόδιο

Ιογενής εγκεφαλίτιδα

Επιληπτικές κρίσεις

Χρήσιμες πληροφορίες για την ημικρανία

Τα κανναβινοειδή είναι οι προστάτες της ομοιόστασης και της υγείας

Οι αγγειακές βλάβες που προκαλούνται από τις χημειοθεραπείες

Να τρώτε ξηρούς καρπούς για την υγεία του εγκεφάλου σας

Η κάνναβη φάρμακο για το εγκεφαλικό και την καρδιακή προσβολή

Σκορ κινδύνου για καρδιακή νόσο κι εγκεφαλικό επεισόδιο

Διάγνωση του καρκίνου του εγκεφάλου

Εγκεφαλικές μεταστάσεις

Ψευδοόγκος εγκεφάλου

Οι βιταμίνες για το εγκεφαλικό επεισόδιο

Οι καλύτερες τροφές για να ρίξετε την κακή χοληστερίνη

Υπερτασική κρίση

Σε ποιες ασθένειες χρησιμοποιούνται τα πεπτίδια

Υγρά πεπτίδια

Η περιοδοντίτιδα επηρεάζει την καρδιά

Λεκιθίνη

Πώς θα καταλάβετε αν κάποιος έπαθε εγκεφαλικό

Το λυκοπένιο για το εγκεφαλικό

Η ομάδα αίματος δείχνει τον κίνδυνο για εγκεφαλικό

Ισχαιμικό επεισόδιο της μέσης εγκεφαλικής αρτηρίας

Δευτερογενής πρόληψη εγκεφαλικού

Η προϋπέρταση απειλεί με εγκεφαλικό

O καφές και το τσάι προλαμβάνουν τα εγκεφαλικά επεισόδια

Βλαστοκύτταρα για το εγκεφαλικό

Κλοπιδογρέλη

Διαβάστε για την εγκεφαλική αιμορραγία

Διαβάστε για την κληρονομικότητα στο εγκεφαλικό

Παροδικό ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο

www.emedi.gr

Print Friendly, PDF & Email
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Τα οφέλη της βιταμίνης D

Τα οφέλη της βιταμίνης D. Μπορείτε να αυξήσετε τη βιταμίνη D από την ηλιοθεραπεία και από την κατανάλωση αυγών, λιπαρών ψαριών και εμπλουτισμένων τροφών,...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ