Κυριακή, 24 Σεπτεμβρίου, 2023
ΑρχικήΔιατροφήΦυλλικό οξύ

Φυλλικό οξύ

Τόσο οι ενήλικες όσο και τα παιδιά χρειάζονται φυλλικό οξύ, όχι μόνο για φυσιολογικά ερυθρά αιμοσφαίρια, αλλά και για να αποτρέψουν την αναιμία.

Το φυλλικό οξύ είναι βιταμίνη απαραίτητη για τον οργανισμό

Το φυλλικό οξύ απαιτείται στη σύνθεση, τη διόρθωση και τη λειτουργία του DNA και του RNA που είναι οι βασικές δομικές μονάδες της ζωής.

Έτσι, το φυλλικό οξύ απαιτείται για την παραγωγή και τη συντήρηση των νέων κυττάρων και είναι ιδιαίτερα σημαντικό κατά τη διάρκεια περιόδων ταχείας ανάπτυξης, όπως η βρεφική ηλικία και η εγκυμοσύνη.

Τόσο οι ενήλικες όσο και τα παιδιά χρειάζονται φυλλικό οξύ, όχι μόνο για να δημιουργήσουν φυσιολογικά ερυθρά αιμοσφαίρια, αλλά και για να αποτρέψουν την αναιμία.

Η οριακή ανεπάρκεια φυλλικού οξέος συνδέεται με υψηλά επίπεδα του αμινοξέος ομοκυστεΐνη στο αίμα, που φαίνεται να αποτελεί παράγοντα κινδύνου για καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικό.

Δεδομένου ότι το φυλλικό οξύ βοηθά να αποτραπούν βλάβες στο DNA, υπάρχουν κάποια στοιχεία που δείχνουν, ότι μπορεί να προλάβει ορισμένες μορφές καρκίνου, ιδιαίτερα τον καρκίνου του παχέος εντέρου.

Συστήνεται τα παιδιά άνω των 14 ετών και οι ενήλικες να καταναλώνουν 400 μικρογραμμάρια φυλλικού οξέος ανά ημέρα, ενώ, τα παιδιά 9-13 ετών πρέπει να παίρνουν συνολικά 300 μικρογραμμάρια φυλλικού οξέος ανά ημέρα και οι έγκυες γυναίκες  600 μικρογραμμάρια φυλλικού οξέος ανά ημέρα.

Οι διαιτητικές πηγές φυλλικού οξέος  περιλαμβάνουν: χυμός πορτοκαλιού, σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, φιστίκια, φασόλια, όσπρια και εντόσθια.

Για να αποφευχθεί η οριακή ανεπάρκεια φυλλικού οξέος, καλό είναι να καταναλώνει κάποιος τουλάχιστον πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, ισχυρά στοιχεία κατέδειξαν, ότι γυναίκες που έλαβαν συμπληρώματα φυλλικού οξέος κοντά στην περίοδο της σύλληψης, μείωσαν στο μισό και περισσότερο τον κίνδυνο να γεννήσουν μωρά με νευρικές ατέλειες, όπως η δισχιδής ράχη. Εκστρατείες δημόσιας υγείας προωθήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη για να ενθαρρύνουν τις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας να αυξήσουν την πρόσληψη τροφίμων πλούσιων σε φυλλικό οξύ και να λάβουν συμπληρώματα φυλλικού οξέος (600 μικρογραμμάρια/ημέρα).

Το φυλλικό οξύ μπορεί να συγκαλύψει τα συμπτώματα της μεγαλοβλαστικής αναιμίας που συνδέεται με ανεπάρκεια βιταμίνης B12 και τις προκύπτουσες αλλαγές στο νευρικό σύστημα, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε μόνιμη νευρική βλάβη. Γι’ αυτό σε υπόνοια μεγαλοβλαστικής αναιμίας καλό είναι να συγχορηγούνται η βιταμίνη Β12 και το φυλλικό οξύ.

Τα συμπληρώματα φυλλικού οξέος δρουν, επίσης, παρεμποδιστικά σε ορισμένες θεραπείες για τον καρκίνο.

Σουηδική μελέτη, επίσης, έδειξε ότι οι έφηβοι που καταναλώνουν πολύ φυλλικό οξύ έχουν καλύτερες σχολικές επιδόσεις.

Η ανεπάρκεια του φυλλικού οξέος κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης έχει ενοχοποιηθεί για σοβαρές γενετικές ανωμαλίες.

Όσοι πίνουν καθημερινά πρέπει απαραίτητα να καταναλώνουν τροφές πλούσιες σε φυλλικό οξύ ή να παίνουν συμπληρώματα φυλλικού οξέος.

Φολινικό οξύ είναι η ενεργός μορφή του φυλλικού οξέος που παράγεται κάτω από την επίδραση της βιταμίνης C στο συκώτι.

Ενίσχυση της πρόσληψης φυλλικού οξέος με τις τροφές

•          Το επίπεδο φυλλικού οξέος στα προϊόντα ζύμωσης, όπως το ψωμί, η μπύρα και το κρασί, μπορεί να αυξηθεί με την επιλογή στελεχών μαγιάς που είναι πλούσια σε φυλλικό οξύ.

•          Άλλοι μικροοργανισμοί ζύμωσης, συμπεριλαμβανομένων των βακτηρίων γαλακτικού οξέος, συνθέτουν, επίσης, φυλλικό οξύ. Η σωστή επιλογή της αρχικής καλλιέργειας μπορεί να αυξήσει κατά 20 φορές την περιεκτικότητα σε φυλλικό οξύ γαλακτοκομικών προϊόντων ζύμωσης, όπως, το τυρί και το γιαούρτι.

•          Η περιεκτικότητα σε φυλλικό οξύ των επεξεργασμένων τροφίμων, όπως οι σούπες και οι χυμοί φρούτων, μπορεί να αυξηθεί με την επιλογή ποικιλίας φρούτων και λαχανικών, που είναι καλές πηγές φυλλικού οξέος, και με τη χρήση ηπιότερων τεχνικών επεξεργασίας, που οδηγούν σε μικρότερες απώλειες φυλλικού οξέος.

•          Το φυλλικό οξύ συγκεντρώνεται στο εξωτερικό μέρος των δημητριακών, οπότε η χρήση τεχνικών άλεσης των δημητριακών που διατηρούν το εξωτερικό τους μέρος μπορεί να αυξήσει την περιεκτικότητα του αλευριού σε φυλλικό οξύ.

Υπολογίζεται, ότι η πρόοδος στις τεχνικές επεξεργασίας τροφίμων και η εκλεκτική επιλογή συστατικών πλούσιων σε φυλλικό οξύ θα μπορούσαν να διπλασιάσουν την τρέχουσα πρόσληψή μας σε φυλλικό οξύ.

Πάντως στο εμπόριο κυκλοφορούν τρόφιμα εμπλουτισμένα με φυλλικό οξύ αν και η πλειοψηφία των ανθρώπων στον ανεπτυγμένο κόσμο δεν έχει ανεπάρκεια.

Βιβλιογραφικές αναφορές

1.         Torbjörn K. Nilsson, MD, PhD, Agneta Yngve, PhD,  Anna K. Böttiger, PhD, Anita Hurtig-Wennlöf, PhD, Michael Sjöström, MD, PhD, High Folate Intake Is Related to Better Academic Achievement in Swedish Adolescents, Pediatrics, March 31, 2011.

2.         Strain JJ. Dowey L. et al (2004) B-vitamins, homocysteine metabolism and CVD. Proceedings of the Nutrition Society. 63; 597-603.

3.         Duthie SJ. Narayanan S.  et al (2004) Folate, DNA stability and colo-rectal neoplasia. Proceedings of the Nutrition Society. 63; 571-578.

4.         Peters GJ, Hooijberg JH, et al (2005) Folates and anti-folates in the treatment of cancer; role of folic acid supplementation on efficacy of folate and non-folate drugs. Trends in Food Science and Technology 16;289-297.

5.         Jägerstad M. Piironen V. et al (2005) Increasing natural food folates through bioprocessing and biotechnology. Trends in Food Science and Technology 16: 298-306.

Τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για την Υγεία σας

Πατήστε, εδώ, για να παραγγείλετε τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής για την Υγεία σας

Διαβάστε, επίσης,

Να πίνετε τσάι

Διατροφικές συμβουλές για την πρόληψη του καρκίνου

Θέλει προσοχή η χορήγηση φυλλικού οξέος στην επιληψία

Τα οφέλη από το κίτρο στην υγεία

Η καλύτερη διατροφή για τους διαβητικούς

Τα καλύτερα συμπληρώματα διατροφής για το νευρικό σύστημα

Πώς θα καταλάβετε ότι έχετε αναιμία;

Πώς θα καταλάβετε ότι έχετε έλλειψη βιταμινών;

Οι βιταμίνες για να μην έχουν τα παιδιά σας εκ γενετής ελαττώματα

Χρήσιμες πληροφορίες για την κινόα

Οι βιταμίνες για την εγκυμοσύνη

Αρχές διατροφής στη θεραπεία του καρκίνου

Σημεία έλλειψης βιταμινών και μετάλλων

Οι βασικές βιταμίνες για τη σύνθεση του DNA

Πλήρης οδηγός για την αλκαλική δίαιτα

Τα καλύτερα τρόφιμα κατά του καρκίνου

Συριγγομυελία

Χρήσιμες πληροφορίες για το φυλλικό οξύ

Υγεία του νευρικού συστήματος

Τι πρέπει να προσέχουν οι χορτοφάγοι

Υγεία της καρδιάς

Τι είναι ο καρκίνος;

Πλήρης βιοχημικός έλεγχος αίματος

Εργαστηριακές εξετάσεις για την αναιμία

Το μυστικό για τη διατροφή στην εγκυμοσύνη

Αν έχετε πιει πολύ και ξυπνάτε χάλια

Εμπλουτισμένο ψωμί

Πώς παράγεται το αίμα

Βιταμίνες για τον καρκίνο παχέος εντέρου

Διάγνωση της ανεπάρκειας της βιταμίνης Β12

Οι απαραίτητες βιταμίνες για όσους πίνουν αλκοόλ

Μήπως σας πέφτουν τα μαλλιά;

Μεθοτρεξάτη

Ουσίες που εξουδετερώνουν τις βιταμίνες

Τροφές που μας κάνουν ευτυχισμένους

Σύμπλεγμα βιταμινών Β

www.emedi.gr

Print Friendly, PDF & Email
Προηγούμενο άρθροΤριχόπτωση
Επόμενο άρθροΣεξ για ηλικιωμένους
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα και άνοια

Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα και άνοια. Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα υποστηρίζουν τον εγκέφαλο και προλαμβάνουν και θεραπεύουν την άνοια Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ